Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 116 totalt)
  • Författare

Den som väntar på något gott… :CH

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 26, 2014 kl. 18:35 #175919

Ojojoj, nu tog jag mod till mig!! Första decimeterna av svetsfog är nu lagda på Kråkan! Som vanligt är det efter devisen fult men starkt 🙂 så inga bilder idag!

Men snaaaart! Måste slipa lite först!

maj 26, 2014 kl. 19:26 #175924

@Christian Haugsöen wrote:

Ojojoj, nu tog jag mod till mig!! Första decimeterna av svetsfog är nu lagda på Kråkan! Som vanligt är det efter devisen fult men starkt 🙂 så inga bilder idag!

Men snaaaart! Måste slipa lite först!

:ROLF

maj 28, 2014 kl. 16:56 #175991

Var inte så blygsam Christian!
            Det händer ju något i alla fall….;)
            Följer med spänning.

maj 28, 2014 kl. 19:12 #175998

Dina svetsfogar torde väl vara riktiga kråkfötter… :ROLF

96 V4 1975 ”Bollen”

juni 8, 2014 kl. 15:54 #176322

Hahaha, nja. Är nog närmare elefantmannens fötter i detta fall! :ID :ID

Körde ett till kortpass här på em :weld2

Kan inte påstå att jag är särskilt imponerad av mina färdigheter men jag kämpar på och förr eller senare lär jag väll få snits på det hela!

En fråga; Vad slipar ni era fogar med? Håller på med en 125 vinkelslip och det är ett blått helvete att komma åt på många ställen?

juni 8, 2014 kl. 16:29 #176323

Jag kör ofta med principen ”kommer jag inte åt det syns det inte heller”… :duck
                  Roterande rasp på en förlängare till borrmaskinen funkar annars. Det går även att använda en Dremel, men dess stift är lite för klena om det ska slipas mer än några enstaka punkter.
                  Sedan tätar jag med multi(akryl)fog som tar upp en hel del ojämnheter, främst håligheter, förstås.

96 V4 1975 ”Bollen”

juni 8, 2014 kl. 17:16 #176325

En sådan här kanske; http://www.verktygsboden.se/slipmaskiner/rak-slipmaskin ?
                    Med ett sånt här; http://www.verktygsboden.se/roterande-slip-filar/roterande-hardmetallfil-droppformad

Sen har jag nog tänkt att köpa mig en lite tryckluftsvinkelslip då de blir mycket mindre och smidigare!

juni 8, 2014 kl. 20:57 #176334

Roterande fil kan ställa till med mycket skador om det går snett. En elfil löser däremot många problem i vardagen och garaget. Med rätt (eller fel) slippapper kan den avverka en hel del i trånga utrymmen.

/D

juni 8, 2014 kl. 21:07 #176335

Hmm, ja det vill vi ju inte…

Är det en sådan här du menar; http://www.verktygsboden.se/slipmaskiner/bandslipmaskin-apm-2090-20×520-mm ?

juni 8, 2014 kl. 21:22 #176336

Ja precis. Finns även elektriska dito för användning på andra ställen utan tillgång till tryckluft, men ju mindre desto bättre.

juni 9, 2014 kl. 07:33 #176348

@Dicst wrote:

Roterande fil kan ställa till med mycket skador om det går snett. En elfil löser däremot många problem i vardagen och garaget. Med rätt (eller fel) slippapper kan den avverka en hel del i trånga utrymmen.

/D

Hur menar du? Slinta kan man väl göra med alla verktyg? Fördelen om man använder en Dremel är att man kan ställa hastigheten, ju knivigare lägen desto lägre hastighet. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

juni 9, 2014 kl. 20:26 #176375

@Janne Hagnell wrote:

@Dicst wrote:

/D

Hur menar du? Slinta kan man väl göra med alla verktyg? Fördelen om man använder en Dremel är att man kan ställa hastigheten, ju knivigare lägen desto lägre hastighet. :wrench

Absolut, men roterand fil och Dremel är inte samma liga.

juni 9, 2014 kl. 21:19 #176377

Har provat med dremel och det slutar bara med att stiften försvinner. Tar inget på det blir på sin höjd lite blankare… Har beställt en sådan här; http://www.verktygsboden.se/slipmaskiner/slipmaskin-foer-rolock-rondell .. Hoppas detta fungerar.

juni 9, 2014 kl. 23:22 #176381

…och vi hoppas förstås på testrapport!

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 116 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.