SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 216 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 7, 2016 at 23:35 #390878

      Sanslöst vilken entusiasm och arbete som läggs i detta projekt! Mycket imponerande! Har själv aldrig pysslat med lådor men jag kanske vågar nu när du tycker det är ”lättskruvat”…;)

      Kan va kul att göra nått stållprojekt ibland 🙂 Ja det ska bli intressant att se om ja får ihop nån låda 🙂

      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

        mars 8, 2016 at 10:09 #391057

        Tja! Mer mixter från Juli 2013.
        Lite blandat.

        Innertaket och hatthyllan på plats, blev riktigt mysigt med svart 🙂 Tyvärr lite kass bild.

        Här har jag haft fram färgsprutan och lackerat lite blandade grejer.

        Bromscylindern ihopsatt med nya tätningar.

        Momentstagena i rostfritt monterade, blev fint.

        Här är bromsrören färdiga med. Dem två rören på bakaxeln har jag gjort nya, dem är gjorda av dem rören som ligger inv i saab 900, vill gärna ha stålrör då färgen sitter bra på dem samt lättare att få raka och fina. På en finbil tycker jag det ser så tråkigt ut med gröna ergade kopparrör, sen har jag bytt nippel på båda rören som går till bromsoken fram i hjulhuset samt konat om dem då.Har man ett ordentligt koningsverktyg konar man stålrör lika lätt som koppar. Efter det blev det två lager blanksvart billack 🙂 hoppas det blir fint.

        Bromscylinder och rör på plats, även lite kablage har jag satt på plats. Blev väl fint med svarta bromsrör.

        Här är drivaxlarna färdiga, nya yttre knutar och damasker.

        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          mars 8, 2016 at 20:42 #391413

          Citat
          “Här är bromsrören färdiga med. Dem två rören på bakaxeln har jag gjort nya, dem är gjorda av dem rören som ligger inv i saab 900, vill gärna ha stålrör då färgen sitter bra på dem samt lättare att få raka och fina. På en finbil tycker jag det ser så tråkigt ut med gröna ergade kopparrör, sen har jag bytt nippel på båda rören som går till bromsoken fram i hjulhuset samt konat om dem då.Har man ett ordentligt koningsverktyg konar man stålrör lika lätt som koppar. Efter det blev det två lager blanksvart billack hoppas det blir fint.”

          Hur seriöst är inte detta då?!
          Underbart att se!

            mars 10, 2016 at 10:31 #392397

            Ja men det är fasen riktigt kul ibland med 🙂 Fast det är lite överdrivet kanske 😉 Tycker om att använda så mycket saabgrejer som möjligt som man har liggandes.

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              mars 10, 2016 at 21:21 #392417

              Jo det är kul! Återanvändning är nästan lite som en sport…

                mars 11, 2016 at 08:57 #392625

                Jo det är kul! Återanvändning är nästan lite som en sport…

                Precis! Det är så kul att få använda lite bråte man har liggandes och veta att man inte sparat på det i onödan 🙂

                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                  mars 11, 2016 at 09:14 #392626

                  God Morgon igen!

                  Här kommer några bilder från Augusti 2013.
                  Här har jag börjat dra lite batterikabel samt gjort klart spjällhuset.

                  Har inte riktigt bestämt exakt hur jag kommer göra med batteri montaget,mer än att det ska sitta här då. Vill hellst slippa att svetsa en försänkning i golvet, och vill även hellst slippa göra en förhöjning i skivan, så jag får se, optima har ju fina batterier, dem kan man lägga ner om man vill. ett sådant får nog plats under skivan. Tål att tänkad på.

                  Här drog jag kabeln, lagd i robotslang och fastskruvad med klämmor. Ja vet att man igentligen ej bör ha den intill bränsleledningen men det ska nog gå bra.

                  Här drog jag kabeln på detta viset. Lite robotslang, klämmor och buntband så den sitter fint. Den svänger av till vänster under stolsbalken, gillar att få ut den på vänster sida i motorrummet, dels så blir det lite kortare kabel, sen är det närmsta vägen till startmotorn typ. sen syns den inte så mycket i motorrummet heller.

                  Här har jag gjort klart spjällhuset, blankt som bara den blev det. Hoppas det blir fint mot insuget sen. Rostfria skruv monterade med. Och spjällägesgivare till Trionic.

                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                    mars 11, 2016 at 11:23 #392628

                    Ursäkta en kanske dum fråga, men vad är robotslang?

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      mars 12, 2016 at 08:58 #392837

                      Ursäkta en kanske dum fråga, men vad är robotslang?

                      Det är sån böjbar plastslang man drar kabel i.

                      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                        mars 12, 2016 at 09:12 #392838

                        God Morgon!

                        Nu börjar det ta slut på bilder snart, här kommer några från Augusti/september 2013.

                        Adapterkabel till elhissarna klar. Eftersom jag ska ha den nyare konsolen mellan stolarna måste jag ha den nyare knappsatsen till rutorna, så nu är det bolt on på det gamla kablaget, slaktade 2st äldre elhissknappar och plockade bottnarna ur och lödde kablarna i. sen lite smältlim runt för att stärka upp lite.

                        Lite mer mixter, blästrade och lackade denna plåten, sitter under bakre golvmattan över handbromsvajrarna.

                        Här har jag fått på däcken på Suer Aerosarna, Var tvungen att provmontera 🙂 Tror det kan bli ganska bra detta om det nån gång blir klart.

                        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                          mars 12, 2016 at 10:40 #392846

                          Här har jag rivit isär en låda. Den kommer från en 900a-80. 5vxl kokill. Men bara stora huset är kokillgjutet. Någon kanske vet om primärhuset finns i kokill till 5vxl? ingen aning faktiskt. Härnäst ska växelstången ur, får nog byta ut den då den var väldigt krökt i ändan. typiskt. Ska även bygga om så jag får återfjädringen i spaken i lådan, verkar som det inte är några problem att bara flytta över grejerna från en nyare låda, stången samt primärhuset måste bytas om jag inte minns fel, va ett tag sen ja kikade på detta :)
                          Innehållet i lådan, tycker den var riktigt fräsch överallt så funderar på om nån rackare har renoverat denna nån gång. ska riva en annan 5vxl låda nån dag som 3ans växel gett upp på. ska bli intressant. Detta är faktiskt första gången jag river en låda helt, och förvånansvärt lättskruvat :) tänkte plocka växelstången från den kassa lådan,samt kul att jämföra skick och så på grejerna i den. Jo, synkringen på 2ans drev var av annan typ än dem andra. den var i mässing men behandlad med nått svart ytskikt, liknande smärgelduk typ.Ganska grovkornig beläggning, någon som vet nått om det?
                          Tacksamt det är med kokillgjutet material, blir så fint efter tvätt, och ingen erg som på dem nyare lådorna heller. Men kanske kan hända att det blir epoxigrund och billack på lådan.

                          Synkringar för 2 och 3 har en sorts beläggning.

                          Ang växellådshusen så är det samma hus till 4vxl och 5vxl så det är inte jättekonstigt med en “5vxl kokill” men dom är inte vanliga.
                          Däremot primärhusen skiljer och där finns vad jag vet inte något kokillgjutet till 5vxl.
                          Se till att du har ett kokillgjutet pinjonglagerhus innan du sätter ihop lådan

                          900-lådorna är lätta att riva, men jobbigare att sätta ihop när det ska mätas och shimsas 🙂

                            mars 12, 2016 at 21:53 #393038

                            Ok! Tack för infon, misstänkte att husen var likadana.

                            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                              mars 12, 2016 at 21:58 #393039

                              Ser att huset saknar ribborna som det brukar påstås vara bra å ha. Blir nog bra ändå 🙂

                                mars 12, 2016 at 22:04 #393041

                                Ser att huset saknar ribborna som det brukar påstås vara bra å ha. Blir nog bra ändå :)

                                Jo ja vet, men vad jag förstått så är det viktigaste att det är kokillgjutet, ska tydligen inte vara nån jätteskillnad sen imellan kokillgjutningarna. Det duger nog. Vet inte riktigt vart jag ska dra gränsen med lådan heller, för det första blir det första lådan jag sätter ihop med så det ska bli intressant.
                                Lockar ju en hel del att köpa nån färdigbyggd med.
                                Jaja, det återstår att se vad det blir 🙂

                                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                  mars 13, 2016 at 09:32 #393470

                                  God morgon!

                                  Rotade fram lite mer bilder från september 2013. Faktiskt dem sista bilderna från 2013.

                                  Här har jag fått in den i mitt nyinköpta garage.

                                  Här har jag städat ur den lite inv och lagt i några ljuddämpningsmattor, nu är iallafall dem större ytorna isolerade, får se hur det blir.

                                  Lite mer grejer monterade, sidoklädslar,mattorna,konsolen runt spaken samt en växelspak. den har jag haft isär och gjort ren och fettat in. sen blev det en ny skinnknopp samt en skinndamask, den är en uppfräschad begagnad. blev riktigt fint.

                                  Klädseln har här fått en liten rekond, får se om man kanske fixar till ett pilotbaksäte med. Just nu får det duga med 900baksäte med pilotnackstöd.



                                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 216 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.