SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 216 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 14, 2016 at 16:16 #384375

      Kan bara hålla med, väldigt inspirerande.

      Jepp!

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        januari 15, 2016 at 07:47 #384392

        Trodde du börjat med den grå :O

          januari 15, 2016 at 11:01 #384394

          Trodde du börjat med den grå :O

          Vilken av dem grå? 🙂

          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

            januari 16, 2016 at 09:35 #384403

            Gissa om man blir sugen på att sätta igång med någon av alla bilar som ”står”. Jag får lite ”kill i magen” bara av å titta på dessa bilder….

            Kan bara hålla med, väldigt inspirerande.

            Härligt att man kan peppa igång lite 🙂

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              januari 16, 2016 at 10:03 #384405

              Hej igen i vinterkylan. under -20 idag med. BRRRR!

              Ja hoppar tillbaka igen till 2010. Början på September.

              Här är det dags för motorrumslack, har rullat in bilen i min lilla lackbod 🙂 Började med att maskera, det är lite drygt, men när det är gjort då kan man börja tvätta av lite sen på med lite slipgrund. Sen är det bara att slipa slipa 🙂
              Efter jag slipat en gång granskades allt och jag lade på lite mer slipgrund där det behövdes, och lite slipa igen sen.
              Passade på att lägga slipgrund på “torpedplåten” med. Men den lackas lite senare i tråden.

              Nu äntligen är det färdigslipat, så gött 🙂 Nu är det bara att lägga på lite Cirrusvit färg då.
              Älskar att få plocka fram färgsprutan igen efter ett längre uppehåll.
              Här har jag lackerat hela motorrummet och även undertill. Blev riktigt fräscht och fint får jag lov att säga.

              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                januari 16, 2016 at 10:28 #384406

                Nja….jag vet inte…tycker man ser sliprepor….
                Mohhaaaa!!
                Nej, nej! Detta är otroligt! “Lägga ner så mycket jobb på en gammal 900” som den allmänna inställningen hade varit. Vi som följer detta projekt här har däremot full förståelse och hyser största respekt för dig och ditt arbete (jag tror mig kunna tala för alla tydligen…).
                Det skulle vara väldigt roligt att uppleva bilen i verkligheten någon gång.
                Ännu en gång “Alldeles underbart”!

                  januari 17, 2016 at 10:15 #384426

                  Nja….jag vet inte…tycker man ser sliprepor…. Mohhaaaa!! Nej, nej! Detta är otroligt! ”Lägga ner så mycket jobb på en gammal 900” som den allmänna inställningen hade varit. Vi som följer detta projekt här har däremot full förståelse och hyser största respekt för dig och ditt arbete (jag tror mig kunna tala för alla tydligen…). Det skulle vara väldigt roligt att uppleva bilen i verkligheten någon gång. Ännu en gång ”Alldeles underbart”!

                  Jo ibland funderar man på samma sak typ, hur orkar man liksom 🙂 men men, det är i mina saabar man rensar hjärnan lite 🙂
                  Ja får se när man lyckas bli klar med bilen.

                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                    januari 17, 2016 at 10:44 #384428

                    September och Oktober 2010.

                    Efter jag lackerat klart i motorrummet så målade jag hjulhusena, samt invändigt i “fjädertornen”. Det har jag penselmålat i 3-4 lager med mekanlack, en riktigt bra färg.
                    Huven polerades och lades på med, sen testade jag att ställa in ett par Pilotstolar från 9000 Aero. Kan nog sitta fint kanske 🙂 Men får lov att göra adapterfästen isåfall då det är den äldre infästningen.

                    Ja detta var det jag fick gjort 2010, med karossen iallafall. här blev den sedan ståendes för vinterförvarning.

                    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                      januari 17, 2016 at 12:22 #384429

                      Ja kör på med resterande från September och Oktober 2010 så är dem månaderna överstökade 🙂

                      Massa olika grejer jag har blästrat och målat.

                      Fick göra iordning en ny omgång bussningshållare, då dem jag fixat till sedan furut var till en 99a, dem ser inte lika ut 🙂

                      Här är allt utom bromsoken till min bil, oken har jag blästrat åt en kompis.

                      Huvlåset ihopsatt igen, bara att smörja det lite nu.

                      Nya bussningar på plats, brukar måla efter jag satt i bussningarna därför det är lite kladd på dem 🙂

                      Tanken vid den här tiden var detta system.
                      Komplett di kit från 9000 cd turbo-88. med separat di och apc.. kommer sitta fint , får så fin förbränning jämt med detta. sen kommer lite skit bort från motorrummet med, fördelare,tändkablar å spole. ja allt som har med fördelartändning å göra:)

                      Här fick jag tag på ett häftigt insugningsrör iallafall 🙂 Kommer sitta som smäck det tror jag.

                      Det lite speciella insuget som jag ska ha. Ca 3mm större kanaler än 2,1 insuget så 2,1/2,3 toppen måste portas lite. Detta insug är franskt, satt på en specialmodell som ett trimföretag vid namn EIA Moteurs byggde,typ motsvarande heusmidt i tyskland fast franska motsvarigheten. Gjordes en 900sedan modell vid namn 900 i16 EIA 158hp. Insuget ingick i ett trimkitt för i16 så man plocka ut 158hk. ingick även portad topp,andra spridare,tändbox och andra kamaxlar. har broshyren på pdf. Där är det svartmålat med polerad text, så ska jag ha det.

                      Här har jag blästrat rent insuget.

                      Nu tror jag allt från oktober är med 🙂
                      Någon som vet om det går att lägga upp en PDF fil i tråden? Har nämnligen en broschyr på trimsatsen som detta insuget tillhörde.

                      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                        januari 17, 2016 at 13:49 #384431

                        Annars kan du kanske konvertera pdf till jpeg?

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          januari 18, 2016 at 17:21 #384469

                          Annars kan du kanske konvertera pdf till jpeg?

                          Haha! hu gör man det då? 🙂

                          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                            januari 18, 2016 at 18:08 #384470

                            Nu börjar vi ny månad, November 2010.

                            Här har jag bunkrat på mig lite roliga grejer. 🙂 Rena lördagsgodiset.
                            Sen har jag färdigmålat lite småplock med.
                            Många bilder blir det. Men det får ni leva med 🙂 hehe

                            Nya originalblinkers, vore ju nice att haft usa blinkers men det kanske kommer.

                            Nya vindavvisare till dörrarna med, får se om jag sätter på dem.

                            Fräschat upp en fin kromgrill, haft isär och tvättat. Tyvärr är det mittersta fästet borta men det behövs ju inte så det får gå 🙂

                            Reflexramp har jag skaffat med, men lite i valet och kvalet om den ska på eller inte. Tål att tänkas på.

                            Ett stycke MY 92-93 Turbo instrumenthus ska jag ha i bilen med, blir en go modern look med detta. Turbo/Tankmätaren är helt ny den.
                            Dock skulle jag behöva halvera milena på mätaren för att matcha bilen.

                            Några av alla spakar som finns, två av dem sitter redan i andra bilar, kommer bli en som liknar den till höger, en original stålkulespak med skinnknopp och skinndamask.

                            Ett par varianter på mätarpaneler, har inte riktigt bestämt vilken som ska användas, och vilken placering det blir.

                            Nytt främre motorfäste, har dock inte bestämt om jag ska köra detta eller hydrauliskt. Får se hur det blir.

                            Ny magnetventil och en omgång röda spridare från 9000. Det var tanken vid denna tiden.

                            Nu till lite mer färdigmålade grejer 🙂
                            Valde en färg som påminner lite om den originala gulkromateringen.

                            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                            • Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av saab putte.
                            • Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av saab putte.
                              januari 18, 2016 at 22:37 #384480

                              Annars kan du kanske konvertera pdf till jpeg?

                              Haha! hu gör man det då? :)

                              Enklast är nog med en proversion av pdf-läsare, typ Acrobat. Men du kanske kan be Sulo om hjälp?

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Anonym
                                januari 19, 2016 at 08:50 #384490

                                Har nämnligen en broschyr på trimsatsen som detta insuget tillhörde.

                                Denna du syftar på kanske ??

                                001

                                002

                                003

                                004

                                005

                                006

                                  januari 19, 2016 at 15:18 #384504

                                  Denna du syftar på kanske ??

                                  Precis! 🙂 Tusen tack!

                                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                  • Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av saab putte.
                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 216 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.