SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
mars 19, 2016 kl. 08:44 #394889
Göööööt!!!! Att du e på g igen alltså….
Japp! såhär 400 bilder senare är man i nuet igen. 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 20, 2016 kl. 11:35 #394927Tja!
Nu har jag tagit in piniongaxeln i köket och satt på dem fyra teflonringarna, jag hade en nos påse med dem ringarna liggandes och där i låg ju en monteringsanvisning ju 🙂
Värmde dem i vatten och krängde på dem, men dem blir lite uttämjda när man monterat dem. Jag skippade detta med att snitta dem.
Men man ska hellst ha ett specialverktyg när man monterar piniongen, typ en kolvringskompressor. Någon här som kanske har detta verktyg?
Står även på lappen att man ska låta den sitta i 15 minuter innan man skjuver ner hela axeln i huset. Just väntetiden antar jag är för att det ska klämma ihop ringarna tillbaka.
Just ja, toppen på axeln, där splinesen till rattstången är, där har jag stålborstat bort rosten med rostolja. Fick den helt ren faktiskt. Brukar bli rostigt just där.Här kommer lite bilder.

-
Det här svaret redigerades för 10 år, 1 månad sedan av
saab putte.
mars 21, 2016 kl. 20:50 #394988Istället för specialverktyget kan man använda ”shimsfolie” i lämplig tjocklek
Ja det skulle nog kunna gå. Tack för tipset 🙂
mars 22, 2016 kl. 20:42 #395005Tja!
Nu har jag mixtrat lite smått igen, lite mer grejer som är klara till styrväxeln, rengjort allt på bild och satt i ny packbox och oring i den hållaren i mitten på bilden. Dem två silvermålade grejerna hade jag på styrväxeln då jag lackerade den så det blev färg på dessa med i samma veva.
Sen lite grejer från repsatsen med.

mars 25, 2016 kl. 08:14 #395061Guten Morgen alle saabfreunde!
Eller nått sånt. Har äntligen fått hem mina packboxar jag beställt från tyskland 🙂 Och rätt var det med.
Köpte några extra att lägga undan sen har jag även rotat fram och tagit kort på nya inre styrleder samt damasker jag haft liggandes sedan längre tillbaka.

Den nyare tätningen är 2mm större än den äldre. Så även piniongaxeln skiljer då tätningarna skiljer även i dia inv.

Här är den äldre, 2mm mindre den.

mars 29, 2016 kl. 22:38 #395212Tja!
Nu har det blivit lite mer mixter med styrväxeln.
Teflontätningen på plats på kolven som sitter på kuggstången. Samt en tunn oring under teflonringen. Lite skumt detta med, när jag rev isär styrväxeln så satt det en teflonring och en oring på denna kolven. Enligt verkstadshandboken fanns två varianter.
1- på en modell satt det både en oring och en teflonring, den kolven skulle ha ett svarvat litet spår intill ringen. Men det hade inte den i min.
2- andra utförandet hade endast en teflonring, då lite tjockare då för att kompensera bort oringen som annars låg under, här skulle kolven ej ha något svarvat spår intill ringen.
Ja brydde mig inte om detta så jag har satt i lika som det jag rev ur. (följer med båda varienterna i repsatsen).
Verkstadshandboken jag läst i är tryckt 87 så den gäller ju för den äldre styrväxeln, så jag antar det har blivit nån ändring under senare år då.

Monterat inre tätningen på kuggstången, för att inte skada tätningen när man ska över kuggarna fixade jag till en hylsa av tunn mässingplåt så jag kunde skjuva över den. Funkade fint.

Jag offrade en gammal hylsa som jag svarvade till lite så den nu funkar perfekt att knacka i nedre tätningen i piniong/ventilhuset. Den tätningen jag letade länge efter.

En nerslipad 20mm nyckel till att hålla emot kuggstången när man ska lossa inre styrlederna. Slipper klämma stången i skruvstädet om man har en nyckel. Sen graverade jag in i alla verktyg med vad dem hör till. Nyckeln måste va smal för att man ska få på den bakom styrleden, då den bygger en bit in på nyckeltaget på kuggstången.

Detta verktyg hade jag sedan förut, är ett mothåll för bla styrväxeln när man ska upp med den i pressen och klämma på kuggstången så det klämmer den inre tätningen på plats, den jag skjöv över kuggarna tidigare här. Så kuggstången med den fasta kolven blir själva pressvertyget för den inre tätningen, så det är smidigt. Detta blir nästa moment att fixa till.

mars 31, 2016 kl. 19:05 #395252Tjena!
Var i garaget igår en sväng, blev lite plock med styrväxeln igen, dock blev det lite bakslag denna gång.
Fettade in kuggstången och satte i den i styrväxelhuset, sedan upp i pressen för att pressa på stången så att den inre packboxen sätter sig i sitt säte, det gick jättefint.
Dock så klantade jag till det när jag hade styrväxeln på bänken, lyckades utan att tänka vända den om så att kuggstången kanade ur tillbaka och naturligtvis såpass långt så att kuggarna rev i packboxen.Skit!
Jaja! Så är det, jag gjorde som så att jag lade det dåliga humöret på hyllan och försökte finna kraft. haha
Det positiva i det töliga var att jag nu rotade lite i skotlådan efter nått bra att bygga verktyg av. Så jag fann en bit lite tjockare plåtremsa jag bockade till och slipade lite på. (kapade ur en bit från ett gammalt ruttet kampingbord)
Det blev ett verktyg, likt det originala att knacka ur den inre packboxen med,så nu har jag det i lådan tills nästa gång. Fungerade fint, det ska va lite fjädrande material så man kan klämma ihop den,sen skjuva ner den i styrväxeln och när den kommer till tätningen ploppar den ut med vingarna och lägger sig på tätningen, sedan är det bara att ta en lång förlängare och knacka ur den.Tidigare samma dag fixade jag till två specialverktyg till.
Det ena var en hylsa igen som jag svarvade lite på, den är till att montera tätningen i tätningshållaren som sitter på höger sida. Den ska även fungera till den nedre piniongtätningen som är av den äldre varianten som är lite mindre än den jag har här.En kråkfot blev det med, en 32mm nyckel jag kapade av och fräste upp till 35,5mm ungefär. Sen svetsade jag på en bit från en gammal hylsa så jag fick fyrkanttaget så spärrskaftet passar.
Detta ska jag ha för att skruva på och av den inre styrleden.Bjuder på några bilder.

Ja nu har jag gjort detta moment en vända så bara att göra om när jag får en ny tätning.

Här är verktyget till att knacka ur packboxen.

Hylsan och kråkfoten.

mars 31, 2016 kl. 21:34 #395253Segt… Jag hade inte klarat att tygla humöret, kan jag säga… Hela härligheten hade nog bjudits på ett strömhopp ut i skogen (där jag förstås hade fått hämta den när jag lugnat mig).
96 V4 1975 ”Bollen”
april 3, 2016 kl. 20:13 #395305Tjo!
Nu är tätningen på plats igen då, den jag klantade mig med sist.
Det gick fint denna gång, sen byggde jag ett verktyg så ja kunde montera tätningshållaren, den måste klämmas in lite grann för att man ska kunna montera låsringen.
Det blev en hylsa på 70mm lång, den trär jag på stången sedan skruvar på styrleden och på så vis trycker det in hållaren.
Samtidigt som kuggstången sitter i skruvstädet i andra änden då.
Härnäst ska servoventilen/piniongen i styrväxeln, den kan bli lite trixig dock, hoppas jag löser det på nått vis. Någon här som kanske har originalverktyget till detta.?Köpte mig en ny T7 magnetventil med samt powerflexbussningar till nedre stötdämparfästena fram.
Lite bilder.

april 8, 2016 kl. 11:04 #395471Tjabba!
Nu har jag fått hem lite mer powerflexbussningar, dessa ska sitta i styrväxeln. Sedan har jag hittat ett specialverktyg till att montera servoventilen, dock i USA så det kanske dröjer ett tag innan jag får det.

april 8, 2016 kl. 13:30 #395473Hemgjorda specialverktyg ger en djup, inre känsla av tillfredställelse!
🙂96 V4 1975 ”Bollen”
april 16, 2016 kl. 06:43 #395726Hej igen och trevlig helg på er alla! 🙂
Nu var det några dar sedan jag uppdaterade här.
Äntligen har mitt specialverktyg till att montera servoventilen kommit, fann detta på en amerikansk sida. Billigt var det med, 9,5 dollar typ. men då var frakten lite dyrare då, men jag chansade och körde frakt helt utan säkerhet, dvs ingen spårningsmöjlighet utanför usa. Så när säljaren lagt det på posten var det mitt om man säger.
Resan gick bra, så det kostade mig 210kr att få hem det, istället för 500kr som det kostat med den andra varianten av frakt.
Jaja! Jag är helnöjd med verktyget, nu var det visserligen begagnat men det gör ju inget.
Får se om man ska göra en ritning och svarva ett med, men då är det nog viktigt att ha fina yta i verktyget, tanken isåfall är att ytmäta cylindern där ventilen sitter och köra samma yta i verktyget, för den ytan ska ju ringarna glida ner i så det borde bli bra, det kan nog va därför verktyget är i plast. Lätt hänt annars att teflonringarna repas av svarvytan, skulle jag tro.Här är bilder på verktyget, har även monterat servoventilen i det,så det får ligga i kläm tills nästa gång jag är i garaget, då bör teflonringarna gått ihop bra.
Passade även på att montera powerflexbussningarna.

april 17, 2016 kl. 22:33 #395814Nu är det dags för lite mer styrväxelbilder.
Har idag monterat servoventilen, det gick bra, verktyget funkade skitbra. Lager,packbox,dammskydd och låsringen på plats. Muttern i botten av axeln momentdragen och täckkåpan på plats.

-
Det här svaret redigerades för 10 år, 1 månad sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.