Saab 900i 1987

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 236 totalt)
  • Författare

Snyggt, det tar sig.

Blir riktigt bra det där, ett nytt batteri gör underverk när man har vant sig vid ett gammalt slitet och nästan uttjänt dito.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
      Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
        juni 24, 2024 at 20:27 #516106

Snyggt, det tar sig.

Blir riktigt bra det där, ett nytt batteri gör underverk när man har vant sig vid ett gammalt slitet och nästan uttjänt dito.

Svårt å hitta på saker å förbättra å greja med..ja ä mer för å förfina å putsa än å köra mina bilar det vet nog de flesta som känner mig…om nån ä sugen på 900an så kan den avyttras mvh Niklas

juli 4, 2024 at 16:43 #516265

Har fått ett oljud i framvagnen 1 vecka före festivalen.  Kom från höger sida. Eftersom den gått 140 mil sen allt blev bytt så va det lite konstigt.  Då när ja satte ihop allt så fick jag inte tag i orginal spindelleder så det blev 4 st från proparts..tyvärr va de rena skiten å jag rekommenderar inte å köpa nåt med det märket efter ja läst att många har problem med deras produkter . Beställde 4 nya trw spindelleder. Å mycket riktigt så va undre leden skrot lealös å glapp så nu är det nya trw spindelleder på höger sida ska byta bägge på vänster med så ä allt i ordning.

juli 5, 2024 at 17:44 #516294

Nu ä vänster sida bytt med å sen monterat nos bromsslangar ifram.

I morgon blir det provkörning.

augusti 16, 2024 at 08:06 #517027

Hej, läser med glädje om din bil som vanligt.

Hur gjorde du adaptrar för att få in de bredare stolarna fram?

Ser snyggt och passande ut som du fått till det. Ska försöka mig på en liknande operation med stolar från en 900 1992 i en bil från 1984 och söker efter tips på hur man får så snygga adaptrar.

MVH Nils

augusti 16, 2024 at 08:52 #517028

Dom ä inte bredare ta bara bort bältet som sitter skruvat i stolen så kan du ha den breda mitt konsolen utan problem..bilder på adaptrar ser du på bilderna väldigt lätt å tillverka mvh

september 24, 2024 at 18:24 #517910

Nu har ja skruvat av extraktor å monterat orginal grenrör å en fabriksny kat då jag ska registrerings bes nästa vecka för byte av motor å låda då måste bilen ha kat eftersom motorn är från 1990.

Ä super nöjd blir provstart i morgon…

Mvh

september 24, 2024 at 18:40 #517917

Hej Niklas!

Intressant läsning. Tack!

Hänger inte med på logiken att du behöver registreringsbesiktiga din 900i 1987 före avgasreningen med KAT bara för att du bytt motor (och ovidkommande växellåda) till en M90. Båda motorerna är ju av samma typ B202 H-typ. Inget rörande avgasreningen sitter på motorkroppen. Ingen på bilbesiktningen har kollat motornummer när jag har besiktigat.

Förklara Tack.

Håller tumme för regbesiktningen.

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
                    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

september 24, 2024 at 19:06 #517918

Hej. Spännande. Byter du till 16-ventilare? Lycka till med motorbytet. Mvh Bengt

september 24, 2024 at 19:09 #517919

Bytte motor å låda för 2 år sen.

Det måste finns kat eftersom motorn ä från 1990 så är det bara. Tar å skiftar tillbaka till våren

september 24, 2024 at 19:19 #517921

Så var det ju, 8-ventilaren blev utbytt till 16-ventilare i samband med att du bytte till automat. Det hade jag glömt,  var tvungen att gå tillbaka i tråden för att läsa in mig på alla dina förbättringar. Snyggt blev det. Mvh Bengt

september 24, 2024 at 19:23 #517922

Hej Niklas!

Tack för svar – Jaha.

Gillar ditt motorrum skarpt!! Det mesta där ser nyare än nytt ut.

Fråga:  Oljekylare i en 900i. Har du automatväxellåda?  Dessutom, är det original SAAB? Jämför med min 900S -91 som har oljekylare. Den sitter långt ner. Om jag minns rätt så sitter den under laddluftkylaren (intercoolern) och liggandes och man ser inte den uppifrån motorrummet.

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

september 24, 2024 at 19:25 #517923

Oljekylare för motorn har ja monterat..sitter en orginal oljekylare längre ner . Har bytt ut allt mot nos delar på hela bilen.. ca 60% är nytt. Mvh

september 27, 2024 at 09:49 #517972

Lite nya kort på grenrör mm

september 27, 2024 at 10:32 #517975

Hej Niklas!

Kan jag släppa tummen nu =  Gick det bra på besiktningen?

Ser dina fina pulverlackade grenrör och ditt välstädade motorrum = ögongodis. Nu är mina också pulverlackade vilket jag visar i min tråd.

Jag vore tacksam om du kan fråga Din kompis om 2-fläns avgasröret till SAAB 99.

Har lagt ut förfrågan på “delar köpes” här på Forumet.

Ferrita kan bara bygga ett med bilen på plats. Moment 22.

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 236 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.