Saab 900 Turbo T16 -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Turbo T16 -90

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 94 totalt)
  • Författare

En sak jag noterade är att jag sitter lite högre upp / rakare. Såklart blir det så då man fixar sätet, men jag märkte också att det verkar finnas två hack där bak på sätet då man installerar det. Är det så att man kan sätta sätet i det övre hacket så kommer det längre ner och man sitter lite mera tillbaka lutande i sätet? Inte säker jag vill ha det så förstås, men undrar över de där två hacken…

juli 21, 2023 kl. 14:27 #509115

Nu klurade jag ut det också, med höjdjusteringen på sätet i rätt plats, kan man trycka ner sätet till det övre hacket och nu sitter man lite sportigare. Jag tror jag föredrar det, men ska köra och prova…

juli 21, 2023 kl. 14:40 #509116

Ja höjdjusteringen av stolen har fyra lägen. Reglaget framåt/nedåt med obelastad stol ger stol som är låg fram och hög bak, samma läge med belastad stol ger låg stol. Reglaget uppåt/bakåt med obelastad stol ger hög stol, samma läge på reglaget med belastad stol ger stol som är hög i framkant och låg bak. Mvh Bengt

juli 21, 2023 kl. 15:46 #509117

Idag skruvade jag bort den bakre låscylindern, var inte så svårt, och den är tillbaka dessutom nu.

Tyvärr verkar det som om man tar bort den helt, slutar det funka att öppna bakluckan, ens om man öppnat med centrallåset, behöver in med fingrarna genom hålet för att öppna luckan. Låscylindern verkar således behöva vara inkopplad för det ska funka.

Jag hade funderat att plocka bort låscylindern helt och ersätta med en rostfri ”knapp” istället som jag i så fall skulle svarvat till. Skulle alltså inte finnas något hål för en nyckel!

Jag undrar om nån har plockat isär en sådan låscylinder? Jag vill inte byta alla lås och sånt men dom har märken från inbrott. Så jag funderade att antingen plocka bort dom helt och ersätta låset med en fjärrstyrrsenhet, borde inte vara så svårt då bilen redan har centrallås. Men det ser inte ut att funka för backluckan iallafall.

Så därför undrar jag om man kunde plocka ut just den delen som är skadad och svarva en ny i rostfritt? Det är inte direkt uppenbar hur den ska komma isär dock.

juli 23, 2023 kl. 20:54 #509145

Idag har jag plockat ut intercooler systemet och alla rör och rengjort. Mot turbon fanns det mera skit än längre bort, om turbon blåser olja kan det vara tecken den börjar ha sin bästa dar bakom sig förstår jag, men lite olja i intercoolern är visst alltid att förvänta sig? Nu är det dock rent, tvättat ur med avfettning och då det inte dög så tog jag till E85, borde nyttjat diesel men hade inget på dunk. Men två sköljningar och det var rent. Sen sköljde med mycket varmvatten, sen blåste ur den med hårtork och den fick torka i solen ett tag.

Jag kom på att en tumhylsa i storlek 9/32 passar utmärkt på rörklämmorna. Skönare än att stå med mejsel.

juli 24, 2023 kl. 10:46 #509153

Lite olja är helt normalt, helt supertätt blir det inte med åren. Kladdigare mot Turbon? Undrar om inte tätningen ut för Rotorn från höger kamaxeln är ett vanligt problem. Även min 11.000 mila cab fuktar lite där och olja samlas runt området och drar till sig damm. Ser ofta värre ut än var det är, men jag skulle säga att det kan bero på den tätningen där. Även ventilkåps packningen kan kleta på äldre bilar såklart. Idag är ju inte milen så mkt som tiden som gnager… Min egen är ju fin men allt i maskin är ju verkligen 32 år gammalt så precis vad som helst kan läcka/hända.

Det finns ju fina slangklämma-nycklar, jag har nån biltema variant men det där med spärren funkar ju.

Märker du att ju mer du gräver ju mer finns det att göra? Tjusningen med en T16 som kommit upp i åren lite. 🙂

/Martin.

juli 24, 2023 kl. 11:03 #509154

Ja dom finns väl, borde skaffa men skönt med mekanismen på nyckeln tycker jag. Sen är dom 7mm exakt som nu förvisso är storleken på klämmorna. Men jag har fått fajtas med 7mm då gamla klämmor verkar ha hack och andra skador som gör det blir en kamp ibland att få på och av dom. Då 9/32 = 7,14mm får man passligt med glapp på sånahära äldre klämmor. Körde alla klämmor genom ultraljudstvätten också med stark citronsyralösning.

Ja det blir nog bara mer att göra men vill man ha bilen i ordning så. Vill ju ha allt så bra som bara möjligt mekaniskt och utseende mässigt ska allt i toppskick med tiden….

I vinter blir det att svetsa det är säkert, såg ljusglimtar genom plåten där i tunneln på passagerarsidan så det vittnar om att den plåten snart är all. Men att bocka och svetsa lite plåt är inte så svårt. Bara jag slipper åt, vilket jag bör bara jag får allt fixat till vintern. Betongbil nån gång i augusti tror jag.

Sambon köpte växthus så blir å jobba på det också, åt minstone hyrde hon in grundjobbet, trött på att gräva, flyttat 20 skottkärror grus denna vecka…

Jagar vakuumläckage just nu, har haft lite hög tomgång och jagat orsaken. Innan jag rengjorde intercoolern och spjället var tomgången aningen hög, men ganska stabil. Nu i morse var den lägre, men verkar åka upp och ner litet. Ska införskaffas startgas, eller ”throttle body cleaner” eller nått annat för att testa. Tomgångsmotorn har jag haft ut och rengjort med bromsrengörare.

juli 25, 2023 kl. 05:23 #509164

Igår skaffade jag en bakre kofångare, mest för remsan som sitter i den. Men en extra kofångare kan va bra å ha också, bara den piffas upp lite.

Också två nya lampor till bagageluckan. Blev ganska bra, oljade in packningarna ganska rejält, tänker detta hjälper dom hålla ihop och även hålla bort rosten.

juli 27, 2023 kl. 05:41 #509238

Efter mycket felsökande på varför jag har för höga varv, och trott det var tomgångsmotorn, eller tempgivaren, fick jag ett tips från en britt att nypa till vakuumslangen för bypassventilen till turbon och då försvann ett ljud som hela tiden varit där, som jag inte ens identifierat som ett pysljd, trodde det var nåt med bältet…

Hade också hittat en föräldralös kontakt, den verkar höra till en kallstartsinjektor, nåt som inte finns på denna bil.

mLci3Cdh

För denna felsökning har jag hunnit köpa sensor-rengörare och rengjort MAF’en, rengjort throttle bodyn med TB cleaner, demonterat tomgångsmotorn och tvättat den i ultraljudstvätten samt hunnit köpa en ny tempgivare.

Attachments:
                        juli 27, 2023 kl. 07:31 #509241

Köpte just 8 st tändstift, NOS stift av NGK. BCP7EV med guld-palladium yta. Jag nördade ner mig lite och trålade diverse saabforum på nätet på finska, svenska och engelska.

Då man trålar genom kommentarerna börjar man till sist märka trender, som att flera kommenterade de äldre var bäst, som hade guld-palladium istället för iridium. Så då jag hittade på tori.fi slog jag till.

juli 31, 2023 kl. 05:33 #509307

Just nu håller jag på och tillverkar en ny vakuumkanister. Verkar som all den där sprejen jag felsökte vakumläckage med tog livet av lite känsligt gummi på backventilen på vakuumkanistern, luften gick åt båda hållen och gummit hade blivit ”skrovligt”. Jag försökte reparera kanistern men på så gammal plast var det svårt. Jag tänker prova tillverka en ny kanister i metall eller från ett PVC rör, annars funkar bilen och jag kör med den, nypt av vakuumlinjen till den söndriga bypass ventilen bara.

Senast, i bärskogen med saaben

wlBxmElh

ismuZkph

Söker en kassettspelare till saaben också, Clarion för saab vore trevligt men jag tror istället jag kommer söka en Alpine av passande årsmodell, typ såhär

2lkFwFF

augusti 1, 2023 kl. 14:28 #509329

Hej . När backventilen är kass på vakuumtanken så sätter jag en extra backventil . Det funkar med den backventil som sitter på 9/3 och 9/5 T7 till vevhus ventilationen med 4 mm anslutning . B

augusti 1, 2023 kl. 14:35 #509330

Jag köpte en backventil från en bilaffär, tror den är för nåt annat, spolarvätska men. Tyvärr läcker det vid själva reparationen på tanken. Så jag håller på med en ny tank istället i metall med banjokopplingar. Får se om det funkar.

augusti 1, 2023 kl. 19:58 #509331

Idag fick jag en ny avlastningsventil och nya tändstift (NGK BCP7EV). Köpte 8 st NOS stift med guld-palladium beläggning.

Gamla ventilen, otroligt vad skitigt det kan bli.
                                ILA4akAh

Gamla tändstiften, NGK BCP7ES verkar tidigare ägaren kört med.
                                vPjweYxh

Jag tror dom började närma sig slutet…
                                UVl8ghDh
                                pMy6050h

Bilen känns lite bättre nu, boost-mätaren går lite högre nu än tidigare, slutar inte långt från det röda. Ska bli intressant hur det påverkar bränsleförbrukningen också.

augusti 5, 2023 kl. 18:51 #509431

Upptäckt att bakluckan läcker in vatten och det fastnar mellan ljudisoleringsmaterialet och plåten och det har blivit rost där. Måste skrapas bort allting. Och läckan åtgärdas. Jag har upptäckt att det kommer in via lampan på höger sida.

YyIBQhhh

Jobbig helg! Igår gick det riktigt åt skogen då jag skulle ta bort baklampan, förmodligen p.g.a. allt läckage hade skruvarna (en av dom) rostat fast, så de började snurra runt i plasten. Fick kapa skruven för att få ut den.

Först såg allt bra ut:
                                  af2ITYch
                                  QViIK16h
                                  Mr5n1aJh

Detta borde gå relativt lätt att fixa, ny M5 skruv (rostfri), fick bort den gamla, epoxilimma in en ny med kemisk metall. Men det började uppstå sprickor i den orange plasten, och under natten kom det mera! Så nu måste jag prova fixa det också…

Eller jag hade tur och hittade en ny baklampa för 10€ på en finsk auktionssajt så den är inköpt, men ska prova fixa denna trots allt, kanske det blir bra!

Har slipat ut sprickorna och fyllt dom med klart epoxilim. Nu torkar den. Sen ska det sandas igen och kanske jag klarlackar hela lyktan med 2k klarlack, det har jag haft bra erfarenhet med på strålkastarna på min andra bil.

Nya lampan:
                                  t2PQsJSh
                                  Qpocp5zh

Och såhär såg det ut under baklampan
                                  bjjB84Sh

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 94 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.