Saab 900i 1987
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 1987
- Detta ämne har 236 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2024-10-06 22:40 av wallero.
-
FörfattareInlägg
-
juni 24, 2024 at 14:00 #516104
Snyggt, det tar sig.
Blir riktigt bra det där, ett nytt batteri gör underverk när man har vant sig vid ett gammalt slitet och nästan uttjänt dito.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Snyggt, det tar sig.
Blir riktigt bra det där, ett nytt batteri gör underverk när man har vant sig vid ett gammalt slitet och nästan uttjänt dito.
Svårt å hitta på saker å förbättra å greja med..ja ä mer för å förfina å putsa än å köra mina bilar det vet nog de flesta som känner mig…om nån ä sugen på 900an så kan den avyttras mvh Niklas
Har fått ett oljud i framvagnen 1 vecka före festivalen. Kom från höger sida. Eftersom den gått 140 mil sen allt blev bytt så va det lite konstigt. Då när ja satte ihop allt så fick jag inte tag i orginal spindelleder så det blev 4 st från proparts..tyvärr va de rena skiten å jag rekommenderar inte å köpa nåt med det märket efter ja läst att många har problem med deras produkter . Beställde 4 nya trw spindelleder. Å mycket riktigt så va undre leden skrot lealös å glapp så nu är det nya trw spindelleder på höger sida ska byta bägge på vänster med så ä allt i ordning.
Attachments:
Hej, läser med glädje om din bil som vanligt.
Hur gjorde du adaptrar för att få in de bredare stolarna fram?
Ser snyggt och passande ut som du fått till det. Ska försöka mig på en liknande operation med stolar från en 900 1992 i en bil från 1984 och söker efter tips på hur man får så snygga adaptrar.
MVH Nils
Hej Niklas!
Intressant läsning. Tack!
Hänger inte med på logiken att du behöver registreringsbesiktiga din 900i 1987 före avgasreningen med KAT bara för att du bytt motor (och ovidkommande växellåda) till en M90. Båda motorerna är ju av samma typ B202 H-typ. Inget rörande avgasreningen sitter på motorkroppen. Ingen på bilbesiktningen har kollat motornummer när jag har besiktigat.
Förklara Tack.
Håller tumme för regbesiktningen.
Mvh
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödseptember 24, 2024 at 19:06 #517918Hej. Spännande. Byter du till 16-ventilare? Lycka till med motorbytet. Mvh Bengt
september 24, 2024 at 19:19 #517921Så var det ju, 8-ventilaren blev utbytt till 16-ventilare i samband med att du bytte till automat. Det hade jag glömt, var tvungen att gå tillbaka i tråden för att läsa in mig på alla dina förbättringar. Snyggt blev det. Mvh Bengt
Hej Niklas!
Tack för svar – Jaha.
Gillar ditt motorrum skarpt!! Det mesta där ser nyare än nytt ut.
Fråga: Oljekylare i en 900i. Har du automatväxellåda? Dessutom, är det original SAAB? Jämför med min 900S -91 som har oljekylare. Den sitter långt ner. Om jag minns rätt så sitter den under laddluftkylaren (intercoolern) och liggandes och man ser inte den uppifrån motorrummet.
Mvh
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödLite nya kort på grenrör mm
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej Niklas!
Kan jag släppa tummen nu = Gick det bra på besiktningen?
Ser dina fina pulverlackade grenrör och ditt välstädade motorrum = ögongodis. Nu är mina också pulverlackade vilket jag visar i min tråd.
Jag vore tacksam om du kan fråga Din kompis om 2-fläns avgasröret till SAAB 99.
Har lagt ut förfrågan på “delar köpes” här på Forumet.
Ferrita kan bara bygga ett med bilen på plats. Moment 22.
Mvh
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.