Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 Aero 1984 "Kråkan"
- Detta ämne har 115 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-21 19:59 av
Christian Haugsöen.
-
FörfattareInlägg
-
juni 11, 2014 kl. 20:09 #176463
Jajjamen, testrapport kommer så fort den anlänt! Tyvärr är försändelsen försenad från leverantör som det så vackert heter.. Så jag får rulla tummarna ett tag till…
Idag ficka jag även lite finbesök av Johannes och fick lite bot på min, för närvarande absurt stora, 900-abstinens med mitt livs första tur i og900 cab! Det ni! Tog nästan 30år att få till det!!

Liten kvällstur blev det allt! Härligt!
juni 19, 2014 kl. 20:42 #176640Ja, visst gör det!
Ibland har man helt underbara kunder; fick en present idag!

Skall få en hedersplats i garaget!!Idag kom mina efterlängtade verktyg!

Nu skall jag blotta strupen lite och visa vad kassa svetsar jag får till med en före och efterbild med resultaten av slipningen!

Svårt att se men J 👿 😈 lar vad den vinklade med sandpapper tog bra! Den är jag ruskigt nöjd med! Köpte ”stenstift” till skrikan och de bet inte riktigt på svetsarna. Provade den dock på lite rostig plåt på en skärm till paddan som behövdes rensas och där gjorde den jobbet galant!!
Mycket nöjd med mina inköp måste jag säga! Förvånad att sandpappret tog så pass bra!!
juni 19, 2014 kl. 21:28 #176644De svetsfogarna var väl inte så illa? Har sett (och gjort…) betydligt värre!
Har tryckluft i lilla verkstaden, fast inte så stark, men jag måste skaffa till garaget också, 😈 vad det underlättar!96 V4 1975 ”Bollen”
juni 20, 2014 kl. 10:00 #176656Ibland har man galen tur! Snubblade över detta monster för en struntsumma då den blivit utdömd av en besiktningsman för att plåten på ett ställe är ca 0,25mm för tunn för professionellt bruk. För mig som privatperson så lär den gå mååånga år till! Måste bara vara väldigt noga med lutningen och ”snytningen” av den!
Kan säga att en stor kompressor nog är den bästa investeringen jag hittills gjort i garaget! Luftverktyg är helt fantastiskt, små och starka som :twisted:. Visst kostar det lite men i gengäld så har de inte lika många delar som kan gå sönder som sina elektriska motsvarigheter.
juli 11, 2014 kl. 21:07 #175518Dåligt med uppdateringar på ett tag här! Men nu är länkarmsinfästningen färdiglagad, slipad, grundad och rostguckad!!! Imorgon skall jag satsa på att återmontera allt i hjulhuset. Tyvärr har jag lyckats köpa fel bromsslang i förvirringen så någon komplett montering blir det tyvärr inte.
Har gjort ett nytt startförsök men lyckas inte få fram bränsle till spridarna. Någonstans måste det vara tätt, skall försöka blåsa rent systemet med tryckluft imorgon och se om jag kan få ur någon skit.
Lyckades få till lite snits på svetsandet på slutet,

Svetsen är nog inte helt värdelös bara jäkligt besvärlig att få till justeringen på. Efter lite slipande så blev det riktigt bra. Resultatet efter lite färg blev såhär;

Lägger in före-bilden som jämförelse!

Känns jäkligt gött att ha fått till det. Ett litet steg mot att få ut den på vägen igen!!
juli 11, 2014 kl. 21:18 #175446Apropå bränslet, kan det vara ”sugmuffen” längst ner på pumpen som blivit fragment…?
juli 11, 2014 kl. 21:31 #177074

Såhär menar du? 😉 Jodå den har löst upp sig helt. Fick hjälp av Saabmicke och Jonas99 att få tag på en NOS så den har jag monterat nu. Får ändå inte upp något tryck. Pumpen låter som om den går, dock så verkar den inte orka ”lyfta” bränslet riktigt utan verkar mer dra luft. Hur den kan göra det när den är helt nedsänkt i bränslet övergår mitt intellekt…
juli 12, 2014 kl. 14:01 #177087Ja just det… det var tidigare i tråden va…
Det kan ju vara så att pumpen är trött, eller kan den gå baklänges om man tex vänt på kablarna. Testa att öppna vid tryckregulatorn å se om det kommer något där. Gör det så kan det bero på spridare eller det som styr spridarna. Spridarna ”släpper” ju inget om dom inte vet att dom ska… filter kan bli täta oxå om det kommer göjs från gummistosen…juli 18, 2014 kl. 17:15 #175657JAAAAAAAAAA, nu går Aeron! Efter lite hjälp av Johannes så lyckades vi, det visade sig att märkningen på kablarna var lite tokiga så pumpen gick baklänges. Efter att vi rättat till det och lyckats täta en läckande slang så vrålade den igång!! I början var det ett ruskigt slammer från lyftarna men det tystnade efter ca 5 min på tomgång och då gick den ruskigt tyst om fint. Detta förstärker min misstanke att motorn är renoverad vid något tillfälle. Dock så verkar den inte riktigt ladda som den ska, detta misstänker vi är magnetventilen då denna ser ut som en boll av eltape. Nu behöver jag fixa fram nya bultar till spindellederna och en reflektor i framlampan. ”Nytt” tändningslås är påväg från Micke i Skåne. När detta är monterat så är den redo för besiktning!!
Oj, oj oj vad kul det ska bli att köra den!
juli 18, 2014 kl. 17:43 #175623Skönt att den gick igång, alltid bra att ha folk som är experter på og900 🙂
Angående laddtrycket, med motorn på tomgång så kan du dra ur kabeln för magnetventilen och sen koppla tillbaka den för att se om den klickar, skulle den klicka så betyder det att det inte är nåt fel med den utan APC sänker laddtrycket om motorn skulle spika, rätt inställd tändning, bra tändstift och endast Saab original tändkablar är bra nog för att APC inte ska tro att det är spikningar.
På min T16 1984 så var det APC boxen som byttes mot en annan bättre och där kom full effekt tillbaka igen!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.