SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 216 totalt)
  • Författare
      januari 19, 2016 kl. 16:46 #384507

Precis! Tusen tack!

You’re welcome 😉

januari 19, 2016 kl. 19:20 #384524

Din krokodil är underbart!

januari 23, 2016 kl. 10:47 #384669

Hej igen!

Nu fortsätter jag med lite bilder från december 2010 och några från Januari 2011.

Nya emblem, det ena ska pryda bakluckan.

Lite siliconslang.

Rostfria klämmor till slangarna.

Lite avgasböjar i 2,5″, ska bygga tryckrör av dessa är det tänkt.

Bromsslangar, både standard och stålomspunna. Får se hur det blir, slangar är alltid bra att ha liggandes så.

Nya handbromsvajrar.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

januari 23, 2016 kl. 11:20 #384671

Kör på med mer bilder direkt, här kommer lite framlyktpyssel från Januari 2011.

En helt ny vänsterlykta hade jag liggandes, Hella.

Samt nya H4 lampor.

Tänkte testa att sätta ihop en begagnad högerlykta och få den nästintill i nyskick, kul att se om det blir bra 🙂 Här har jag rotat fram en reflektor i nära nyskick.

Ett nytt glas måste man ju ha med för att få till den bra.

Nu var det bara att börja fräscha upp ett lykthus med, det vänstra som jag gjort rent såg lika fult ut som det till höger på bilderna, så himla kul när man kan få till detta skicket på gamla grejer. 🙂 Har endast avfettat samt finputsat med diskmedel Yes, med disksvamp och tandborste 🙂

Ja så här blev det, monterade även nya mutterclipps med. Så det enda man igentligen ser av att det inte är helt nytt är justerskruvarna. Kan ju lätt bytas ut om jag finner nån finare. Men det är ändå kul att kunna köra lite halvnytt eller vad man ska säga och ändå ha nykänsla i grejerna bara man ger det lite kärlek 🙂 Så jag tycker det var värt att prova, alltid härligt att få använda lite begagnade grejer man har liggandes med.

januari 23, 2016 kl. 14:09 #384677

Meeer! 🙂

2x 92B -53 (Svart)
              95 -61 (Pärlgrå)
              99 -69 Custom (Vit)
              900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
              9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
              9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
              9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

januari 24, 2016 kl. 13:12 #384765

Här kommer mera!

Vintern 2011 fortsatte jag med att mixtra lite med instrumentpanelen mm.
                Bilder från Jan/Feb.

Rotade fram en fin panel som jag rev isär helt och tvättade rent, sedan plockades delar från ja vet inte hur många paneler just för att få en riktigt fin panel. Den blev nästan som ny.
                Sen hade jag isär värmereglerar vredet, och fixade till så steglägena funkar. Detta är en grej jag tror inte att många vet om att det ska vara, frågan är om det ens fungerade som det var tänkt på bilarna när dem var nya ens.
                Så när detta funkar finns det små fasta lägen även på värmevredet 🙂 inte så det knäpper till direkt men man känner tydligt hur det finns lägen, då det sitter en kula bakom vredet som hoppar i ett nytt hål var steg man flyttar.

Lite onödigt vetande men. Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur jag fixade till det men det är lätt iallafall.

Här är panelen klar, blev riktigt nöjd med den, så nu var det bara att plast in den och lägga undan tills den ska i bilen.
                Jo ja fixade även till luftriktargallrena med så dem går trögt och fint 🙂 brukar lägga imellan små oringar som chims. Funkar perfekt.

En helt felfri instrumentbräda kommer sitta fint.

Ett nytt expansionskärl skaffade jag med, blir så himla fint 🙂

En bra begagnad JT downpipe (batteriböj) införskaffad.
                Ska byta flänsen till en som passar tdo4 aggregat. Samt så blir det nytt avgasbandage på.

Fyndade lite mätargrejer med, speedparts egna serie mätare, helt ok. Men får se vad som kommer in i bilen. Lite för modernt utseende kanske.

januari 24, 2016 kl. 13:41 #384767

Snygg panel!
                  Jo…det hade väl suttit som en smäck med Saaborginal-VDO mätare…
                  Men i bland får man anpassa sig…

januari 24, 2016 kl. 15:57 #384780

Snygg panel! Jo…det hade väl suttit som en smäck med Saaborginal-VDO mätare… Men i bland får man anpassa sig…

VDO Vision finns att köpa nytt fortfarande, inte 100% likt orginal men inte så långt ifrån heller

kolla demon-tweeks tex

januari 24, 2016 kl. 17:31 #384785

Ok!?
                      Men då är det väl inte orangea nålar…
                      Måste kolla!

januari 24, 2016 kl. 17:38 #384786

Snygg panel! Jo…det hade väl suttit som en smäck med Saaborginal-VDO mätare… Men i bland får man anpassa sig…

Japp! Nackdelen med saabs vdo är att det fanns väl aldrig någon laddtrycksmätare? vad jag vet.

Kan faktiskt erkänna att jag har lite original VDO liggandes 🙂 Med lite olika varianter på hållare med.

VDO Vision finns att köpa nytt fortfarande, inte 100% likt orginal men inte så långt ifrån heller
                        kolla demon-tweeks tex

Ok! trevligt. Sen får man inte glömma dem Biltema säljer heller, riktigt tjusiga, påminner en hel del om saabs. Sen hur exakt dem visar vet ja inte men, kör sådana i min 99 Clarion.

januari 24, 2016 kl. 18:02 #384788

Hyffsad vill-ha faktor på det trimkittet 😀

januari 24, 2016 kl. 23:05 #384796

Steg i värmevredet?? Nej, det har jag nog aldrig känt i någon 900!

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 24, 2016 kl. 23:46 #384800

Ok!? Men då är det väl inte orangea nålar… Måste kolla!

precis det är 🙂

januari 25, 2016 kl. 06:12 #384820

Ang stegläge på värmereglaget då har jag för mig att dom va väldigt tydliga på 79an pappa å mamma hade men på deras 83 va det bara avstängningaläget som hade ett kännbart läge…
                                Kan det varit slitage eller ändrades funktionen efter något år…

januari 25, 2016 kl. 08:38 #384826

Underbart läckert jobb på lyktorna! Får nog ta och riva ner mina egna känner jag nu!
                                  Snyggt!

ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 216 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.