Saab 900i -85 E85 Edition

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i -85 E85 Edition

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 4, 2011 kl. 19:23 #183364

      Blev en akutresa med hela familjen upp till Sthlm natten mellan torsdag och fredag. Så långt var allt händelselöst som tur var. Hemresan i Söndags tog strax över 12.5 timmar. Kom ca 4 mil norr om Norrköping på vägen ner när hela bilen började vibrera så man trodde den skulle skaka sönder. På med varningsblinkers och ut på vägrenen på motorvägen och kunde konstatera att höger framdäck var missformat. Jaja, iväg igen med varningsblinkersen på till närmaste mack, dvs två mil söderut. Rota fram nödhjulet, pumpade det till 4.2 kg, men var fasen är domkraften? Veven hittar jag, men ingen domkraft fanns att hitta.

      In och kollar på macken, nej, det har vi ingen och inte säljer vi några heller 👿 Shit…. Köpte en flaska lagning på burk, i med den samt pumpa i tre kg luft och sakta iväg och hoppas vi tog oss vidare till Norrköping och ett söndagsöppet Mekonomen, kom ca 800 m innan däcket exploderade. Nu stod man helt stilla på vägrenen med långtradare dundrande förbi med hela familjen i bilen, utan domkraft….

      Shit, vad gör man nu? Ringde assistancekåren, 1500:- brukar det börja på, men en söndag kunde det säkert bli dyrare…. njaee…

      Efter lite funderande och ett samtal till svärföräldrarna som fanns i en bil framför konstaterades att de nästan var i Jönköping och det gick snabbare för fruns morbror att köra ner från Sthlm med domkraft. Så efter ytterligare ett samtal blev det så och en 2.5 timmes väntan tog vid.

      Surade, mest för att jag tog förgivet att den gula påsen vid reservhjulet innehöll en domkraft och inte en varningstriangel och funderade över hur jag skulle slippa köra de 40 milen hem på nödhjulet, dels pga hastigheten, men också pga differentialen inte uppskattar att ha olika hastighet på hjulen de resterande milen hem. Slängde upp en förfrågan om ett däck som höll luft på saabklubben, tackar för alla de svar och erbjudande jag fick, även om en del innebar stora omvägar.

      Till sist, efter ett par timmar levererades en domkraft och ett par minuter senare var nödhjulet monterat och vi for vidare till Norrköping, dels var vi själva utsvultna samt att vi bjöd på mat som ”tack” för hjälpen. De tog det hela som en utflyckt och hade inget emot att det blev en oplanerad resa till Norrköping. 😎 Strax efter att vi kom iväg öppnade himmeln sig… tajming, kallas det…

      När vi satt där ringde telefonen, ville jag ha ett riktigt däck kunde jag svänga förbi Vadstena, klart sa jag. Vidare efter maten, 80 km/h känns som en lyx efter att ha stått still nästan tre timmar längs vägen. Väl framme vid Vadstena skulle vi mötas upp vid infarten, passade på att förbereda bytet under väntan. Efter ett nytt snabbt byte till ett riktigt däck, lite skitsnack och omdisponering av packningen så ytterliggare ett ”reservdäck” fick plats bar det av igen, stort tack Mattias R, för hjälpen och priset gratis… :mrgreen: Skönt att veta att det fortfarande finns hälpsamma och snälla människor kvar i samhället.

      Resten av resan gick händelselöst, tack och lov, ett stop för att tanka och ytterliggare ett för att hämta upp jycken som brossan passat så var vi hemma igen.

      Förmiddagen ägnades åt att ta fram sommardäcken, tvätta dessa och montering, samt tvätt och stoppa undan vinterdäcken. Skönt att kunna hantera dessa utan att bli skitig. Märkte vid bytet vad det klockande ljudet de senaste två, tre veckorna var, det var stötdämparinfäsningen höger bak som var helt borta med en fritt härjande stötdämpare som resultat vid ojämn väg.
      Blir till att ordna fram lite plåt och svets så är det snart fixat….

      Det exploderade däcket, lite lätt begagnat…

      Stötdämparinfästning, eller det som en gång var det…

        april 4, 2011 kl. 19:46 #183369

        Vilken historia, tur att det gick bra till slut och att du fick tag på en vänlig själ med ett däck! Tokpunktering på framdäck i motorvägsfart kan ju vara livsfarligt. Själv körde jag sthlm-lkpg i söndags under regnet, synd att jag inte såg dig, då hade du självklart fått låna domkraft iaf.

          april 4, 2011 kl. 19:48 #183370

          Aha det var du du passerade nog vagnhärad såg det lite sent annars hade jag nog fixad det.
          Vilken jävla resa,skönt att det ordnade sig.

          Mvh Nisse

            april 4, 2011 kl. 19:50 #183371

            sicken jävla resa 🙂 tur att det löste sig iaf…

              april 4, 2011 kl. 20:57 #183379

              Oj. Det var en åktur.
              Direkt när jag fick höra 4 mil från Norrköping så kom jag och tänka på Mattias Roswall.
              Bor nämligen i Vadstena, och ca 100 meter från där Roswall bor. 😀

              Skönt att han kunde ordna det. Ska inte vara några problem för honom.

                april 14, 2011 kl. 05:57 #183694

                Gårdagskvällen gick åt till att svetsa rost i höger hjulhus bak. Fick låna verkstad vilket var mycket tacksamt.

                Började med att slipa rent runt den före detta stötdämparinfästningen och naturligtvis hittade man mer rost. Passade på att laga två andra hål jag visste samt fälla i ett par nya bitar i skärmkanten som fattades.

                Nå återstår det bara att vänta på att karosserikittet ska torka så ska det kallgalvas samt läggas rostskyddsmassa i hjulhuset. Det yttre får vänta till lite mer sol och värme så ska det finspacklas och läggas topplack. Men innan dess så har jag en hel del till att se över utvändigt på karossen.

                Först stötdämparinfästningen

                Här var det tomt…


                Lämplig bricka i 3mm gods hittades.

                Resultatet.


                Dåligt hundben

                Nu ser det bättre ut….


                Mer hål….

                Med lite plåt så ser det genast bättre ut.


                Såja…


                Blev visst en bit i golvet också…

                Den bakre hörnan hade också sett sina bättre dagar…


                Nu börjar det se bra ut igen…

                Nästan färdigt, allt ska helsvetsas


                Mer bilder blev det det inte. Började bli sent och man ville komma hemåt också. Allt kittades och kallgalvades och en till omgång kallgalv också underredsmassa i hjulhuset ska fixas.

                Väldigt nöjd med kvällens arbete och framförallt resultatet. Extra kul var det att man fick till skärmkanterna så pass bra.
                Skönt med lite mer pålitliga egenskaper på bilen igen. Den hade lite lustigheter för sig ibland vid ojämn väg och kurvtagning.

                  april 14, 2011 kl. 16:02 #183710

                  Du jobbar hårt med svetsen där 😆 Säg till om du behöver några dörrar jag har alla utom vänster fram tror det är samma färg
                  dom är röda vet ej färg kod.

                  Mvh Nisse

                    juni 12, 2011 kl. 19:35 #185260

                    Inte mycket har hänt. Främst för att de få pengarna man har får gå till annat än bilen. Den fått ny 15/40 Mobil mineralolja och filter vid 28 000 mil. Köper olja från fat av den lokala traktorskruvaren i Broby för 25:-/l så ett oljebyte inklusive filter går på ca 150:- :mrgreen: (Kan säga att den håller högsta kvalitet)

                    Har även jobbat vidare med att försöka optimera förbrukningen på bilen samtidigt som det inte blir slö eller svårkörd. Har nu haft ett par tankar på ca litern, 0.97-1.05l/mil men nu efter senaste justeringen så är jag nere på 0.88l/mil. Får se hur det håller sig framöver. Men det innebär om man utgår från schablonen att en bil drar ca +3 dl/mil på E85 att förbrukningen motsvarar ca 0.58l/mil med bensin vilket är mer än otroligt på en Saab 900. Då har jag inte heller snålkört och bilen går verkligen bra och svarar piggt på gasen. Dock så är jag på gränsen på hur snålställd jag kan ha den samt hur hög tändning jag kan ha. Det ligger nu på gränsen till spikning så jag ute vid en hårfin linje nu.

                    I övrigt så har jag kört ca 1 600 mil med den sedan inköp och med en snittförbrukning totalt sett på 1.07l/mil.

                    Helgen har spenderats i bilen, dels då den tjänstgjorde som sovalkov med luftmadrass och nerfällt baksäte åt mig och frun som skulle cykla tjejvättern. Själv åkte jag på lördagen ner till Jönköping på årsmöte med Svenska Volvo 140-klubben där jag nu efter sju år kliver av styrelsearbetet. Så det har blivit ca 120 mil i förarstolen under helgen. Sjöbo->Motala->Jönköping i motorvägsfart 110/120 km/h samt blandad landsväg gav 0.97 l/mil. Tankade upp i Jönköping och turen Jönköping->Motala->Sjöbo i motorvägsfart 110/120 km/h samt blandad landsväg gav 0.94 l/mil

                    Mycket nöjd med förbrukningen och prestandan som motorn innehar på detta bränsle.

                      juni 12, 2011 kl. 19:56 #185263

                      Har även konstaterat att med oljefilter från skruvat.se så läcker bilen olja från filtret. Efter två filter från skruvat så köpte jag ett nytt Fram oljefilter från traktorskruvaren i Broby och nu är den tät igen. Irriterande fel, först så tog jag av första filtret och rengjorde minutiöst (igen som jag alltid gör vid byte av olja och filter), inspekterade filter och packning och återmonterade. Men läckaget fortsatte så filter två monterades (köpte fem stycken på Elmia för mässpris) utan förbättring. Det är inte mycket läckage, men nog för att märkas när man känner efter.

                      Det roliga är att filtret är identiskt på pricken med Fram-filtret med skillnaden ligger troligtvis i kvalitetsgraden som Fram och skruvat (eller dess leverantör) köper in filter i. Har även kontrollerat två andra Saab 900 med skruvats filter monterats i och även dessa är kladdiga av olja.

                      Det roliga är att jag i Broby får betala 50:- för ett Fram oljefilter vilket är billigare än vad biltemas egna (50-70:- ) samt skruvat egna (62:- ) kostar och Meca/Mekonomen (78:- för motsvarande märke (Fram eller Mahle))

                        juni 18, 2011 kl. 09:20 #185366

                        Senaste tanken gav 0.85L/mil blandad körning, bland annat någon tur till Malmö och Kristianstad. Galet nöjd med det. :mrgreen:

                        Men jag trodde pumpen slog av felaktigt då mätaren på bilen pekade på att det var dags att tanka (under 15 liter) fast det fanns ca 25 liter kvar i tanken 😯 Så jag hade förväntat mig att det skulle gått på ca 5-10 liter mer än det gjorde.

                          november 28, 2011 kl. 14:40 #180024

                          Bilen rullar på, eller ja, den lever mest sitt liv i garaget numera, pendlar med tåg till och från Malmö.

                          Men idag var jag förbi brossan och hämtade lite ved. Kört hem i backar i skuffen tidigare, men tänkte lasta maximalt denna gången.




                          Ett jäkla gap, tur att man inte behövde komma åt reservhjulet… 🙄


                          Vällastad lowrider… :mrgreen:

                            januari 26, 2012 kl. 18:42 #186897

                            Då var bilen besiktigad med blanka papper

                            Det roliga var att besiktningsmannen klagade på handbromsen fast bilen hoppade av rullarna när han drog den. Tar helt enligt instruktionerna i Saabs VHB, men rörelsereserven var för kort, han tyckte jag skulle spänna upp wiren mer vid oket, fast där är armarna inställda exakt enligt instruktion samt kolvarna manuellt justerade till maximalt och jämt ingrepp. Fullständigt jämna identiska värden på bromsprovaren när han drog handbromsen.

                            Även ett däck som visserligen är på gränsen för att vara OK hade han synpunkter på, men till min förvåning så ville de inte se bilen igen, inte heller stod något som bra att veta.

                              januari 27, 2012 kl. 07:15 #180870

                              Grattulerar!

                              @mattem wrote:

                              Även ett däck som visserligen är på gränsen för att vara OK hade han synpunkter på, men till min förvåning så ville de inte se bilen igen, inte heller stod något som bra att veta.

                              Detta beror mkt på bes-man.. jag fick kommentaren ”ameh svetsa upp den där rosten direkt” på bakre stötdämparinfästning. och blankt papper : 🙄

                                maj 26, 2012 kl. 07:38 #190847

                                Då var bilen påställd och rullar igen. Fick ställa av den då skatt + nya vinterdäck blev mer än vad studentekonomin ville vara med om i vintras.

                                Servad för 29 000 mil och rullar på, men behovet av en ny skärmkant samt lappning på övriga två börjar bli stort samt att den börjar bli tunn i bagagerumsbotten. Bilprovningen kommer definitivt ha synpunkter om den inte åtgärdas innan nästa inspektion, denna gången så löste det sig med silvertejp 😆

                                Antingen det eller nytt objekt att plöja ner pengar i….

                                  maj 28, 2012 kl. 10:39 #190872

                                  Har beställt renovering av två OK fram till bilen, får bli till att behålla kärran. Går ju bra och är billig i drift och Saabkunskap finns i närheten så den ska nog kunna hållas rullande ett tag till om jag fixar rosten.

                                  Tappade listen på höger bakdörr vilket bekräftade mina misstankar, en 900 är mycket snyggare utan sidolister, så sagt och gjort…

                                  Återstår att se om sidorna till stötfångarna också åker eller de får sitta kvar, de hänger löst på mer än ett sätt :wacko

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 62 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.