Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"
- Detta ämne har 115 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-21 19:59 av
Christian Haugsöen.
-
FörfattareInlägg
-
Haha, skön film. Den var faktiskt mkt sämre än den Aero 1988 jag fick hjälp med att laga i våras, och där lade vi i en del plåt ändå. Men här var ju botten helt väck…. Men bara jobba på, det är skönt när det är klart och upplagat. Har du fått tag på bytesdelen? Här verkar ju en så där snygg komplett insats bästa lösningen. I min bil så lappade vi och lagade då det fanns rätt mkt material kvar plus att en gammal lagning var bra och gick att jobba med.
maj 6, 2014 kl. 19:09 #175329@patlon00 wrote:
Såg ju inte så farligt ut…:)
Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk
Nä, går nog att spackla upp när jag tänker efter :h :czy 😆
@b-motor wrote:
Blir bra när det är svetsat, och att rädda en gammal trubbnos Aero måste väl ge medalj som någon sa!
Jobba på, det är kul att följa tråden.
Mvh Daniel
Ja, det känns riktigt roligt! Kul att du gillar det!
@Turbocab wrote:
Haha, skön film. Den var faktiskt mkt sämre än den Aero 1988 jag fick hjälp med att laga i våras, och där lade vi i en del plåt ändå. Men här var ju botten helt väck…. Men bara jobba på, det är skönt när det är klart och upplagat. Har du fått tag på bytesdelen? Här verkar ju en så där snygg komplett insats bästa lösningen. I min bil så lappade vi och lagade då det fanns rätt mkt material kvar plus att en gammal lagning var bra och gick att jobba med.
Var lite småtrött igår när jag gjorde den filmen :czy. Som tur är så är det friskt i själva infästningen så det finns bra plåt att svetsa i! Tyvärr var höger sida den enda som inte fanns i klubben… Janne skulle kika lite med en del kontakter men får jaga lite! Tydligen skall den delen som är sida och botten i ett så att säga vara lite besvärlig att få dit bra!
Men men, idag är det en garagefri dag… Så idag blir det inget gjort på Aeron, skall köra ett ryck på torsdag och börja kika på den strulande elen i cupén. Inga av fönsterhissarna går men det klickar och surrar i dörrarna så helt förlorat kan det inte vara!
maj 6, 2014 kl. 19:34 #175333Det var lite kex där, kul att man lägger tid på att fixa dessa kultbilar. 🙂
Själv är jag glad att min og900 rullat i Italien (92-03) (avställd 05-13) och fästen o hjulhus ser kanon ut.
//Björn
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetmaj 6, 2014 kl. 19:58 #175339Ja, det hade inte varit fel med rostfritt. Fast hade den varit det så hade jag inte haft råd med den! Har inget emot arbetet, skall bli riktigt roligt att se denna växa fram!
Fönsterhissar: Brukar gå att rädda. Ta ur dom, loss med dörrsidan och sen lossa lite skruv och plocka ur motor och mekanismen. Smörj, rejält. WD40 typ, ta loss motorn och kör själva mekaniken manuellt, mer smörj. Håll på en stund så brukar det lossna och funka fint sen!
maj 7, 2014 kl. 11:04 #175352@Christian Haugsöen wrote:
Ja, det hade inte varit fel med rostfritt. Fast hade den varit det så hade jag inte haft råd med den! Har inget emot arbetet, skall bli riktigt roligt att se denna växa fram!
Fast min är inte i ”mint-condition” direkt den har sina skönhetsfel men visst minimalt med rost är positivt. 🙂 Alltid kul att se när renoveringar blir med bra resultat.
//Björn
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetmaj 8, 2014 kl. 10:23 #175390En liten fråga för att bevisa min okunskap.
Har varit och handlat rep-plåt hos Janne nu. Fanns tydligen hemma, kommunikationsmiss oss emellan.
MEN det är väldigt många fler hål i denna än hur det ser ut på min bil. Hjälp?
maj 8, 2014 kl. 14:45 #175396Dom små är monteringshål för länkarm 6st samt styrväxel 1och 2 kränghämmare har jag för mig. Sen är det något för den skruvade förstärkningen och z-balken… Dom större är för dränering, inte så stora som dina va…
maj 9, 2014 kl. 19:26 #175432@Turbocab wrote:
Fönsterhissar: Brukar gå att rädda. Ta ur dom, loss med dörrsidan och sen lossa lite skruv och plocka ur motor och mekanismen. Smörj, rejält. WD40 typ, ta loss motorn och kör själva mekaniken manuellt, mer smörj. Håll på en stund så brukar det lossna och funka fint sen!
Bra tips! Började ta tag lite i detta idag när jag märkte att jag saknade lite prylar till att på allvar fixa länkarmsinfästningen. Måste nog blästra innan jag gör något mer där!
Tror mig även har hittat en stor bov i varför fönstermekanismen satt fast. Längre än hit hann jag inte ikväll. Energi och Wd40’n tog slut. Får se vem som är först med att hitta ”boven”
Klart hålen är till de andra grejjjerna, ser jag nu när jag legat under bilen!
Nya tag imorgon, med sand och slip!
maj 9, 2014 kl. 19:54 #175433Tror mig även har hittat en stor bov i varför fönstermekanismen satt fast. Längre än hit hann jag inte ikväll. Energi och Wd40’n tog slut. Får se vem som är först med att hitta ”boven”
En skruv för mycket va!?
Det har jag varit med om och med pajad motor då…maj 9, 2014 kl. 20:05 #175434Stämmer gott. Någon har helt sonika borrat ett hål genom hela mekanismen och skruvat i en skruv… Bådar ju inte helt gott för motorn…
maj 9, 2014 kl. 20:31 #175436Det ska gå att ta isär motorn och göra rent + justering av kontaktbleck.
maj 22, 2014 kl. 22:08 #175779Usch och blä vad dåligt med tid jag haft till denna bilen de sista veckorna! Har varit ofantligt mycket jobb och fix med massa annat så det har f*n inte hänt något. Eller nu ljuger jag; Johannes var på besök här i veckan och då skruvade vi loss el-antennen i ren nyfikenhet!
Nu har jag fått till ett motorcyckelgarage på gården så nu kan jag äntligen börja svetsa, har inte riktigt velat göra det med två hojjar ståendes inklämda i ett hörn i garaget. helt omöjliga att få ut om det vill sig illa och tar sig någonstans.
Men i helgen skall jag försöka få lite blästring gjort i tornet och runt länkarmsinfästningen och sedan skall jag nog börja känna lite på svetsningen av länkarmen!
Happy, happy, joy, joy!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.