Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

  • Detta ämne har 115 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-21 19:59 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 116 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #177411

    Ja, så sett är det tur att det är bak som är dåligt! Efter lite ryck och slit i bakvagnen så funderar jag på om det inte bara är anliggande bromsar som är problemet! Så det kan ha blivit ännu enklare!

    Vad det gäller kopplingen så är det mycket möjligt att det behöver luftas!! Skall ta en kikare på det! Tack för tipsen!

    Ja, T16 måste ju ha varit helt vansinnig när den kom. Står ju sig bra fortfarande mot många moderna bilar!

    #177413
    turbolamko
    Deltagare

    Tänk dig att till och med idag kunna hänga på bakom en BMW M5 2007 nånting utan större bekymmer, inte ofta så pass gamla otrimmade bilar klarat att göra det, och min T16 1984 hade inte ens fullt laddtryck pga dålig APC box när detta skedde 😉

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #177421
    Mr_SunBear
    Deltagare

    @TurboLamko wrote:

    Tänk dig att till och med idag kunna hänga på bakom en BMW M5 2007 nånting utan större bekymmer, inte ofta så pass gamla otrimmade bilar klarat att göra det, och min T16 1984 hade inte ens fullt laddtryck pga dålig APC box när detta skedde 😉

    Inte för att vara sådan men då gasade inte föraren i BMW:n. Min 900 går nog som den ska laddar 0,9 som mest (röd 185 box) å den skulle inte ha en chans mot min 9-5:a med runt 325hk/470Nm. Nog gick de som skållade troll på 80-talet med 175 hk. 🙂

    #177430
    turbolamko
    Deltagare

    @mr_sunbear wrote:

    @TurboLamko wrote:

    Tänk dig att till och med idag kunna hänga på bakom en BMW M5 2007 nånting utan större bekymmer, inte ofta så pass gamla otrimmade bilar klarat att göra det, och min T16 1984 hade inte ens fullt laddtryck pga dålig APC box när detta skedde 😉

    Inte för att vara sådan men då gasade inte föraren i BMW:n. Min 900 går nog som den ska laddar 0,9 som mest (röd 185 box) å den skulle inte ha en chans mot min 9-5:a med runt 325hk/470Nm. Nog gick de som skållade troll på 80-talet med 175 hk. 🙂

    Äsch, den gasade på rätt bra när jag närmade mig honom bakifrån i ca 190 km/h och fick upp farten rätt snabbt för att ha mig liggandes bakom 😉 Men fortfarande är det imponerande att dessa hänger på fortfarande med så moderna bilar 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #177450
    Martin
    Deltagare

    Du frågade om låsmuttrar tidigare till spindellederna.
    Istället för att åka till den lokala järnvaruspecialisten som normalt inte har öppet när jag är ledig och handla UNF/UNC till rätt höga priser har jag gått över ån efter vatten.
    Men faktiskt väldigt smidigt! Jag handlar på Ebay och får det hemskickat
    Testa exempelvis http://www.ebay.co.uk/usr/spalding_fasteners?_trksid=p2059210.m2749.l2754

    #177451

    Kanontips! Att jag inte tänkt på det! Varför köpa uddagrejjer till högt pris när man kan köpa standard till lågt!

    #177453
    Martin
    Deltagare

    Sådana tips är gratis 🙂
    Har för mig att jag även handlade de ”platta” muttrarna som man brukar använda för att fixera bromsslangarna hos samma säljare
    @Christian Haugsöen wrote:

    Kanontips! Att jag inte tänkt på det! Varför köpa uddagrejjer till högt pris när man kan köpa standard till lågt!

    #177460
    henrikg
    Deltagare

    Grattis till ett kul projekt 🙂 Jag har två 900 Aeros själv, varav en renoveras sedan länge. Underbara bilar 🙂

    #197827

    Ja visst är de underbara! En hel del jobb innan denna kommer dräpa M3’or på E18 :czy men förr eller senare så :race

    Ibland lönar det sig att bli äldre :wheelchair:. Idag damp min 30-årspresent ner på jobbet!

    Så nu skall jag bara se till att skaffa mig en gastub så kan jag börja svetsa på riktigt! Har några rullar rörtråd liggandes på hyllan som jag skall köra slut på först dock!

    #197750
    M.Broberg
    Deltagare

    kul projekt!

    det där med att det är bra krut i första T16 går inte komma undan, dock har jag aldrig kört en 100% fungerande org t16 av första modellerna.Jag hade ”GLT” på 0,6 och ickefungerande APC på min första året jag ägde den, det är nog det närmsta jag vart.. Sen dess har det gått utför :hidesbehindsofa:

    #195142
    Janne Hagnell
    Moderator

    Grattis till svetsen! En bra svets och rena underkläder är egentligen det enda man behöver här i världen. :CH :weld2

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #195237

    @M.Broberg wrote:

    kul projekt!

    det där med att det är bra krut i första T16 går inte komma undan, dock har jag aldrig kört en 100% fungerande org t16 av första modellerna.Jag hade ”GLT” på 0,6 och ickefungerande APC på min första året jag ägde den, det är nog det närmsta jag vart.. Sen dess har det gått utför :hidesbehindsofa:

    Ja, har också bara kört T16 utan magnetventil samt med automatisk varvtalsbegränsning i form av en slirande koppling! Skall bli spännande att lära mig mer om dessa motorer, har skruvat en hel del 900i men inget med turbo! Förhoppningsvis så kommer jag få ordentlig fart på den!

    @Janne Hagnell wrote:

    Grattis till svetsen! En bra svets och rena underkläder är egentligen det enda man behöver här i världen. :CH :weld2

    Så sant, så sant! :weld

    #176540

    Hmm, igår skulle jag backa ut Aero’n ur garaget då jag skulle hjälpa en arbetskompis med sin bil. Men nu startar den inte längre… Bränslpumpen går inte längre, den är ju nybytt. Visserligen till en begagnad men ändå. Här jag sådan otur att den packat ihop eller kan det vara ngt elfel som bränner pumpar? 2 pumpar på lika många månader…

    #175807
    Janne Hagnell
    Moderator

    Går det ström fram till den?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #175806

    Jajjamen!

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 116 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng