SAAB 9000 audio system
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / SAAB 9000 audio system
- Detta ämne har 144 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-17 22:50 av
erik satre.
-
FörfattareInlägg
-
En snabbis… till Daniel
Jag har ”komplett” Audio System, så det är med rätt högtalare både fram och bak. Det som inte är komplett är elantenn samt att jag fick göra kablarna från monosteget bak till baselementen. Dessa gjordes dock enligt kopplingsschema här ovanför med rätt area på kablarna (dock fel färger).Samtalade med en annan Saabvän och erfaren Saabskruvare som innehar tre kompletta system inkopplade i diverse Aero’s. Via honom fick jag veta att bakre slutsteget ska jordas via elantenn och han poängterade även att just jorden till slutsteget är viktigt för att få ut rätt ”kräm”.
Här såg jag då en brist i mitt system. Eftersom jag inte kunde nyttja elantenn som jordpunkt fick jag helt sonika jorda på annan plats. Jag tänkte två gånger och tyckte att jag var nogrann…. men detta är något jag ska försöka kolla upp idag (måndag).Tack på förhand// David
juni 7, 2010 kl. 09:02 #159016Till Rodder: -Då har du säkert gjort rätt 🙂
Systemet ska inte jämföras med dagens ”state of the art” anläggningar, utan bör med all rätt jämföras med dåtidens bilars orginalanläggningar. Då står den sig mycket bra.
Nästan ingen annan biltillverkare hade ett så för den tiden sofistikerat system 🙂
Man får ta det lite för vad det är.
Som jag sagt innan. Innan jag kopplade in monosteget till 8″ så lät systemet ”lika” som med originalhögtalarna, men när monosteget och baselementen kopplades in så blev det en betydligt trevligare och fylligare ljudbild. En betydligt bättre balans i ljudet.
Att ljudet inte kan jämföras med moderna anläggningar har jag full förståelse för, men jag förvånades att jag vid några tillfällen haft lite problem med basen, trots att jag varken vridit på mer bas eller loud.
Det som jag saknar absolut mest i ljudåtergivningen är faktiskt dn rena ljudåtergivning som en cd-skiva ger. Att spela kassettband får en att fundera på hur det över huvud taget kan ha funnits audiofiler innan cd-skivans genombrott.//D
Hej. Jag har ett kpl 9000 soundsystem i min 9000-91cc Aero
och jag har minst lika bra ljud i den som i min 9-5-03 med as3 system, Iallafall med cd skiva och radio (har ej testat kasset). Och om jag jämför ljudet i CC Aero med ljudet i min 9000 CDE-90 så är det mycket klarare och bättre i CC Aeron,
vet ej vad det beror på men, det bakre systemet är ju olika
Häls Morganjuni 9, 2010 kl. 17:58 #159090Detta är eftermarknads varianten av 89´års orginalradio till 9000audiosystem. Den heter ”PHILIPS DC 864”. EQ’n kunde man ansluta till eftermarknadssystemet, eftersom det inte behövde den på Saabsystemet förakommande förstärkaren, som upptar en modul.
Alla muduler upptagna vid användande av CD’n (PHILIPS DC 085)Vad jag vet, så sitter det en inbyggd fyrkanalsförstärkare i EQ’n.
Ska ta lite bilder ur en PHILIPS katalog från det aktuella året.
juni 9, 2010 kl. 18:05 #159091Det som skiljer orginal CD’n från eftermarknadsCD’n, är att det inte står PHILIPS på den.
Det står endast ”085” i högra övre hörnet.juni 9, 2010 kl. 18:09 #159092Talade just med ägaren….
Anläggningen verkar vara monterad i bilen redan 88 när den var ny. Bilen var saab ana umeås visningsbil.
En 9000 2,0t med taklucka och skinn mm.Delarna heter….
Band/Radio Philips dc864
EQ Philips 364
CD:n Philips DC085juni 9, 2010 kl. 19:54 #159104Här kommer det lite material från PHILIPS katalogen 87/88.
Börjar med lite Profilerings material.
juni 9, 2010 kl. 20:06 #159111Huvudbild med DC864:an och dennes syskon.
Är det någon som har någon av dessa radioapparater, hör gärna av er med ett PM till mig.
Vänligen/ Daniel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.