SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Detta ämne innehåller 207 svar, har 19 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-02-16 13:50.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 208 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #387299

    saab putte
    Deltagare

    Hej igen!

    Här kommer dem sista bilderna från Augusti 2012.
    Lite blandat 🙂

    Hängt på kjolarna för inpassning. Ska justera lite smått, bakre stötisen ska shimsas ut lite i nederkant, sen ska vänster dörrsköld justeras ner lite i framkant. ska även fixa nya lister och så ska det på lite skumlist med.

    väldans va liten denna bilden blev då. Hm! jaja, viss skillnad blev det.En uppiffad torkarmekanism vs en skabbig.

    Huvlös. Torkarmekanismen på plats,samt fästplåten till regskylten och nya kromlister till främre aerosköldarna. Även provat å satt på en gummilist på breddaren med,denna är dock för kort,endast test. Men kommer att köra på list på breddarna så slipper man lite skav i lacken.

    Torkarmekanismen på plats.

    Nya kromlister på plats. Bara gummilisten mellan kaross å kjolar som ska på nu.

    Börjat montera listerna mellan kjolar och kaross. Blir redigt tight å fint.

    Gummilist höger fram, blev tight å fint.

    Blev en sväng med färgsprutan. Lackerade styrväxeln samt lite mer småplock. då jag hade färg kvar i sprutan. Väldans trevlig färg iallafall. en 2k silver topplack,alltså ingen klarlack behövs. dryg var den med.

    Blästrat och epoxygrundat lite stuff.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .
    #387301

    Mycket snygg å tajt passning!

    #387308

    M.Broberg
    Deltagare

    Schtiligt!

    var har du fått tag i listerna till sidosköldarna?

    #387335

    saab putte
    Deltagare

    Mycket snygg å tajt passning!

    Tackar! 🙂

    Schtiligt!
    var har du fått tag i listerna till sidosköldarna?

    Tack!
    Dem är köpta på rendcarparts.com

    http://www.rendcarparts.com/saab/parts/RD426A

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #387336

    saab putte
    Deltagare

    Tjenixen! Nu har jag kommit till september/oktober/november 2012.

    Här har jag renoverat upp en omgång 16″ SuperAero fälgar.
    Har blästrat lite där det var ergblämmor, sen har jag epoxigrundat,slipgrundat och slipat och donat, sedan en 2k Topplack. Silvergråfärg som ej behöver klarlack, klockrent till fälgar.
    Slutresultatet tycker jag blev bra, målade även i saabtexten i kåporna, bryter av fint med svart där.






    Däcken som ska på, denna bild är visserligen från 2013 men lägger den här ändå 🙂
    Hankook Ventus prime2, 195/50

    Den 7 Oktober blev det en tvätt och sedan in på vintervila igen.

    Sista bilden från år 2012
    Det blev på dessa bromsbeläggen, EBC green stuff. duger gott till detta projekt. Fördelen är att dem dammar lite mindre än standard. Det är då vad jag har upplevt med dem förut.
    Som ni ser på bilden är det frambelägg till dem större 9000 oken fram. Så det kommer bli 9000 ok på den.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .
    #387338

    kg70
    Deltagare

    Fälgarna blev kanonfina. Vad heter topplacken du använde?

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #388019

    saab putte
    Deltagare

    Fälgarna blev kanonfina. Vad heter topplacken du använde?
    K-G

    Tack! Ja dem blev bra, jo färgen heter (Mi 824 2k silver ) Valspar heter märket, köpt på Tipro.se

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #388020

    saab putte
    Deltagare

    God Dag på er alla!

    Haha! Gott Nytt år kanske man skulle säga 😉 För nu hoppar vi in i 2013.

    Vintern bjöd inte på just nått, inskaffade lite grejer till Trionicmonteringen, remhjul och adapter till triggerhjulet samt fäste till vevaxelgivaren.

    Hoppar raskt fram till Juni 2013.
    Här har jag äntligen tagit ut bilen igen efter vintern och våren. Kom ut sent 🙂
    Blev en tvätt samt lite lackskydd. Samt lite mixter i skuffen. Här är den iallafall nästan klar bak i skuffen 🙂

    Nästan helt färdig här bak nu, allt tyg är tvättat, all el här bak är klar. Byggde även ett fäste till elantennen så det är klart och inkopplat.

    Nästa projekt blev innertak och hatthylla. Då jag tänkt köra svart innertak så målade jag alla takprylar svarta med plastidip. Blev bra.

    Projekt innertak har börjat här. Kör på polyestermetoden som jag vet andra gjort. Så här är ett lager polyester lagt. När man lagt det blir ytan lite småluden, pga att det gamla klistret sitter kvar,samt lite rester från skummet. går inte att få bort precis all skum. Men efter polyestern hade härdat så tog jag fram kniven. Skrapade hela taket och då fick man fasen bort istort sett det mesta klistret samt resterna som blev kvar efter skummet från tyget. och så blev ytan genast mycket slätare,funkade kalas att skrapa med, utan att skrapa bort material från takstommen,då det sög åt sig bra av polyestern,det sög sig även under limmet. Efter detta slipade jag lite lätt. så nästa steg blir ett lager polyester till. som kommer heltäcka bra utan att sugas in då ytan jag har nu är mättad. Jaja, ska bli intressant å se vart detta slutar 🙂

    Sådär, här är taket näst intill klart för tyg. Har strukit hela stommen en gång till med polyester,sedan har jag spacklat igen dem grövsta skavankerna och slipat. Efter det drog jag ett lager polyester över spacklet med. Slipade över hela taket en sväng med.

    Hatthyllan fick sig en omgång med, då jag tycker om själva modellen/formningen på originalhyllan så fick det bli en sådan,tyvärr är dem ju lite klena då dem bara är i nån form av pressad masonit eller dyligt. Dem har ju en förmåga att sjunka ihop då dem blir fuktiga. nu är denna plockad från en 4dörrars bil, det enda som skiljer är att 4dr har ej bältena igenom hyllan,så det får jag såga upp. Även ett litet urtag måste göras om man ska ha originalbromsljuset i bakrutan.
    Hyllan var i fint skick men jag gjorde som så att jag förstärkte upp den genom att lägga polyester och 3 eller 4 lager glasfibermatta på översidan.
    Efter jag renskurit den med sticksågen avslutade jag med några lager polyester så jag kunde slipa den slät och fin.

    Här är den inpassad och hålen för bältesgenomföringen är klart, samt urtaget för bromsljuset. Fick även borra upp hålen man skruvar fast den med.
    Så nästa steg blir nytt tyg.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #388031

    saabaero
    Deltagare

    Går det få ut innertaket utan att plocka en ruta på sedanen ?

    #388037

    Morten S.
    Moderator

    På to dørs 99 har jeg klart å få den ut passasjerdøren etter å ha fjernet begge framstolene.

    Det var en som nylig skrev på det norske forumet at han klarte å ta taket ut via bagasjerommet på en 4 dørs 900 sedan.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .
    #388896

    saab putte
    Deltagare

    Går det få ut innertaket utan att plocka en ruta på sedanen ?

    Jag plockade ut det genom bagageluckan, har för mig jag fick ta bort hatthyllan och det staget den sitter med, samt kanske även bältena med hållare och allt.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    • Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .
    #390221

    saab putte
    Deltagare

    JULI 2013

    Dags för tyg på hatthyllan.Här är tyg och hyllan limmade, använder mig av ett vattenbaserat lim som jag applicerar med färgsprutan, riktigt trevligt lim. Tål 120 graders värme med om jag inte minns fel, många som lägger ner sig och limmar nytt tyg kör med fel lim, och har oturen att det vill släppa ganska fort igen, pga att det ej tål värmen som kan bli typ mitt i solen en sommardag.
    Jaja! nu ska jag inte svära på att detta håller i evighet men får tro på vad som står på burken 🙂 Tiden får utvisa.Sen är det köpt på Topn Trim och dem själva använder det så borde va bra grejer. Nu är det mer innertaket jag syftar på då.

    Här har jag fått på tyget och renskurit i hålen mm. Så vad tycks? blev riktigt nöjd faktiskt. Tyget är skumlaminerat likt orginaltyget i taket, men i svart då.

    Innertaket med nytt tyg. Blev bra. Här ska det bara renskäras i alla hålen.

    C- stolpsklädslarna är klädda med,tyvärr ingen bild på dem.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #390382

    Janne Hagnell
    Moderator

    Snyggt!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #390429

    saab putte
    Deltagare

    God Morgon igen!

    Fortsätter med lite sommarbilder från 2013.

    Här har jag börjat monterat ihop bottendelen på motorn. Sen har jag blästrat och lackat drivaxlarna och fästet till bränslefiltret.

    Här har jag rivit isär en låda. Den kommer från en 900a-80. 5vxl kokill. Men bara stora huset är kokillgjutet. Någon kanske vet om primärhuset finns i kokill till 5vxl? ingen aning faktiskt. Härnäst ska växelstången ur, får nog byta ut den då den var väldigt krökt i ändan. typiskt. Ska även bygga om så jag får återfjädringen i spaken i lådan, verkar som det inte är några problem att bara flytta över grejerna från en nyare låda, stången samt primärhuset måste bytas om jag inte minns fel, va ett tag sen ja kikade på detta 🙂

    Innehållet i lådan, tycker den var riktigt fräsch överallt så funderar på om nån rackare har renoverat denna nån gång. ska riva en annan 5vxl låda nån dag som 3ans växel gett upp på. ska bli intressant. Detta är faktiskt första gången jag river en låda helt, och förvånansvärt lättskruvat 🙂 tänkte plocka växelstången från den kassa lådan,samt kul att jämföra skick och så på grejerna i den. Jo, synkringen på 2ans drev var av annan typ än dem andra. den var i mässing men behandlad med nått svart ytskikt, liknande smärgelduk typ.Ganska grovkornig beläggning, någon som vet nått om det?

    Tacksamt det är med kokillgjutet material, blir så fint efter tvätt, och ingen erg som på dem nyare lådorna heller. Men kanske kan hända att det blir epoxigrund och billack på lådan.

    Köpte dessa lite småporriga momentstagen på SP. Dem är i rostfritt. 🙂 Lite onödigt kanske men det är väl så det ska vara ibland .samt nya pedalgummin. Sitter powerflex i stagen.

    Här har jag blästrat och epoxigrundat lite spjällhusdelar samt ett motorfäste.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #390440

    Sanslöst vilken entusiasm och arbete som läggs i detta projekt! Mycket imponerande! Har själv aldrig pysslat med lådor men jag kanske vågar nu när du tycker det är ”lättskruvat”…;)

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 208 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng