SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
februari 13, 2016 kl. 08:50 #385720
God Morgon! Fortsätter med lite blandade bilder från Februari-Juli 2012.
Haha! blev en utdragen historia med kåpa och kasett 🙂 Nej men det har blivit lite mixter då och då.
Har här börjat med ventilkåpan jag tänkt köra med, det förta jag gjorde var att ge den en ordentlig tvätt. Jag har tvättat den med kraftschampo, ett alkaliskt rengörningsmedel man blandar med vatten, det har jag fyllt upp kåpan med och låtit den stå ett tag,tänk på att plugga vevhushålet bara 🙂 Medlet köper jag på Swedol. Blir fasen helt kemiskt rent.
Det typ lyfter bort smutsen och så lägger det sig på ytan. Oljekoxig aluminium är det sjukt bra på.

Sådär. här har jag strippat all färg på kåpan. Fasen mindre slit än bläster det. Då den färgen är ganska segblästrad. Blev bra iallafall. Men tänk om det fanns gammal hederlig bums kvar. Men dagens miljöskit funka riktigt bra till just färgen på kåpan. så det var gött. Lite kladdigt men det går.

Har nu slipat bort allt gjutskägg på den samt våtslipat ränderna och texten. 280korn våtslip gav den perfekta finnishen på ränderna,kommer nog köra så. Sen har jag även slipat av hela kåpan lite.

Grundmålad med etsprimer, ska sitta lite bättre på alu.

Här är kåpan målad, körde med krymplack på den med, svårt att få bra bild på. Blev riktigt fräsigt.

Srippat bort färgen på en tändkasett. Blir nån go gammal flygplanskänsla med ren alu 🙂
Men ja kommer måla denna.

Lackad i Cirrusvitt, 2k billack.

Här har jag slipat upp texten på kasetten och lagt den på kåpan, tror det kan bli bra.Lite kul att göra nåt lite udda 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
februari 13, 2016 kl. 12:52 #385726Men dra och bada vad fint!
Skulle ”DIRECT IGNITION”-texten ha gjort sig i svart kanske? Ett förslag som jag inte är övertygad om själv…
/MattiasTycker nog det låter som en god idé!
96 V4 1975 ”Bollen”
februari 13, 2016 kl. 20:09 #385740Tycker d va snyggt med slipad text på di oxå. Tycker det gör sig ihop med det vita oxå. Smaken är som baken…
Det där med krymplack är ju skeeetfräckt!-
Det här svaret redigerades för 10 år, 4 månader sedan av
Andreas Hermansson.
februari 14, 2016 kl. 08:52 #385756Men dra och bada vad fint!
Skulle ”DIRECT IGNITION”-texten ha gjort sig i svart kanske? Ett förslag som jag inte är övertygad om själv…
/MattiasTackar!
Ja det skulle kunna bli fint, men jag kommer nog ha det slipat till att börja med.Tycker d va snyggt med slipad text på di oxå. Tycker det gör sig ihop med det vita oxå. Smaken är som baken… Det där med krymplack är ju skeeetfräckt!
Ja krymplack är fräsigt, samma som Ferarri har på sina ventilkåpor, fast i rött då.
februari 14, 2016 kl. 09:34 #385757God Morgon!
Nu kommer lite mer bilder från våren 2012. Mellan Mars och Maj är dessa från. Har här fått ut bilen igen efter vintervilan. Det var i Maj det.
Sen är det lite blandat pyssel.
Inväntar här lite varmare väder så man kan lackera lite grejer.Ute från vintervilan igen då.

Tvättade rent mattorna som ska ligga i bilen. Blev bra.

Lite nya grejer. Topplocksbult,vattenpump,oljefilter,bränslefilter och yttre drivknutsdamasker.

Här har jag tvättat rent två omgångar med tryckare, haft isär dem. Den ena uppsättningen sitter nu i Gubbräcern.

Blästrat spjällhuset. snart redo för färg. ska slipa lite gjutskägg och grada av det ordentligt först.

Grenröret klart. Lindat med bandage samt svetsat i en mutter för avgastempgivare. kan va fint å ha om man får sig en givare. så slipper man det mixtret då 🙂 blev ganska fint med titanium bandaget.

Kolvmonteringskona, blev lite orolig att knacka i kolvarna med en sån universal kompressor, så jag köpte en speciellt för 90,5kolvar. Det är lite tunnare kolvringar på Wisecokolvarna så jag vill inte chansa.

Blästrat lite mer grejer, Torkararmarna och oljekylarfästet är till den vita, resten är till min svarta 900a.

Här har jag börjat med kjolarna. Lagt ca 6timmar på dem. i 5-6graders värme ute :). Jag har avfettat dem och tvättat dem grundligt, tagit bort alla lister samt tvättat bort alla klisterrester efter listerna. Sen är dem tinnertvättade,silicontvättade och våtslipade med 800korn. Efter det gick jag över dem och skrapa bort all lös färg samt våtslipade med 400 där plasten var framme samt slipade alla färgkanter mjuka. Så härnäst ska det sprutas på plasthäftgrund där det är plastrent.

Svänghjulet klart, har knackat i ett nytt lager samt bålat det med Galvabrite. Inte alla som målar svänghjulet kanske 🙂 haha.

februari 17, 2016 kl. 18:08 #385895Tja!
Här kommer dem sista bilderna från Maj 2012. Juni verkar jag inte gjort något.
Kylarslanar i silicon kan nog bli nice.

Omklädda klädselplattor. Klädda i samma tyg som i innertaket,fast i svart.

Testmonterat lite, kan nog bli bra.

Bromsservon och cylindern har fått lite kärlek, blästrat lite rost,spacklat och slipat. Så här är det klar för lack.

februari 18, 2016 kl. 16:05 #385924JULI 2012
Nu är vi igång igen, ny månad. Vi skuttar fram till Juli 2012.
Äntligen börjat med lite lackering 🙂 Lika roligt varje gång att ta fram färgsprutan.
Här har jag iallafall lackerat bromsservon i två olika färger,samt fästet till den och cylindern, oljekylarfästet och en regskyltshållare fick en duvning med billack med. Allt lackerat med 2k billack.

Motorblocket har fått sig en omgång med sprutan med, epoxigrundat och lackerat i Cirrusvitt. 2k. 🙂 Haha! måste va en tacksam färg. Syns läckage lätt iallafall. 😉
Blocket förövrigt är borrat/honat till 0,5 ÖD. Topplanet behövdes ej planas så det är orört.

Här har jag avmaskerat bromsservon och monterat ihop den lite tillfälligt. Saknas tätningar i cylindern.Kan nog bli bra detta. Jag kör ett tema med Black&White under huven som ni ser. Tror helheten kan bli fräck.

februari 24, 2016 kl. 09:11 #386059Tja! Fortsätter med lite lackeringsjobb från JULI 2012.
Bromsservon på plats.

Rev isär torkarmotor och mekanismen, här har jag blästrat allt och grundmålat.

Här har jag lagt slipgrund på kjolarna, samt lite plastgrund där det var plastrent. Även våtslipat dem med, fast efter denna bild. så nu ska det på lite mer slipgrund sen lite mer slipa, efter det blir det lack.

En vinge klar för lack.Dock ej den som redan sitter på bilen, fick bli en annan som redan var lackad. Notera även min patenterade ställning med gångjärn 🙂 med den kan ja bara vända ner vingen å lacka undersidan. gött å måla båda sidorna liggandes.

Här har jag lackerat vingen, ordoardogrå med sidenmatt klarlack,dock gick jag dretbet på att få klarlacken så matt jag ville. Den blev fasen blank hur jag än bar mig. så det slutade med att jag polerade upp den så den blev redigt blank . så får jag ta nya tag på kjolarna sen,för dem vill jag ju inte ha blanka,så ja måste finna tekniken att få dem matta.
Förövrigt så är det första gången jag lackerar metallic med sprutan.

Här är vingen monterad, våtslipad och polerad. Så den fick bli blank, får duga till att börja med, tröttnar jag så får jag matta ner den och lacka om den.

-
Det här svaret redigerades för 10 år, 3 månader sedan av
saab putte.
februari 25, 2016 kl. 08:09 #386862God morgon på er alla!
Fortsätter idag med lite lackeringsjobb jag gjorde 2012. Sista bilderna från Juli samt en bit in i Augusti.
Det är gött när man lackat klart såpass med grejer, vldigt tidskrävande med allt underarbete och dyligt. Men det är kul 🙂Sidokjolarna färdiglackade. Fick till en smakfull sidenmatt finnish på dem, var då inte det lättaste men det gick.blev faktiskt bra, första gången jag lackar metallic med färgsprutan.sen sidenmatt klarlack gjorde inte saken lättare precis :).

Breddarna fick bli grå med, men kommer nog fixa till en uppsättning svarta med.

Backspeglar,dörrhandtag och en frontläpp slipgrundade, kör mjukmedel även i slipgrunden.

Dem fick bli grå dem med.Men kommer ha en svart läpp med att kunna skifta med.

Sådär ja! Nu är även stötfångarna samt gallret färdiglackerat.

Främre stötfångare ihopmonterad, blev fint med grå läpp tycker jag, gallret är monterat med rostfria insexskruv.

Backspeglarna klara.

Handtag och backspeglar monterade, Blev bra, tycker den grå färgen gör sig bra mot vitt.

februari 26, 2016 kl. 07:04 #387249Imponerande arbete! Jag har renoverat otaliga bilar genom åren och ditt arbete är helt i nivå med en riktigt duktig renoverare, tanke på detaljer är det som
skiljer en bra och en mindre bra renovering och det har du lyckats bra med.
Härligt med en sedan också! Och vitt är en jäkla snygg färg på Og900. Hoppas nu att du visar upp bilen och vågar köra med den, allt för många är rädda för att köra med sina bilar och det blir mest
garageprydnader. Nu blev jag inspirerad att börja riva ner min egen igen!
februari 26, 2016 kl. 09:02 #387253Det är ju lite modernt med ”färgtema”. På fruns cab har vi monterat en grå frontspoiler, det lirar ju bättre med kjolarna i övrigt. Däremot har jag monterat Chromehandtag och lås. Det blanka går ju igen men grillen och våra vita blinkers… Har aldrig kommit på att lacka i den grå färgen…
Blir riktigt snyggt tycker jag!februari 26, 2016 kl. 09:19 #387256Är det en originalvinge till sedan du har eller är det nått annat ?
Det är en original Bridgevinge till og 900.
Imponerande arbete! Jag har renoverat otaliga bilar genom åren och ditt arbete är helt i nivå med en riktigt duktig renoverare, tanke på detaljer är det som skiljer en bra och en mindre bra renovering och det har du lyckats bra med. Härligt med en sedan också! Och vitt är en jäkla snygg färg på Og900. Hoppas nu att du visar upp bilen och vågar köra med den, allt för många är rädda för att köra med sina bilar och det blir mest garageprydnader. Nu blev jag inspirerad att börja riva ner min egen igen!
Tackar!
Kul du gillar projektet 🙂 Det värmer att höra dessa goa kommentarer :). Ja gör så gott jag kan och på mitt vis. Kul att testa lite nya grejer. Sen är det roligt att mixtra med allt typ. Jo vitt är riktigt fint om det är fräscht. Just sedaner har jag fastnat mer och mer för, många gillar dem ju inte alls men smaken är som baken. En Aeropreppad sedan är aldrig fel. Känns riktigt sportigt med 2dr tycker jag.
Nu är det ju lätt det blir bilar man kör förlite med,men jag är nöjd om jag får bilen klar först och främst 🙂 Nu ökade motivationen lite. Tack igen 🙂Vad har du själv renoverat för roliga bilar?
Det är ju lite modernt med ”färgtema”. På fruns cab har vi monterat en grå frontspoiler, det lirar ju bättre med kjolarna i övrigt. Däremot har jag monterat Chromehandtag och lås. Det blanka går ju igen men grillen och våra vita blinkers… Har aldrig kommit på att lacka i den grå färgen… Blir riktigt snyggt tycker jag!
Jo det är nog det kanske, ja tycker det kan va kul att testa lite nya grejer, så därför blev det black & white tema. Iallafall under huven då.
Blev faktiskt inspirerad just av temat då såg en brutalt fin Super Motard motorcykel. Den gick i svart och vitt.
Lite kul vad lite det behövs för att komma på nya ideer. 🙂Jo den grå färgen funkar bra till alla olika färger tycker jag. Sen är det ingen dum ide detta med kromhandagen. Härligt när man får nått som matchar med övriga grejer.
-
Det här svaret redigerades för 10 år, 4 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.