Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 116 totalt)
  • Författare

Alltid lika positiv…

maj 4, 2014 kl. 21:15 #175249

Självklart! 😀 Jag har ju ryckt dig i kragen tidigare och är beredd att göra det igen. :WH
        Men den här gången tror jag minsann att det är annorlunda. Det känns som om det här är mer ett riktigt projekt än ett alternativt färdmedel, så det blir mer fokus på rätt saker i rätt ordning än nödvändigt mekande.
        :weld :wrench :race

maj 5, 2014 kl. 11:24 #175258

Haha, og900 projekt går ofta lite upp och ner…

Drivaxeln sitter med en utvändig låsring ja, inne i själva knuten. Du får gräva bort så mkt fett det går och hitta den, den skall öppnas lite med en låsringstång och flyttas undan, sen kan axeln dras ur men det kan sitta för djävligt. Jag har haft några original Saab knutar och det går bra ofta utan våld, men eftermarknadsgrejor har en tendens fastna och man får typ slå loss dom. Jag har lyckats med detta två gånger till priset av en krossad drivknut…. Ska du byta damask? Även lite slitna knutar på og900 brukar hålla rätt länge även om det knackar lite vid fullt rattutslag, men är gummit slut så är det ju obra.

maj 5, 2014 kl. 11:40 #175259

Knuten är friskt. Det är bara det att den är ordentligt i vägen för att svetsa upp länkarmsinfästningen. Så jag hoppades på att få loss den i ett stycke! Just det ja, så var det löst, ringen skall isär och inte ihop! Förklarar mitt slit!

maj 5, 2014 kl. 11:55 #175260

Men är det inte mkt lättare bara dra loss drivaxeln? SItter med slangklämma i lådan bara, dra rakt ut. Lite nytt fett och olja vid montering kan vara bra.

maj 5, 2014 kl. 12:20 #175262

Hmm, där sade du något. Då är ju axel ur vägen också! Tackar och bockar!

maj 5, 2014 kl. 13:43 #175266

Härligt projekt detta, följer det noga. 🙂

Men jag måste fråga, varför ”Kråkan”?

maj 5, 2014 kl. 15:33 #175270

Tycker det ser välstädat ut för att vara post-mek!! :bh

maj 5, 2014 kl. 15:57 #175273

Har en fallenhet att döpa mina bilar, främst efter djur, efter sitt utseende. Denna färgsättning gör att jag tänker på de majestätiska kråkorna! (alltid gillat kråkor)

Likheten kanske bara existerar i mitt huvud!

Kan tillägga att jag stoooorstädade garaget inför bilens ankomst!

maj 5, 2014 kl. 19:14 #175281

Själv är jag väldigt svag för skator. Kanske därför Bimsan får bli svartvit? 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 5, 2014 kl. 20:04 #175284

Här jobbas det på för fullt! :wrench :weld2 😮 😯

@Saabmicke wrote:

…. Jag vet att det tar tid och ibland känns
                          det som man går ett steg bakåt istället för framåt…. Det är kanske det som är halva tjusningen…? 😉 …

Du anar inte! :bh :bh

Men detta var jag faktiskt mer eller mindre beredd på. Visste att det var dåligt och hade tänkt att byta allt men inte nu. Hade tänkt att samla på mig lite större svetsjobb tills efter sommarn när jag införskaffat en lite vassare svets. Men det blir till att veva igång :twisted:svetsen och åka ut till Janne och shoppa lite. Lyxigt med klubbshoppen nästgårds!

Imorgon. Nya tag!

Om någon behöver så har jag länkarmsinfästning till salu, säljes per deciliter :banana:

maj 5, 2014 kl. 23:15 #175294

Känns riktigt bra att se detta och den energi du har :h :h :weld :weld och lägger ner.

Keep on !

/ Kenth

maj 6, 2014 kl. 05:53 #175299

Såg ju inte så farligt ut…:)

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

maj 6, 2014 kl. 14:33 #175315

Blir bra när det är svetsat, och att rädda en gammal trubbnos Aero måste väl ge medalj som någon sa!

Jobba på, det är kul att följa tråden.

Mvh Daniel

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 116 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.