SAAB 9000 audio system

Forum Modellspecifika forum 9000 SAAB 9000 audio system

• Detta ämne har 144 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-17 22:50 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 145 totalt)
  • Författare
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Lite kuriosa /övrigt. Kul att SAAB 900 är med på förslag för högtalarsystem uppbyggnad.

Lollo
    Deltagare
    Daniel Eliasson wrote:
    Baslådan till CC’n, är svenska Audiopro’s konstruktion.

Fanns det baslåda original??
    Finns det till min Aero -95 med?

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Den försvann tyvär med CC karossen.

Satt inte standard seriemässigt, men satt alltid monterad med 9000audiosystem i CC’n

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Angående philips radion & CD’n från 1989 års modell av systemet, så finns ett klipp från youtube här:
    Reportern nämner att systemet kostar 1500£ (pund) ”nytt”

Vid 2:18 börjar ”Saab 9000 testet”.

Lite kul när han gnäller på att förstärkaren tar upp platsen för askkoppen. ” det kommer inte att imponera på de cheferna jag känner”, säger han. (helt otroligt)

Men 9000audiosystem är enligt han ” very sophisticated”

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cRXxTCIp2_c[/video]

PS, Saaben går vinnande ur testet mellan sina Chassiesyskon: Alfa 164, Lancia Thema. 🙂

stefan g
    Deltagare
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Fin katalog där 🙂 Kul sommarläsning för nostalgikern.

För den som samlar på gamla Clarion komponenter, så finns det mycket i den att lära sig 🙂

saabaero
    Deltagare

Dags att lyfta denna tråd igen 🙂
    Saknar en del viktiga detaljer som jag behöver hjälp med.

Vilka komponenter är det man behöver för ett fungerande Alpine/Luxor system ?
    Huvudenheten (Alpine) är ju självklar, men till denna behövs det även slutsteg och dessa finns ju i ett antal olika varianter. Är alla dessa kompatibla med varandra eller måste dom kombineras rätt ?

Om vi börjar med främre steget.
    Det finns väl minst 3 olika varianter?
    Alt 1 i mittkonsolen
    Alt 2 under passagerarstolen
    Alt 3 ett nyare steg 4x40W under passagerarstolen
    Om jag förstått rätt kan alla dessa steg kopplas ihop med Alpine bandaren (och ev CD)

Hur är det då med basslutstegen?
    Verkar finnas lite olika varianter även där
    Alt 1 bassteg i baslådan CC Aero
    Alt 2 bassteg CD
    finns det ytterligare varianter ?
    Vilket bassteg ska användas till det nyare 4x40W steget ?

Det vore kanske bra med lite art nr på prylarna också då även det är lite rörigt pga alla varianter och att dom finns som utbytesenheter och även som tillbehör..

rodder76
    Deltagare

Nu ska vi se om jag kan hjälpa med något…..
    Detta är taget från de delar jag innehar. Kan inte svara för delarna suutit från fabrik, eller om de blivit utbytta på vägen (men alla delar i mitt CD-system vet jag att de är gjorda under den senare halvan av 89 fram till mitten av 90).

Radio/Kassett-delen heter lite enkelt CMS80-1 och Saab’s artikelnummer är 91 25 550

Slutsteg i mittkonsoll: CC: 95 29 249
    CD: 40 68 748

Främre högtalare: Mellanregister: 95 22 806
    Diskant : 95 22 814

Slutsteg bak för CD: 9529256

Bakre högtalareelementen CD: (tyvärr har jag inte skrivit upp vad hållare och dylika saker heter)
    Bas: 9529181
    Mellan: 9529199
    Diskant: 9529207

Därtill behövs din-kontakterna mellan radio/kassett-enhet och främre steg, samt från främre steg till bakre steg. I CD-ljudsystemet ”behöver man även högtalarsladdar från bakre steg till bashögtalarelementen. Sladdar fram och bak för mellanregister och diskat är som bekant fördraget i alla(?) 9000.

På CD’n så jordas bakre steget i fästet för elentenn.

Takswitchen är en ”enhet” där sladden sitter fast i tak-enheten. Det är en 5(?)-polig din-kontakt som man kopplar i radio/kassett-delen.

Hoppas det svarade på några gåtor.

saabaero
    Deltagare

Bra början David!
    För att krångla till det ytterligare finns prylarna som utbytesenheter och då är art nr ett annat 🙂

Art nr på utbytesenheter inom parantes
    Radio/Kassett-delen CMS80-1 och Saab’s artikelnummer är 91 25 550
    alternativt art nr from ch nr 1033486- 44 27 852
    Utbytes (85 48 588)

Slutsteg i mittkonsoll: CC: 95 29 249 stämmer detta nummer???finns inte i EPC
    Enl EPC är art nr för CC 1990 (40 68 961) och för CC 1991 (40 85 825)
    Utbytes (85 48 612)

Slutsteg fram CD: 40 68 748 stämmer detta nummer??? finns inte i EPC
    Enl EPC är art nr för CD 1990-1991 (40 68 946) och för CD 1992 (40 85 262)
    Utbytes (85 48 620)

Slutsteg bak för (basslutsteg) CD: 9529256 (85 48 646)
    Slutsteg bak för (basslutsteg) CC: (85 48 638) finns bara som utbytes

Främre slutsteg 4x40W CD 1993 (körs utan bassteg) har art nr 40 84 018 alt 40 83 051

CD spelaren har art 86 71 455 alt 85 48 604

rodder76
    Deltagare

Skumt att det inte stämmer till 100%
    Artikelnummrena jag angett är de som står på varje detalj…. men där finns även en rysare inblandad.
    Artikelnummrena till CD-systemet kan jag kolla så fort jag är ute vid bilen igen, vilket kanske blir i morgon fredag.

Rysaren:
    Det ljudsystem jag har till CC köpte jag på annons. Herren som hade det hade jobbat på Saab, och minns jag inte helt fel varit involverad på något sätt i framtagandet av ljudsystemet. Han hade haft detta liggandes på hyllan ”sedan dess” för ”framtida projekt”. Nu hade han insett att det projektet antagligen aldrig skulle komma (efter 20år). OM det nu är så att det kommer ”inifrån grindarna” så är det väl inte helt säkert att det är 100% marknadsanpassat. Men det finns inget som tyder på att det inte skulle vara identiskt med marknads-ljudsystemen.

Ska kolla upp nummret på CC-steget igen…. återkommer med det i eftermiddag

EDIT:
    Främre slutsteg CC har jag kollat igen. På den lilla klisterlappen står 95 19 249 Made by Luxor och det intressanta 88-01.
    Eftersom ljudsystemet som jag förstått det började levereras i 89:or (i broschyren står ”efter årsskiftet”, dvs 1990) så borde en del gjord 88-01 vara ganska tidig i produktionen.

saabaero
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    EDIT:
    Främre slutsteg CC har jag kollat igen. På den lilla klisterlappen står 95 19 249 Made by Luxor och det intressanta 88-01.
    Eftersom ljudsystemet som jag förstått det började levereras i 89:or (i broschyren står ”efter årsskiftet”, dvs 1990) så borde en del gjord 88-01 vara ganska tidig i produktionen.

En djupare grävning i EPC visar att numren finns med 🙂

Främre steg CC (88-89) 9525502
    Främre steg CC 4068961
    Främre steg CD 9529259
    Främre steg CD 4068946
    Radio (88-89) 9524711

I vanlig ordning är det en salig röra bland roliga tillbehör i slutet av 80-talet och början på 90-talet :lecture:

Kan inflika att plastpluttarna på sidan av steget i mittkonsolen finns att köpa för 149kr/st och att motsvarande pluttar på CD´n kostar 89kr/st

saabaero
    Deltagare
    Filbrun wrote:
    Angående koder så har jag nyligen varit på saab och beställt koder till ett gammalt 9000 audio system & en kod till det nyare 9000 systemet. 100 kr/st & fungerade perfekt. Chassi nummer var det enda som behövde uppges. Tycker inte det är värt med andra trix då..

Jag gjorde ett försök hos den lokala Saabverkstan men fick nobben 🙁
    Enligt honom går det bara att beställa koder till årsm 1994 och nyare. Någon som kan bekräfta att det verkligen är så ?

filbrun2
    Deltagare

Var till min -93:a som hade gamla audio systemet jag beställde kod. Lämnade chassi nummer. Dock så frågade han efter serie nummer på stereon men det fanns inget men det gick bra ändå i slutändan. Fick en 5 siffrig kod som funkade. Dock verkade priset variera beroende på vem man frågade (en annan gubbe skulle ha 500 kr/st…) Saab i Oskarshamn.

saabaero
    Deltagare
    Filbrun wrote:
    Var till min -93:a som hade gamla audio systemet jag beställde kod. Lämnade chassi nummer. Dock så frågade han efter serie nummer på stereon men det fanns inget men det gick bra ändå i slutändan. Fick en 5 siffrig kod som funkade. Dock verkade priset variera beroende på vem man frågade (en annan gubbe skulle ha 500 kr/st…) Saab i Oskarshamn.

Hmm, det här var också en -93:a
    Det var alltså ganska nyligt du lyckats få fram en kod?
    F.n det är inte lätt att försöka överbevisa killen bakom reservdelsdisken som är stensäker på sin sak 🙁

filbrun2
    Deltagare

Var tidigt i våras mars kanske som jag beställde koderna. Han faxade chassi nummret till Tyskland eller vad det var han sa. Så det borde dom ju klara uppe hos dig också.

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 145 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng