Saab 900 Turbo T16 -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Turbo T16 -90

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 94 totalt)
  • Författare

Just det jag hade funderat om man skulle lacka om den (till nån annan fabriksfärg), eller gjort till en två-tone. Fast jag börjar också tycka den här färgen passar bilen. Jag vet av erfarenhet metallic är en otacksam färg att blenda då man gör reparationsjobb och det kommer bli sånt snart på denna bil, ena panelen bakom framhjulet på passagerarsidan har tidigar ägare lackat om och det ser inte ut som ett så bra jobb. Jag vill göra om det med rätta 2k produkter och epoxigrund så det verkligen håller.

Hade en svart Trans Am (-92) åren 2004-2011 och den lackade jag om på dörren p.g.a. rost och det var min första gång nånsin. Men med hjälp av en bra internet sida lyckades jag få i mitt tycke ett perfekt resultat där reparationen var osynlig, och det med sprejburkar bara. Rosten kom aldrig tillbaks där under tiden jag hade bilen. Så svart är en färg som jag gillar, fast bilen blir sjukt varm.

Du får gärna kolla ang. fästerna, annars blir det förmodligen tillverka egna, en britt gav mig några bilder på hans -78 99 Turbo projekt där han satt en T16 motor i den. Ser inte så svårt ut, har fräs, svarv, och tigsvets så jag borde kunna tillverka om det behövs.

Bifogar bilder på fästena ifall nån vill se, har själv haft svårt att hitta bilder hur dom ska installeras.

• Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av DennisCA.
        juli 7, 2023 kl. 18:38 #508833

Vad är det med forumet? Ser inget av tråden, bara mitt första inlägg?

juli 7, 2023 kl. 18:44 #508834

Jaha nu då jag svarade i tråden, kom inläggen fram. Konstigt beteende!

Nå de senaste dagarna har jag jobbat med att tillverka egna fästen åt jalusin. Gjorde i samma stil som de bilder jag fått. Såhär blev det att se ut, fäst dom med sikaflex och väntar nu på att limmet ska torka.

Sen ska det också tillverkas fästen i mitten av jalusin där en stång ska gå igenom för att stöda upp den.

Jag bytte även drivremmarna och läste det gör man på några minuter… Stod där i två timmar. Aldrig gjort det förut och var inte riktigt klok på hur man ska göra, tyckte manualen var lite kortfattad också. Men jag fick det bytt, lyckades runda en mutter också på spänningsmekanismen för servopumpen, kanske inte ens hade behövt lossa den. Men som tur är äger jag ett kit från biltema för när sånt händer. Väl värt pengarna… Tog av hela mekanismen och rengjorde den på samma gång.

juli 8, 2023 kl. 18:57 #508884

Jalusin monterad idag, utan mittenfästen men med lite dubbelhäftande tejp för extra stöd.

juli 8, 2023 kl. 20:10 #508888

Den där dubbelhäftande tejpen satt löst redasn då jag kom hem, så den var bara skräp. Tips på bra tejp?

juli 9, 2023 kl. 11:07 #508894

Tänkte kolla på tändinställningarna idag, köpt en stroblampa för det. Jag tror jag hittade hålet man ska titta genom men fasiken vad litet det är, man måste gå runt till förarsidan för att ha en chans i helsike att se det. Hade också svårt att se märkningarna på svänghjulet, allt ser bara ut som samma rostiga färg. Så man kan säga att nånting såg jag men fick inte fason på vad jag såg…. Hört man kunde spritsa lite WD40 för att se märkningarna bättre? Fast kopplingen vill ju inte ha smörjmedel direkt på sig…

Jag kollade tändordningen på kablarna till fördelarlocket, inte för jag hade nån orsak att tvivla på den, men hade sett på en youtube video att ordningen var moturs på saabar. Jag antar det beror på varifrån man tittar, framifrån bilen sett så ja, då går den moturs, men då jag står lite snett bakifrån då jag jobbar på bilen anser jag det vara medurs. Jaja sådana saker man kan bli nojig på.

juli 9, 2023 kl. 12:59 #508895

Gjorde ett till försök, man kan se litet mera av svänghjulet faktiskt, men det finns som ett runt hål där och jag gissar det är vad man ska titta genom och det är typ hur man ska centrera? Märkningen ska komma i mitten av hålet? Här skulle verkligen nån manual ha hjälpt. De VHB jag hittat verkar inte täcka tändinställning. Jag rör nu inget utan bara kollar. Vakuumslangen urkopplad också.

Tycvker jag kan se några märken vid båda sidorna, typ tvåor kanske det är, men i mitten av det runda hålet ser jag inget. Drar man på gasen blir märkerna otydliga, har jag läst kan tyda på att timingkedjorna börjar bli slitna?

juli 10, 2023 kl. 21:29 #508933

Den där dubbelhäftande tejpen satt löst redasn då jag kom hem, så den var bara skräp. Tips på bra tejp?

Biltemas hör överraskande nog till de bättre

https://www.biltema.fi/rakentaminen/teipit/pvc-teipit/asennusteippi-20-mm-2000051014

juli 11, 2023 kl. 17:12 #508938

lite slippapper så ser du snabbt markeringarna.

Det är inte det runda hålet du ska gå efter, det är det stora fyrkantiga. finns ett spår i kanten på det som visar var du ska läsa av sifforrna.

minns jag rätt ska tändningen stå på 16 grader +/- 1 grad med slangen borttagen från fördelaren och pluggad.

det borde stå på dekalen på vänster innerskärm. på själva hjulhuset framför säkringsdosan.

juli 11, 2023 kl. 20:35 #508952

Jo jag fick det utklurat faktiskt och konstaterade att det ser ut att ligga rätt, borde förtydliga markeringarna dock. Är på resande fot just nu så Saaben får vila.

juli 18, 2023 kl. 22:14 #509077

Mest småsaker på sistone.

Lyckades söndra ena nummerskyltslampan då jag skruvade bort den, ny påväg hoppas jag.

Luftfiltret byttes, det gamla var inte i så bra skick. Ville ha originalfilter men fanns inte, trots det stod det fanns i lager på webbsidan vid affären. Så det blev det billigare filtret. Bättre än ett som har hål…

juli 19, 2023 kl. 09:26 #509082

Tänkte köpa nya vakuumslangar, men blir inte riktigt klok, ska man ha silikon eller ej? Gubben i affären (Gummi-järvinen i Vasa) sade nä du ska inte ha silikon i motorutrymmet, tål inte om petroleumprodukter rör det, gummi är bättre.

Har också läst man borde ha 3mm men på den lilla testbit jag fick så passade inte den slangen för fem finska penni, behöver nog vara 4mm och det är vad jag mätte slangarna till dessutom. Men har läst flera ggr på nätet om 3mm så man undrar varifrån kommer denna dimension. Kanske silikonslangarna är flexiblare och behöver vara mindre så dom sitter hårdare tänker jag, men sen läste jag också att silikonslangar behöver klämmor.

Låter ju ganska jobbigt så man börjar undrar är faktiskt silikon bättre? Modernt gummi har förstås blivit sämre också p.g.a. tillverkningskrav.

juli 19, 2023 kl. 14:09 #509084

Köpte 4mm gummislang så det valet blev gjort iaf.

juli 19, 2023 kl. 21:22 #509087

Idag har jag bytt lite vakuumslangar och ska kolla på tomgångsmotorn härnäst. Men jag har också installerat reparationskittet för sätet. Jag installerade det underifrån då jag inte ville plocka isär sätet i små delar, kunde inte se hur jag bäst plockade isär kontrollen som justerar ryggstödet och var rädd att d et skulle bli nåt jäkelskap med smådelar och fjädrar som strittade överallt om jag fick isär det. Jobbigt att spänna de hårda fjädrarna underifrån, men jag gjorde ett enkelt verktyg från lite tig tråd och gjorde en hävarm.

Sätet känns som nytt.

juli 19, 2023 kl. 21:31 #509092

Härligt att kunna sitta bekvämt i stolen igen när du åker långt och njuter av din fina bil. Saab har erkänt bra stolar. Mvh Bengt

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 94 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.