Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

  • Detta ämne har 115 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-21 19:59 av .
Visar 11 inlägg - 106 till 116 (av 116 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #174182

    Har dock inte amperemätt. Kan ju vara överslag som bränner den.

    #202312

    Hmmm. Här har det ju inte varit så aktivt som det borde!

    Bränslepumpens funktion gäckar mig fortfarande. Om man startar den med startgas och håller igång den så några sekunder så kommer bränslepumpen igång :image018: verkar lite märkligt att motorn måste gå för att pumpen skall starta. Så något är nog tokigt där antar jag!

    Dock har jag som nämnt i tidigare trådar blivit tvingad att byta garage pga flytt. Så idag fick Kråkan vind under vingarna och körde 20 km till ny garaget för egen maskin (Lagligt! Allt enligt farbror blå’s instruktion; Försäkrad, påställd och besiktning bokad på en station på en ort lite längre bort än garaget)!! Det dånade från ett hjullager och slirade på kopplingen men i övrigt gick det riktigt bra! Den formligen flööööög fram (överdrift då jag inte riktigt vågade mig över 70 km/h).

    Det som blivit klart för mig är att motorn måste ur och gås igenom, efter mig färdades ett mkt envetet blått rökmoln.. Avtog lite allt eftersom vi körde men slutade aldrig helt! Att få det färdigt till festivalen som varit tanken tidigare känns nu ngt utopiskt! :ID

    Men nu har jag iaf bestämt mig för att Kråkan blir det enda hobbyfordonet ett tag nu framöver så det skall bli kul att sätta tänderna i den!

    Over and out for now!

    #202549
    a einarsson
    Deltagare

    Ett tips kan vara att plocka ur bränslepumpen ur tanken och sätta ner den i ett kar med tvåtaktsbensin och låta den pumpa runt bränslet ett tag.
    Ibland kan ju gamla pumpar börja kärva och då kan lite tvåtaktsolja hjälpa.
    Då kan du även kolla hur många liter pumpen pumpar per minut och därigenom bedöma pumpens skick.

    //

    #202557
    saabaero
    Deltagare

    Ang startproblemen funderar jag om inte hallgivaren är lite misstänkt ändå.
    Har du möjlighet att prova en annan fördelare kan det vara en god idé

    #202570

    Bra tips!! Så fort flytten är klar här så skall jag anfalla den på allvar. Blir att rycka ut motorn ur den då det visar sig att den drack ca 1,5l olja på de två mil jag körde till garaget. Inte helt optimalt…

    Vad skall jag tänka på när jag gör den operationen? Motorn är vid ngt tillfälle utbytt med en fabriksrenoverad en så miltal är lite okänt!

    #375483

    Nu är även Kråkan såld. Gick tillbaka till föregående ägare som kommer återställa den till ”former glory”

    Så nu var det slut på Saab’ar hos mig!

    #375518

    Men, men…hur ska det gå…ska vi hjälpa dig!?

    #375523

    Men, men…hur ska det gå…ska vi hjälpa dig!?

    Haha, jag vet inte. Sitter mest i ett hörn och känner mig tom 😉

    Planerar för köp av vinterbil… Kommer vara en udda fågel, två dörrar…

    Ett sug skall mättas!

    #375524

    Eller möjligtvis fyra… Den som lever får se!

    #375578
    saabmicke
    Deltagare

    Bilen har nu åter anlänt till Höör och resan från Vålberg till Höör gick utan problem.
    Drack i stort sett ingen olja alls så i det avseendet var det nog ”falskt alarm”.
    Ny bränslepump är inköpt och urrivning av inredning är påbörjad för att därefter svetslagning skall kunna påbörjas.

    Motor och låda känns helt friska medan kopplingen (slaven?) står inför ett byte.

    När det gäller motorn så tror jag den är renoverad sedan tidigare, vad jag minns så är motorn i alla fall tidsmässigt
    från samma år som bilen.

    Jag är glad över att ha fått ta hand om den här lite ovanliga bilen igen och kommer att lägga upp en ny tråd för ”Kråkan” framöver.

    En og900i automat -86….Är det en udda fågel som skulle kunna passa Dig Christian?..;)

    Bilagor:
    #375820

    Det är kul att du tog dig an den Micke!

    Motorn är renoverad. Om man kollar så sitter det en stålbricka mellan topp och botten fram vid fördelaren med ett instansat motornr, enligt en med inside info från saab så innebär det fabriksrenoverad/utbytesmotor. Turbon verkar vara bytt sent 90-tal.

    Nog är den udda allt! Svårt för automatare men vafan!

Visar 11 inlägg - 106 till 116 (av 116 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng