Saab 900i -85 E85 Edition

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -85 E85 Edition

Detta ämne innehåller 61 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-09-14 20:34.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24830

    mattem
    Deltagare

    Tänkte presentera mig och mitt projekt på forumet.

    Lite info om mig, 31-årig (32 i höst) Volvomänniska som hamnat snett i livet och äger nu min fjärde Saab 🙄 Studerar till studie- och yrkesvägledare på Malmö högskola och är utbildad grävmaskinist men har senast jobbat som maskinförare på bygge och då främst kört teleskoplastare samt varit småbas på stället. Innan dess som CNC-maskinoperatör samt montör på Scania Transmission i Sibbhult innan Scania flyttade produktionen till Södertälje 2008. Flyttade då ner till Sjöbo och började inom byggsvängen i Malmö som jag tröttnade på och nu då börjat plugga.

    Tidigare Saabar är förstabilen 1998, en Saab 900 T8 -80 som brann upp med verkstad och allt när den var inlämnad för lagning av domkraftsfäste. Andra Saaben, en Saab 96 V4 -72 som snabbt passerade (tyvär) i brist på pengar. Min tredje Saab var en Saab 95 V4 -69 som jag fick i 30-årspresent 2009 som togs i bruk efter 8-9 års stillestånd och kördes året runt efter det tills behovet av en billigare och mer pålitlig andrabil infann sig och jag köpte min nuvarande Saab 900i -85 E85 Edition av morsole här på forumet.

    #180545

    mattem
    Deltagare

    Börjar med att klistra in från den 28/12 från ett annat forum.


    Ja, dagen har ägnats åt att skotta fram bilen som stod på baksidan av huset. Var ju en hel del snö att få bort. Vad kan man säga om bilen, ja, det är ju ingen pärla, behövs lite plåt på typiska saabställen som hjulhus bak samt en skärmkant fram, annars var den hyfsad. Bilen har stått ett tag, men bromsystem, koppling belysning mm är nytt.

    Bilen leverars besiktigad och i ordning vilket gör att det känns som en bra deal. Helt OK sommar och vinterdäck ingår på alu-fälgar. Sedan finns det en i princip oändlig tillgång av delar hos nuvarande ägare som (miss)brukar Saab 900 till vardags och kan dessa bilar utan och innan. Så något problem med att hålla bilen rullande lär det inte bli.

    Miltal, tror den stog på 26 000 mil sisådär. Inte så noga på en sådan bil….

    Kosmetiskt får den ses över i sommar med lite ny plåt i skärmkant samt en hörna på ”hundbenet” bak.

    Invändigt, ja, saab original hängande innertak, nersutten passagerarstol, förarstolen bytt pga samma anledning samt förstärkt med svetstråd.

    Övrigt? Topp, planad 2mm, K-J-tronic insprutningssystem med ställbart bränsletryck med manometer. Växellådan har 7:ans primär vilket borgar för låg bränsleförbrukning enligt förståsigpåare. Medelförbrukning på bensin ca 0.65 och på etanol ca 0.8 enligt uppgift.

    #179813

    mattem
    Deltagare

    Och nu dags datum….

    Dags för lite uppdatering. Fick bilen i tisdags kväll och har hunnit köra ett par mil med den. Fyllde upp med en full tank E85 på väg hem från Malmö igår, ska bli intressant att se vad den drar nu när det är kallt.

    Förre ägaren tog in den i sin verkstad innan leverans, lagade upp vänster infästning till bärarmen, höger var fixad tidare samt servade bilen, monterade motorvärmare och kallstart med bensin samt besiktigade bilen innan leverans. Allt detta ingick i inköpet av bilen. Blanka papper, bra bromsvärden samt 0.1 i Co-halt :mrgreen:
    Innan den ställdes av förre ägaren som skaffade en nyare 16v 900 hade det allt till bromsarna bytts ut till nytt/renoverat, ok, skivor, belägg, rubbet samt ny koppling på bilen och helt nya glas och reflektorer monterats. Även draget på den är helt nytt.
    Allt detta ingick som sagt i köpesumman av 5000 Skånska dollars. Värt att nämna att jag känner denna Saabtokiga person sen tidigare 😉 Jo, en mindre summa pengar bytte också ägare för motorvärmare samt oljor till motor/låda.
    Godkända vintedäck samt sommardäck på alufälgar följde också med utöver de vinterdäcken den nu har monterade.

    Trevlig bil att köra, stark och har riktigt bra segdragningsförmåga och det märks att den är högkompig då toppen är planad 2mm. Lagom lågvarvig, 2000 rmp i 80 km/h och enbart 2400 rpm i 100 km/h :mrgreen: Men mycket av det beror på utväxlingen på växellådan som har sjuans primär dvs 0.78 i utväxling enligt VHB.

    Miltal ca 26 660 mil men den går otroligt fint i motor och låda.

    Planer för det närmaste är att snygga till bilen, framförallt utvändigt. Ska ordna rekond av lacken. Sen till sommaren får man gå över rosten, blir lite att svetsa och en del att spackla då jag t ex inte känner för att byta skärmkant höger fram så får den formas för hand. Bort ska de svarta listerna vid hjulhusen som är orsaken till att dåliga skärmkanter är så vanligt på dessa bilar. Dörrarna är inte bortrostade med de kommer troligtvis att lagas i botten med plåt och popnit eller spackel beroende på hur omfattande skadorna verkar vara.

    Ja, som ni förstår ska denna bilen vara så billig som möjligt att hålla liv i, men samtidigt ha ett respektabelt yttre. Invändigt blir det till att klä om innertaket alternativt att hitta ett bättre vilket inte är lätt till en Saab 900 pga dålig konstruktion på dessa.

    Ett par snabba bilder med mobilen:

    Bilen och dess sämsta sida, dvs den som är som rostigast och som synes är den sådär matt som alla ovårdade röda bilar är. Motorvärmaren är ikopplad när det finns möjlighet. När motorn är helt kall behöver man stå ett par minuter på tomgång då den då går oroligt på tomgång och är lite svårkörd vilket man helt slipper med motorvärmare på morgonen.
    Vinterdäck på original plåtfälgar, klassiska dubbade 165/15 med grovt mönster så det låter som en TGB11/Jeep i kupén när man kör. Köpte till dessa för 600:- då de var bättre än de som följde med i köpet. Samt att de är bättre lämpade i den Skånska vintern som för tillfället har avtagit.


    Motorrummet, här ser man den justerbara styrtrycksventilen från turbo-motorn samt manometer för visuell indikering.


    Andra sidan av motorrummet. Längst fram till vänster vid lampinsatsen sitter en flaska med bensin, kopplad via relä och en spolarpump till kallstartsventilen. Regleras manuellt inifrån kupén vid behov i vid kallstart. Precis bredvid, i innerskärmen är en tryckflaska (för bubbelvatten) dit vevhuset är kopplat för att få bort kondensen som annars återcirkuleras in i motorn.


    Flaska med bensin som matas via spolarpumpen till kallstartsventilen.


    Vevhusventilationen. Det syns inte på bilden, men i gummislangen går två mindre slangar, den från ventilkåpan går ner i botten och den till insuget suger luft från toppen av flaskan och därmed blir all kondens kvar i botten av flaskan.

    #177838

    anderslindh
    Deltagare

    Hej och välkommen till forumet, du har fattat direkt att det är mycket bilder och projekttrådar vi gillar här – bra där! 😀

    @mattem wrote:

    Trevlig bil att köra, stark och har riktigt bra segdragningsförmåga och det märks att den är högkompig då toppen är planad 2mm. Lagom lågvarvig, 2000 rmp i 80 km/h och enbart 2400 rpm i 100 km/h :mrgreen: Men mycket av det beror på utväxlingen på växellådan som har sjuans primär dvs 0.78 i utväxling enligt VHB.

    Primären gör ju absolut viss skillnad, men sådär mycket skillnad gör den väl ändå inte? :p De 900 jag känner med 7ans gör väl ca eller precis under 3000rpm i 110 medan din skulle göra 2600 vilket väl är i närheten av 8ans primär om inte ännu lägre – Turbocab eller Beeos kanske kan dementera detta.

    Vad jag vet finns det flera olika växellådor i dessa bilar och jag tror en stor del av ditt låga varvtal sitter där 🙂 Du kanske kan ta en bild på den lilla skylten som sitter på primärhuset vid främre motorfästet och visa, är nyfiken 😀

    Grattis till en OG900 förresten

    #179839

    peter engqvist
    Deltagare

    med 7ans primär och 9:33 slutväxel gör bilen 80 vid 2000varv. har den utväxlingen i min 99a.
    -89 kom en lägre slutväxel 9:35 och lite senare kom 8ans primär som bara ger liiiite mer än 7ans primär med 9.33.

    #179836

    mattem
    Deltagare

    Tackar… Klart det ska vara mycket bilder :mrgreen:

    Visst kan jag försöka ta en bild på typskylten på lådan men jag vet att det är sjuans primär då tidigare ägaren kan og900 på sina fem fingrar som fd mekaniker med just 99/900 som specialitet.

    Som tur är bor vi nära varandra och där finns både kunskap och ett stort lager av delar att tillgå, så att hålla bilen vid liv lär knappas bli ett problem. Om den nu inte gör som min första bil och tar livet av sig tillsammans med en hel verkstad 😈

    #179837

    Beeos
    Deltagare

    @mattem wrote:

    Tackar… Klart det ska vara mycket bilder :mrgreen:

    Visst kan jag försöka ta en bild på typskylten på lådan men jag vet att det är sjuans primär då tidigare ägaren kan og900 på sina fem fingrar som fd mekaniker med just 99/900 som specialitet.

    Som tur är bor vi nära varandra och där finns både kunskap och ett stort lager av delar att tillgå, så att hålla bilen vid liv lär knappas bli ett problem. Om den nu inte gör som min första bil och tar livet av sig tillsammans med en hel verkstad 😈

    Välkommen till forumet! Kul med lite nytt blod och ny plåt 😉
    Vart i Skåne bor du?
    För vi brukar se till att ha lite träffar fram mot våren, så se till så att bilen rullar då!

    #179389

    mattem
    Deltagare

    Finns i Sjöbo, men är känd för att packa in familjen på lite roadtrips lite varstans, även utanför skåneland 😈

    Nog för att bilen är ett projekt, men det är ett rullande projekt, så visst kan jag dyka upp om inget annat finns i kalendern…

    #181481

    mattem
    Deltagare

    Förutom att jag försöker hitta och byta ut lamporna till ljus och värmereglage så har jag nu tankat upp den för andra gången och kan nu få fram mätvärden för förbrukningen. 1.06 l/mil var resultatet och det är helt godkänt på en bil som på E85 och i detta kalla väder som råder. Såpass kallt att stela fingrar och plastdetaljer är en dålig kombination för att byta instrumentlampor.

    Kan också skylla att van av att köra Saab V4 har jag på ringvägen kring Malmö glömt att peta i femte växeln ett par gånger. Med mer vana av att utnyttja höga växlar samt segdragningen som bilen har så räknar jag med att komma ner mint en dl/mil till….

    #181729

    mattem
    Deltagare

    De två senaste tankningarna har visat en förbrukning på ~1.1 l/mil. Lite konstigt då jag ändå har försökt köra försiktigt och på höga växlar och utnyttja segdraget i motorn på låga varv. Visserligen ingen stor ökning och fortfarande helt godkänt. Men målet är att köra den under litern vid blandad körning.

    Får inte lampan till ljusvredet att lysa hur jag än gör, den har funkat en gång efter en dos med elektronikrengöring för att sedan inte fungera igen. Lampan är hel och ingen oxid i kontakter eller kontaktstycket. Fortfarande inte klok på om det bara är en lampa till alla tre fläktreglagen under radion eller om det är två. Lyser nämligen betydligt sämre om reglaget för luftblåset än för hastighet och värme.

    Slet bort de svarta hjulhuslisterna idag och jisses vad skit det gömde sig bakom dessa. Höger skärmkant fram var sämre än förväntat, men inte utom räddning, antingen med spackel eller lite ny plåt och man hittade mer som var på gång runt de övriga kanterna också, om än inte fullt så dåliga.

    Polering är inplanderad till helgen om inget oförutsett händer.

    #181731

    plankan
    Deltagare

    @mattem wrote:

    De två senaste tankningarna har visat en förbrukning på ~1.1 l/mil. Lite konstigt då jag ändå har försökt köra försiktigt och på höga växlar och utnyttja segdraget i motorn på låga varv.

    Sådär vinner du inget med dropparna….

    Du får använda dig av eco-drive tekniken istället

    – Låt inte motorn gå på tomgång i onödan

    – Kör inte på 1:ans växel för länge, högst 2 billängder

    – Accelerera snabbt upp till den fart du vill ha
    – Kör sedan med max halv gas.

    – Hoppa på växlarna, t ex från 2:an till 4:an

    – Släpp gasen i god tid. Vid behov växla ned för ytterligare motorbroms

    – Planera din körning i god tid. Anpassa farten till övrig trafik så att du inte behöver stanna

    – Frikoppla inte i onödan, bilen kan köras sakta på 2:an

    – Håll avstånd så att du kan planera ”din” körning och se långt fram

    – Byt körfält för att undvika onödiga stopp eller fartminskning

    #181739

    mattem
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @mattem wrote:

    De två senaste tankningarna har visat en förbrukning på ~1.1 l/mil. Lite konstigt då jag ändå har försökt köra försiktigt och på höga växlar och utnyttja segdraget i motorn på låga varv.

    Sådär vinner du inget med dropparna….

    Du får använda dig av eco-drive tekniken istället

    – Låt inte motorn gå på tomgång i onödan
    Använder alltid motorvärmare där det är möjligt, men vid helt kall motor måste man låta bilen få en en viss temp för att inte bli svårkörd pga bränslets egenskaper vid helt kall motor.
    – Kör inte på 1:ans växel för länge, högst 2 billängder
    Check, gör jag redan
    – Accelerera snabbt upp till den fart du vill ha
    – Kör sedan med max halv gas.
    Som jag normalt gör, får prova det igen
    – Hoppa på växlarna, t ex från 2:an till 4:an
    Check, gör jag redan
    – Släpp gasen i god tid. Vid behov växla ned för ytterligare motorbroms
    Har det samma effekt på ett Kjetronic-system som på ett Di-system som reglerar bränsle/luft?
    – Planera din körning i god tid. Anpassa farten till övrig trafik så att du inte behöver stanna
    Check, gör jag redan
    – Frikoppla inte i onödan, bilen kan köras sakta på 2:an
    Check, gör jag redan
    – Håll avstånd så att du kan planera ”din” körning och se långt fram
    Check, gör jag redan, även om tekniken kan förfinas. Ofta svårt i pendlarköerna till/från Malmö från Sjöbo
    – Byt körfält för att undvika onödiga stopp eller fartminskning
    Check, gör jag redan där det är möjligt

    Van vid att köra gamla förgasarbilar så saknar man väl en del av eco-drivingkonceptet. Men frågan är om det har samma effekt på ett system med konstant bränsletryck som på ett modernt elektroniskt reglerat system som helt stänger av bränslet vid motorbroms osv?

    #181768

    plankan
    Deltagare

    @mattem wrote:

    Van vid att köra gamla förgasarbilar så saknar man väl en del av eco-drivingkonceptet.

    😀 då skulle du se oss på mitt jobb den gången vi skulle ”ta” en sådan kurs –
    dom på kontoret glömde visst att vi kör automat vxl 😆

    #181780

    mattem
    Deltagare

    Städat bilen invändigt idag, ut med och skakade av alla mattor,dammsugit all inredning, torkat av alla paneler och reglage med rengöringsmedel samt putsat alla rutor. Så himla mycket trevligare med en bil som inte är dammig och skitig invändigt. För att inte tala om hur skitig ratt, spakar, växelspak och handbroms är. Har ni inte gjort det så ta lite rengöringsmedel på en trasa och torka ska ni se hur brun/svart den blir. Tar en bra stund innan de är rena. Blir som en helt ny bil att ta på, känns ren och len överallt.

    #181781

    plankan
    Deltagare

    @mattem wrote:

    För att inte tala om hur skitig ratt, spakar, växelspak och handbroms är.
    Tar en bra stund innan de är rena. Blir som en helt ny bil att ta på, känns ren och len överallt.

    Jo tack –
    för inte snacka om hur Frontpanelen ser ut som oftast

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng