SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
januari 25, 2016 kl. 10:10 #384828
Hyffsad vill-ha faktor på det trimkittet
Ja det vore inte helt fel 🙂
Steg i värmevredet?? Nej, det har jag nog aldrig känt i någon 900!
Nej det visste inte jag om heller förrens jag tog isär och såg att allt fanns i vredet för att få lägen.
Ang stegläge på värmereglaget då har jag för mig att dom va väldigt tydliga på 79an pappa å mamma hade men på deras 83 va det bara avstängningaläget som hade ett kännbart läge… Kan det varit slitage eller ändrades funktionen efter något år…
Kan va möjligt, nu kommer jag tyvärr inte ihåg exakt vad jag gjorde för att få detta att funka, det var som sagt ett tag sedan.
Underbart läckert jobb på lyktorna! Får nog ta och riva ner mina egna känner jag nu! Snyggt!
Tackar! Jo det är trevligt när man kan piffa upp gamla grejer 🙂 tycker jag du ska göra.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
januari 25, 2016 kl. 10:42 #384831Slutet på Februari och början av Mars 2011.
Dags att ta tag i elsystemet 🙂
Rotade fram lådan med skatboet.
Här har jag utgått efter att det ska köras Di tändning,Bosch LH 2.4 samt apc. så dem kablarna som behövs till DI finns inbyggda.
Men allt efter att åren gått har man blivit mer sugen på Trionic 5.5. Så det kommer det bli i slutändan är det tänkt.Elhärvan kommer från en 900 T16-89. Combi Coupe. En Cherryröd Aero var det tom, den var smälld mot en snöplog om ja inte minns fel.
Men detta var den som förra ägaren hade i bilen, så omskarvningen baktill så den anpassas till sedan är gjort redan, det enda jag gjort är att göra om skarvarna, har lött och satt på krympslang.

Passade på att stifta in en kabel i Apc handsken till stift 19 som ska gå till spikdiodens korta ben(-). Lödde dit ett stift som plockats på nån gammal saab nån gång:

En del av motorrumshärvan,snart klar med den härvan. Här syns det som går ut ur huvudstammen vid vänstra innerskärm, kontakterna till apc,kolkanister,knacksensor,tändmodul, kontakter till vänster blinkers och en jordplint. dock saknas dem två kontakterna som hör till farthållaren.får se om jag ska dra ut dem med. Är klippta i stammen.
Dessa kontakter fixade jag till då jag tänkte att det får bli farthållare i bilen.

Ännu en färdig del av härvan, här har vi kontakterna till, vänster lykta,kyltermostat,vattentemp,fördelare,startmotor,generator och oljetryck.Kabeln till fördelaren är ihop buntad då den inte kommer användas,kommer ju bli Di tändning så den behövs ej.

Här är kablarna som sitter till höger om jordpunkten i kylarbalken. det vill säga höger lykta,spolarmotor,tuta,höger blinkers,magnetventil och kylfläkt. Kontakterna till den nedre tutan och till strålkastartorkare är bortklippta. men finns kvar i stammen om man vill dra ut dem igen. Dem vita plastskydden som sitter på två av kablarna passar förövrigt på en vanlig kabelsko,bra att veta.bara att peta bort å klämma dit på den nylödda kabelskon. blir lite prydligare med dem på. Så släng inte dem om ni ska byta nån kabelsko.

Bränslehärvan istort sett klar. Notera vad tunn det går att få den delen som går vid spridarna.(istället för den grova korven som är orginal). Blir mycke lättare att få det fint i motorutrymmet då. Passade även på att löda dit kablarna som ska till Di tändningen, det är dem två mindre brevid reläena. Kommer nog bli nice.

januari 25, 2016 kl. 11:36 #384833Är alltid lika imponerad av er som ger er på att riva ur och i hela elsystem i moderna bilar. Svårighetsgrad V4 räcker alldeles tillräckligt för mig…
😛96 V4 1975 ”Bollen”
januari 26, 2016 kl. 09:43 #384882Är alltid lika imponerad av er som ger er på att riva ur och i hela elsystem i moderna bilar. Svårighetsgrad V4 räcker alldeles tillräckligt för mig…
Äsch da! 900 an går bra med 🙂
januari 26, 2016 kl. 10:03 #384883Tidiga, ja, kanske. Men moderna bilar som blinkar och skriker så fort det kommer lite oxid på ett av de myriaderna av kontaktstift? Hu!
96 V4 1975 ”Bollen”
januari 26, 2016 kl. 10:21 #384885Äntligen börjar våren komma, nu är vi inne i April 2011.
Nu är det dags att kika över motorn lite. Kommer bli en motor från en 900 S-91a. Allt kommer rivas och sedan kommer jag lämna iväg blocket på kontroll, kommer väl bli honing balansering invägninga av allt och planslipning av svänghjul. Sen planing av blocket om det behövs. Verkar inte behövas.

Här är motorn i molekyler 🙂 Lite packningsrester kvar att ta bort.

Glasblästrade svänghjulet idag så slipper motorbyggaren lite jobb iallafall. lagret kommer naturligtvis att bytas. Trevligt med glas,väldigt skonsamt mot materialet. det tog inte ens bort blåanlöpningen runt kransen då den satts dit. väldigt trevligt som sagt.

Lite motorstuff. blästrade å väl rengjorda. Transmissionskåpan är helt ny men fick gå en rond i blästerskåpet då den var lite ful sen den legat.

Lite mer grejer som fått sig en tvätt. kommer nog köra med svart servoburk,men ska rengöra en vit med och se hur det blir.

Lite nytt plock till motorn.

Ny kylare blev det med.

januari 26, 2016 kl. 13:28 #384889Vit 2d sedan har väl generellt ganska låg status, så det är ju trevligt att det finns de som vurmar för dem.
96 V4 1975 ”Bollen”
januari 26, 2016 kl. 15:08 #384892Vit 2d sedan är ju bra mycket snyggare än 4d sedan. Ska det vara 4d på en og900 ska det vara CC.
Mycket imponerande jobb du lägger ner, kommer bli (eller blivit?) fint när den är klar!
Är också kär i blästerskåpet med glas, precis som du säger tar det ingenting på delarna. Men sen måste jag säga att jag är väldigt nöjd att komplettera den med en soda-bläster när man har delar där det är risk att glas kan komma in i motorn 🙂
Återigen snyggt arbete, sitter också med elhärvorna just nu så jag förstår hur kul du har det 🙂Ser att dina bilder är från Garaget, har du en länk till din garagetsida?
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab
-
Det här svaret redigerades för 10 år, 3 månader sedan av
mojje.
januari 27, 2016 kl. 08:31 #384952Vit 2d sedan har väl generellt ganska låg status, så det är ju trevligt att det finns de som vurmar för dem.
Ja en vit 2dr snik i8 är väl inte det häftigaste, men men en redig gubbil så det är dem som oftast är bäst i karossen 🙂
För sen går det att stuka till allt så det blir fint 🙂Vit 2d sedan är ju bra mycket snyggare än 4d sedan. Ska det vara 4d på en og900 ska det vara CC.
Mycket imponerande jobb du lägger ner, kommer bli (eller blivit?) fint när den är klar!Jo så kan det vara, men det kan va fint med 4dr med.
januari 27, 2016 kl. 08:38 #384954Är också kär i blästerskåpet med glas, precis som du säger tar det ingenting på delarna. Men sen måste jag säga att jag är väldigt nöjd att komplettera den med en soda-bläster när man har delar där det är risk att glas kan komma in i motorn
Återigen snyggt arbete, sitter också med elhärvorna just nu så jag förstår hur kul du har det 
Ser att dina bilder är från Garaget, har du en länk till din garagetsida?Ja blästerskåpet det är grejer det 🙂 ok, kör du soda i skåpet eller har du en sån ”dubbelkula” fristrålebläster? typ från verktygsboden.
När jag blästrar motordelar är jag väldigt noga med att göra rent, sen när det väl är målat och innan det ska monteras då spolar jag rent med vatten för att få bort det sista.Nu är detta från år 2011, så det var ett tag sedan jag satt med härvorna 🙂
Japp, här har jag en garagetlänk, sen har jag många bilder i mina fotoalbum med, så sätt på en kanna kaffe, luta dig tillbaka i fotöljen och bläddra å kika så mycket du vill 🙂
http://www.garaget.org/saabputte
januari 27, 2016 kl. 09:00 #384956God morgon!
Fortsätter med lite motordelar, nu är vi i slutet på April och början av Maj 2011.
Lite grejer som är färdiglackade.

Startmotorn rev jag isär, blästrade och lackade den. Bytte även borstsatsen i den, fann riktigt fräscha i en annan startmotor, skulle först beställa ny original borstplatta, men det kosta 2500 så det avstod jag 🙂

Såhär blev den.

Generatorn rev jag isär och blästrade allt och målade den. Nu var detta en nästan ny utbytesgenerator jag hade liggandes så den var fin i lager och allt, det enda var laddregulatorn jag tagit till nån annan bil nån gång 🙂
Blev lite eget stuk på den.

Servopumpen var en bra en, så den har jag blästrat lite lätt på där det behövdes sen lite färg.

Fästen ditsatta.

Här är turbon som ska i. En Mitsu Td04-18T med 7ans vinklade avgashus.

Här är min första servostyrväxel jag fixade till, men senare i tråden gör jag iordning en annan, denna rev jag aldrig isär nått, bara tätade allt och blästrade av den lite lätt, sen målade den.
Men det är lite töligt material i dessa så färgen flagna fort som fan, och det blev ergbildning under färgen.
Så nästa river jag totalt och blästrar supernoga och sen epoxiprimer och 2k billack. Och den kommer stå sig.

januari 28, 2016 kl. 09:31 #385023Maj 2011.
Glömde lägga upp bild på nya kopplingen i förra inlägget, kommer bli 228mm koppling från 9000.
Nu börjar det bli dags att få ut bilen från lackboden och släppa ut den i det fria 🙂
Har lagt på ett tunt lager tjockflytande massa undertill framtill. Denna blir helt torr med så det får duga som skydd.

Monterade dit kolkanisterfästet och märkbrickorna. Trevligt att börja återmontera lite.

Övre länkarmar på plats. Samt dem bakre fästena till nedre länkarmarna.

Hjulupphängning lite tillfälligt monterat,just så jag kan få den på hjul och rulla ut den, dags för att ta tag i sista rosten. bla

Här är bilen ute igen efter att ha stått hela vintern 🙂 Gött

-
saab putte.
januari 28, 2016 kl. 11:16 #385027Många använder nog ordet ”ute” som ”ute och körbar” om sina bilar men du använder det verkligen i ordagrann betydelse! Kul!
96 V4 1975 ”Bollen”
januari 29, 2016 kl. 07:57 #385061Många använder nog ordet ”ute” som ”ute och körbar” om sina bilar men du använder det verkligen i ordagrann betydelse! Kul!
Japp! 🙂 Vid den tiden hade jag inget garage,så jag var tvungen att vara ute.
Men å andra sidan är det gött att vara ute och mixtra en fin sommardag. Oslagbart ljus, sen har man ju då det största garaget man kan önska 🙂 haha.Sen vissa skitjobb vill jag hellst vara ute med,
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Återigen snyggt arbete, sitter också med elhärvorna just nu så jag förstår hur kul du har det