Saab 900 Turbo T16 -90
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Turbo T16 -90
- Detta ämne har 95 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2024-06-16 09:23 av
Mr_SunBear.
-
FörfattareInlägg
-
Epoxilim applicerat och det torkar nu.

Slipad till 800, tyckte det räckte

Och efter lackering, det blir väl inte bättre än såhär, har en ny spruta och lite svårt med inställningarna, tror jag lade på det för vått. Kanske går att våtsanda bort vissa saker och göra ytan flatare. Men sprickorna kommer aldrig försvinna, men den läcker åtminstone inte.

Problemet nu är den kommer inte matcha den andra lampan, men får se hur jag gör, om jag lägger på den andra lampan då den kommer, eller om jag slipar den andra och lackerar den. Fördelen att slipa och lackera är man får bort de fula ingjutna märkerna, man får en ren och slät yta.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Det där blev riktigt snyggt, jag lägger det på min lista att göra samma sak!
förr i tiden vad det några som byggde om till vita blinkersglas på og900 sedan
ofta tog man glas till lysrörsarmaturer och formade om samt kapade bort org mend et höll ofta dåligt…
jag har klurat på hur man skulle kunna göra det bra idag. jag har en vit bil så.
men man behöver sånt diamantslipad vitt plastglas för att matcha org.
Bara av en ren slump såg jag nåt då bilen stod parkerad med hjulen vikta… började peta och snart såg det ut såhär
Ja, ska svetsas förstås, säkert blir det mera att ta bort än vad man ser här. Frågan är med rost här, vågar man köra bilen eller bör det åtgärdas direkt? Hade hoppats att allt svetsarbete skulle ske i vinter då bilen parkeras i verkstaden som förbereds för den och jag hade mycket tid att fokusera på det.
Dom slarvade vid besiktningen, som gjordes i maj. Det där hade man märkt med hammaren.
Attachments:
Går sakta men ny bottenplåt insvetsad där framme. Jag tänker göra den andra bottenbiten längre bak, sen ska jag svetsa på ”läpparna” separat, som Fitzee gör, har inte utrustningen att göra så komplexa former från en hel del. Sen svetsar jag på nya sidoplåtar.
eftersom bilduppladdning inte funkar så här är bara en länk till en bild:
https://i.imgur.com/lSmcafJh.jpgHar faktiskt just svetsat in den bakre bottenbiten så det går framåt… Nu måste jag äta nåt, börjar bli darrig.
Svetsarna för inte så snygga ut men jag svetsar med kolsyra för de första, sen är jag inte så bra. Sen blir det en massa punkt punkt punkt där man råkar öppna upp nya hål ibland, men den här plåten har varit bättre ur den synvinkeln än mycket på moderna bilar.
Ska prova ladda upp senaste bilden på reparationen:
Attachments:
OK kanske funkar igen nu? Svetsat…
Attachments:
augusti 16, 2023 kl. 07:44 #509772Hej. Tyvärr verkar det krångla fortfarande. Jag får fram en text ”Hoppsan här var det tomt ” Förhoppningsvis kan Webbmaster lösa problemet snart. Tråden blir så mycket mer läsvärd med bilder. Mvh Bengt
Jag lyckades ladda upp bilden i en annan tråd, skillnaden var att jag provade inte flika in den. Ja det är synd…
Provar slänga in alla de senaste bilderna utan att flika in dom.
augusti 16, 2023 kl. 08:00 #509780Ja nu kan jag se bilder. Märkligt. Nedre länkarmsinfästningarna fram är ett lurigt ställe där det ofta samlas fukt och smuts och sedan kommer rosten. Skönt att få det fixat. Mvh Bengt
Bytte bränslepump i torsdags, ny från Maptun parts. Proparts… Men det ska väl funka det också. Gjorde eget verktyg för att skruva bort muttern.
Den gamla pumpen behåller jag. Saab original är värda att spara tänker jag. Ska försöka få tag i en passande pump och renovera armaturen. Så har jag en reserv redo.
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.