SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Bromscylindern ihopsatt med nya tätningar.

Bromscylinder och rör på plats, även lite kablage har jag satt på plats. Blev väl fint med svarta bromsrör.
Lika snyggt som alltid!
Hur fick du bromsvätskebehållaren så vit och fin??
Min är så tråkigt gulnad och efter en månad i 12%-ig väteperoxid är jag fortfarande inte nöjd :-/Jag har samma tankar om batteriet, så köpte mig ett Optima och det passar utmärkt! 😀
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
-
Det här svaret redigerades för 10 år, 1 månad sedan av
mojje.
mars 15, 2016 kl. 15:05 #394546”Får duga”..? Ja, det duger allt, tycker jag!
Blir nog bra 🙂
Ovant att se en 900 med svart inredning
Hela bilen blir ju kanonfin
Var det svårt att limma dit det nya tyget på innertaket? Håller på att fixa taket på min 99a nämligen =)
Hej!
Tackar! Ja det blir lite udda, taket var lätt att limma nytt tyg på.Lika snyggt som alltid!
Hur fick du bromsvätskebehållaren så vit och fin?? Min är så tråkigt gulnad och efter en månad i 12%-ig väteperoxid är jag fortfarande inte nöjd :-/
Jag har samma tankar om batteriet, så köpte mig ett Optima och det passar utmärkt!
Tackar! Jag kommer inte håg riktigt,men jag tror jag endast tvättade rent den med avfettning och diskmedel om jag inte minns fel.
Ok! vad köpte du för optima? har du något art nummer eller dyligt på det? Har du det liggandes eller ståendes?
Antar det får plats utan någon åverkan på golv eller skiva i skuffen?Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 15, 2016 kl. 21:35 #394560Då hoppar vi fram till ett nytt år 2014.
Detta är faktiskt dem enda bilderna jag har från 2014, topplocket hemma efter det vart en tur hos Halvarsson Racing.toppen hemma 🙂 B212 topp, riktplanad, nya styrningar,radieslipade säten, 2st nya ventiler(två som va krokiga). CNC frästa förbränningsrum och insug å avgaskanaler är också cnc frästa. Avgas är endast frästa för lika flöde, insug är matchportat mot mitt speciella insug. då det är ca 2-3mm större kanaler i det.
Återstår lite finputs på packningsytorna, ser värre ut på bild än det är i verkligheten 🙂
Får se om man rent av ska försöka måla toppen,eller så kanske det går att ge den lite mer puts. Hade vart trevligt att glasblästra den men det blir nog för mycket jobb nu nr den är iordning, skulle jag tänkt på innan jag lämna bort den. Jaja! det löser sig nog.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 15, 2016 kl. 21:59 #394568Ser ut som du filat ganska mycket i kanalerna
Jo det är en hel del, för att matchporta mitt franska insugningsrör så var det tvunget att tas upp ca 2-3mm på 2,1 toppen. Så det är en del 🙂 Ganska fläskigt det röret jag har.
Nu är jag oskyldig faktiskt då detta är cnc fräst, så alla kanaler är identiska i volym, även förbränningsrummen är lika frästa då.
Så flödet i toppen ska va riktigt bra.Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Gick in på Batterilagret och killen där hjälpte mig med det hela.

Optima med gelé så att det kan ligga ned, precis ingen åverkan.
Jag lade det på högersidan för att dra kablarna på den sidan och det medförde att jag fick flytta verktygslådan till vänstersidan (hängde under bagagerumslocket på högersidan)ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
-
mojje.
mars 15, 2016 kl. 22:49 #394571Hmm, ett så’nt kanske går att klämma ner i skuffen på en V4 med?
96 V4 1975 ”Bollen”
Jag kan leva med den lilla plåtmodifiering som behövs för att kunna ha ett vanligt batteri under locket.
Det handlar om ca 3cm som låten behöver sänkas i bakkant. Verktygslådan får man plocka bort. I mitt fall är den ersatt med en verktygspåse från Biltema som rymmer lite mer verktyg.mars 17, 2016 kl. 17:27 #394700Ja ska kika över detta med optima batteri.
Jo din lösning Saabaero är klockren, tycker det är fint, men har ingen lust att kapa och svetsa i skuffen på denna nu, då den är ren å fin och såpass klar så får det bli annan lösning på det 🙂
mars 17, 2016 kl. 18:16 #394701Hej å Hå!
Nu är det dags att komma in i nutid 🙂 Tyvärr har jag inte en enda bild från 2015, stod helt stilla då.
Hösten 2013 satte jag ju ihop min 99a lite hastigt så den blev komplett typ.
Sen 2014 tog det projektet en verklig vändning, det var här det började med att bli en Clarion. Så detta tog tid ända fram till sommaren 2015 då. Hm! ja det var inte riktigt meningen den bilen skulle bli så ompysslad, men men nu är den klar i stort sett så, och det var ett riktigt roligt projekt med får jag lov att säga. 🙂Men nu då, ska jag försöka finna motivation att få fortsätta med min vita saab. Står just nu och samlar damm i garaget, så när jag får lite tid över ska jag banne mig rulla fram den och blaska av den en sväng, måste sätta ihop några slangvindor för att nå till garaget men det kan det va värt 🙂
Har i dagarna letat som en galning efter en packbox till servostyrväxeln, efter att ha mejlat hit och dit och inte lyckats funnit nått gav jag nästan upp, men så plötsligt så fann jag på en tysk hemsida. Så nu är det ett gäng beställda. (så finns det på hyllan sedan så slipper man detta krånglet mer förhoppningsvis). Och hoppas verkligen att det ska va rätt med.
Jo angående styrväxeln.
Jag gjorde iordning en styrväxel lite lättvindigt för några år sedan, typ enkelt, tvättade den noga, sedan maskerade och pluggade allt noga och blästrade av den lite lätt bara. Sedan på med grundfärg och lite silverfärg. Plockade aldrig isär den nått.
Jag målade den med vanlig sprayfärg.
Tyvärr gick det nog bara nån månad så började färgen flagna, det var lite erg och dyligt kvar förmodligen då jag inte blästrade den helt hundra. Så då blev jag lite irriterad och rota fram en styrväxel till och plockade isär helt och hållet.Kommer köra med den nyare varianten som pinionghuset är i gjutjärn, nu var det ju inget som hellst fel eller läckage på den,men som med allt annat ska man ju riva isär allt. Så denna gången blästrade jag grejerna riktigt grundligt i skåpet, sen har jag epoxigrundat och lagt 2k billack på. Så nu är jag lugn vad gäller färgen iallafall. Den har legat bra länge utan färgsläpp.
Så med styrväxeln isärtagen i molekyler så beställde jag hem en packningssats som skulle passa fram till 93. Men icke sa nicke, allt är rätt förutom att det skiljer på en packbox som sitter längst ner i pinionghuset. I samband med den nyare styrväxeln ändrades tydligen denna, det som skiljer är några mm på storleken i dia inv och utv. Störigt som fasen.
Men nu kanske man funnit rätt tillslut. Håller tummarna ända tills paketet kommer 🙂Någon här kanske som har nån erfarenhet av renovering av styrväxlar?
Jag funderar kring dem teflonringarna som sitter på piniongen, i verkstadshandboken står där att man ska skära/snitta ringarna på ett speciellt vis för att förhindra nånting, kommer inte ihåg riktigt, var typ för att få bort nått problem med sämre servoverkan eller dyligt vid kallt väder. Har jag för mig.Dem blir iallafall mycket mer lättmonterade om man snittar dem,då dem är ganska hårda, men tänkte som så att någon här kanske har nått tips på hur dessa monteras om man vill ha dem hela/oskurna.
För detta jag läst i boken rör säkerligen lite äldre modeller, för styrväxeln jag rev isär har oskurna ringar. Någon kanske har typ den allra senaste utgåvan av framvagn/styrinrättning handboken till 900an? Kanske står nått annat där.
’
’Nu blev det typ en hel novell så nu sätter jag punkt 🙂Här kommer en färsk bild med på lite grejer jag köpt.
Blev en ny slavcylinder till kopplingen då jag knyckt den jag hade i ordning och satt i min gubbräcer,men denna fjädrande gummibälg skippar jag nog och monterar dit den originala slitringen i plast.
Blev även ett servopumpsrör med, ingen stor uppdatering men känns gött att börja komma igång lite iallafall 🙂 Leta delar å dyligt.
-
saab putte.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.