Saab 9000 Talladega -90

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 Talladega -90

• Detta ämne har 222 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-15 19:36 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 223 totalt)
  • Författare
    Per-Erik
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Bra där 😉
    Kan man restaurera en gång så kan man göra det två. Förhoppningsvis är det 20000mil till nästa gång 😉

Faktiskt, hade exakt det argumentet tidigare idag när jag pratade med en kompis på telefon… Håller man efter ordentligt, fixar allt eftersom och så, så kommer den nog hålla många år, och nästa gång vet jag ju hur man ska göra, så då går det ännu bättre ;). Hoppas ingen blir för förolämpad eller irriterad på detta nu…

emul
    Moderator

Din bil, du gör som du vill!! Det är faktiskt dessutom roligt när saker används. Jag är ju tämligen övertygad om att du lär ta väl hand om den och nyttja nåt annat när det är bajsväder.. Sämre sommarbil än en Talladega kan man ha!!

William
    Deltagare

En bil går att hålla efter i bajsväder också, så du har min välsignelse att använda din bil året runt. Som sagt är den fixad en gång går det att fixa igen, är väl en annan sak om det vore en pensionärskörd lågmilad originalbil som stått i garage hela sitt liv . men inte ens då ska jag döma nån.

”Så länge den är i bättre skick än när den köptes” – brukar jag gå efter hehe :duck:

Ser fram emot fler bilder från monteringen, som Victor Muller skulle sagt: ”I’m stunned” 🙂

Per-Erik
    Deltagare
    William wrote:
    En bil går att hålla efter i bajsväder också, så du har min välsignelse att använda din bil året runt. Som sagt är den fixad en gång går det att fixa igen, är väl en annan sak om det vore en pensionärskörd lågmilad originalbil som stått i garage hela sitt liv . men inte ens då ska jag döma nån.

”Så länge den är i bättre skick än när den köptes” – brukar jag gå efter 😛

Ha ha, nästan så att ni citerar mig – hittar jag en lågmilad en ellet två ägar 9000 Turbo av tidig modell, eller Talladega, så lovar jag att inte ha den som bruksbil!

cabmange
    Deltagare

Ja 9000 är ju bara en bra bruksbil tycker folk på Saabklubben sedan tidigare diskusioner, absolut ingen entuiastbil.

//MH

Per-Erik
    Deltagare
    cabmange wrote:
    Ja 9000 är ju bara en bra bruksbil tycker folk på Saabklubben sedan tidigare diskusioner, absolut ingen entuiastbil.

//MH

Nä, nu ska du inte vara så’n – om jag tyckte det skulle jag inte lägga all denna tid, energi och pengar på att fixa till den, eller hur? Men bara för att det är en entusiastbil innebär väl inte det att man bara ska ha den till utställningar? Eller? Jag hämtade för övrigt upp den fina knoppen hos Dennis idag – tack för den, ursnygg 🙂 – och en annan sak som säkert gläder – huven kommer nu även den att lackeras… stenskotten som tidigare inte syntes blev fruktansvärt tydliga efter lite polering, så då fattades beslutet att den ska få ny färg även den… :p så kan det gå…

emul
    Moderator

cabmange, jag sade sommarbil – inte bruksbil. Det är exakt vad jag använt min 96:a som också – sommarbil. Mysig att åka till affären i ibland, trevlig att åka på campingtur med, trevlig att åka och bada i. Det är så jag vill att mina bilar ska användas – och så också en bil likt den Per-Erik renoverar förtjänar att användas!

Lustgasen
    Moderator

Men hjälp! :banghead:

Låt han bygga som han vill, blir ju kalasfint ändå, titta bara på hans tidigare bilar han renoverat. E ju skoj å ha en kombinerad entusiast bil och bruksbil, samma med min 9-3a, den är tillräckligt läcker och unik för att åka på träff med men ändå en ritkigt skön bruksbil. Blir dem för fina har de en tendens stå i garaget samla damm, det är skoj å våga använda sina bilar tycker då jag.

Måste man ta allting till sin spets hela tiden :duck:

Ledsen för Offtopic .

Trevlig helg *letar ölsmileyn*

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

filbrun2
    Deltagare

Är ju skoj att bilen ska användas & visas upp för folk! 9000 är ju faktiskt BÅDE en fin entusiast bil och den bästa bruksbilen! 🙂 Det där med damm samling känner man ju igen med sin egen samling..

Inväntar nya monteringsbilder med spänning! Har du inhandlat nya stripes?

Per-Erik
    Deltagare
    Filbrun wrote:
    Är ju skoj att bilen ska användas & visas upp för folk! 9000 är ju faktiskt BÅDE en fin entusiast bil och den bästa bruksbilen! 🙂 Det där med damm samling känner man ju igen..

Inväntar nya monteringsbilder med spänning! Har du inhandlat nya stripes?

Tack för ropen – trevlig helg tebaks!

Jo, nya stripes är ”inhandlade” och på väg i posten om jag förstått det rätt. Jag har även bokat tid på bildekorfirma som ska montera dem åt mig. En annan sak som jag har beställt, som bör dyka upp på tisdag om allt går som det ska är ett ”nytt” avgasgrenrör (1985) som ska passa till mitt nya turboaggregat. Idag stannade jag till och hämtade upp nya fina bromsklossar samt grenrörspackningar, och hoppas hoppas på upphämtning av kjolar under helgen 🙂 Sen så är det bara att skruva vidare!

soulmannen
    Deltagare

🙂

cabmange
    Deltagare
    Filbrun wrote:
    Är ju skoj att bilen ska användas & visas upp för folk! 9000 är ju faktiskt BÅDE en fin entusiast bil och den bästa bruksbilen! 🙂

Visst kan du bruksa den, men låt vintern stå över.
    Det vore kul om det vore fler fina 9000 på träffas och så, och att det kunde bli ett större intresse för dom. Har själv ett par fina 9000 och tex när jag var på en träff med min Talla, så fastnade alla bilar på kort förutom min, bortsett från bakskärm pga man tog kort på bilen brevid. Och det var ändå typ 75 bilar där.
    Och min är i bra skick och lågmilare.

Och folk har säkert synpunkt hur jag anväder mina bilar, jag brukskör en og900 Aero cab som vinterbil, och det går bra det med:))

//MH

walle
    Deltagare

hellre 9000 som vinter bil än 900 cab som vinterbil men det är bara min tanke.

rodder76
    Deltagare

Varför finns denna diskussion ens, och varför finns den i en projekttråd.

Allt nöts ned till ”vem/vad är entusiast”. Hur går gränsdragningen?
    Eftersom vi omöjligt kan kontrollera hur olika personer/medlemmar använder sina fordon, så får vi väl försöka lita på att de som lägger stora belopp och massor med tid på att renovera/restaurera, även har ett uns av vett i hur fordonet bör brukas.

Jag uppskattar de personer som privat äger bilar som snarare borde finnas i offentliga utställningar/museeum, och att de vårdar dessa som de kulturskatter de kan anses vara. Men jag uppskattar även de personer som vrider och vänder på slantarna, som bygger och renoverar för sitt egna höga nöjjes skull.
    Frågan är vem man ska vara mest rädd för? Att den som hade råd att köpa kulturskatten ska börja använda den och därmed kanske fördärva kulturskatten, eller ska man vara rädd för den som visat sig kunna prioritera tid och pengar, som visat sig ha kunskapen att renovera och restaurera, ska använda den fula ankunge som personen själv förvandlat till svan?

Oavsett vilken person man är, oavsett vilket fordon man äger.
    Inget är så bistert som ett fordon som inte får nöta asfalt och visas upp för avundsjuka blickar. Men kan man inte vårda, eller betala för att få vården gjord. Ja då är det riktigt tragiskt.
    Så Jag tänker inte påstå att vare sig Cabmange eller Per-Eric gör fel. De gör bara på olika sätt. Men båda två äger och vårdar sina fordon för framtiden. Båda är entusiaster. Det kan troligen ingen påstå något annat!

Per-Erik
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Så Jag tänker inte påstå att vare sig Cabmange eller Per-Eric gör fel. De gör bara på olika sätt. Men båda två äger och vårdar sina fordon för framtiden. Båda är entusiaster. Det kan troligen ingen påstå något annat!

Tack och Amen, om man får säga så – nu åter till min renovering 🙂

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 223 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng