Saab 900i -85 E85 Edition

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i -85 E85 Edition

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 23, 2011 kl. 20:44 #182358

      Monterat kupévärmare i bilen nu ikväll. Frun beställde från skruvat.se Fäst upp den med buntband under instrumentbrädan där mittkonsollen normalt sitter. Som ni kan gissa så har jag inte knäskyddet moterat. Får fila på en mer permanent och seriös montering senare. Huvudsaken är att jag slipper skrapa rutorna imorn. Har ju redan motorvärmare, men det hjälper inte mot frusna rutor och kall kupé.

        mars 6, 2011 kl. 18:58 #182601

        Bilen rullar på, precis slått över till 27 000 mil.

        Har justerat styrtryck (~2.2 bar) och finjusterat CO på den för att få ner förbrukningen på den, får se vad det ger. Ställde först ner den för mycket (~2.5 bar), så effekten blev det motsatta, man gasade på mer för att framföra bilen så slutnotan blev 1.23 L/mil, dessutom så vid viss belastning så ryckte motorn så mycket att växlarna hoppade ur….

        Annars så skär spolarpumparna till kallstarten för mig, var förbi returbilen och köpte ett par i reserv, men de skar alla i en snabb takt. Blir till att investera i en ny på biltema. Börjar bli lite tråkigt att joxa med startgas eller suga fram bensin manuellt när man ska kallstarta bilen. Spolarpumparna från Saabar skär inte, men de klarar inte att suga soppan från behållaren. Lite lätt irriterande. Får investera i en riktig bränslepump om det fortsätter att jäklas. Är lätt pinsamt och irriterande att stå med huven öppen varje dag där man ska kallstarta bilen. Sen smakar inte bensin så gott heller….

        Skulle bytt vinterhjul på den idag, har ju ett bar gamla dubbade 165/75/15 på den just nu med bra mönster, men pga dess grova mönster så ger ger det ett rejält vinande. Fick med fyra 185/65/15 också men med sämre mönster som jag tänkte byta till då jag till nästa helg ska till Jönköping t&r. Men ena däcket var helt tomt på luft så för att inte chansa på att det är platt imorn så fyllde jag det med luft och ska kontrollera om det håller tryck eller måste läggas om innan man kan lite på det. Vill inte riskera att komma försent till ”jobbet” imorn då jag är ute på praktik på österportsgymnasiet i Ystad.

          mars 6, 2011 kl. 19:11 #182604

          jag har dragit in en liten slang i kupén och har en liten gasflaska som kallstart i 99an. (inte startgas)

          känns lite säkrare än en flaska bensin i motorrummet.

            mars 6, 2011 kl. 19:22 #182607

            @peter.e wrote:

            jag har dragit in en liten slang i kupén och har en liten gasflaska som kallstart i 99an. (inte startgas)

            känns lite säkrare än en flaska bensin i motorrummet.

            varför inte bara sätta ett Y-kors på soppaledningen?

              mars 20, 2011 kl. 21:04 #182886

              Dagen har gått i bilvårdandets tecken. Bilen är numera en ton eller två rödare och blankare vilket illustreras av följande mobilbilder

              Fotnot är att föregående ägare inte har haft något minne att han någonsin tvättat den, vilket är 10+ år om jag inte minns helt fel nu.

                mars 20, 2011 kl. 21:09 #182887

                Det vart ju som en nästan ny bil 😆

                Mvh Nisse

                  mars 20, 2011 kl. 21:14 #182888

                  Verkligen, nu ska den bara få lite kärlek i form av skärmkanter när värme och sommar behagar infinna sig.

                    mars 20, 2011 kl. 21:39 #182892

                    Alltid lika tacksamt och kul att polera röda bilar, fint resultat! 😎

                    MVH

                      mars 21, 2011 kl. 13:58 #182897

                      Två nya bilder i dagsljus.

                      I övrigt så knatar bilen på, numera utan större bekymmer efter att ett par begagnade soplarpumpar sagt upp sig som vikarierande bensinpumpar till kallstarten och en ny från biltema införskaffats. Inte direkt förstasortering på deras pumpar, den låter som ett tröskverk, men den fungerar iallafall.

                      Oljeflaskan med bensin är numera ersatt med en spolarbehållare framför vänster hjulhus, en bättre lösning på alla sätt och flaskan till vevhusventilationen sitter numera vid luftrenaren.

                      Förhoppningsvis ska en grå plyschinredning från en Aero hämtas i slutet av veckan.

                      Förbrukningen snittar ca 1.1 vid blandad körning. Lite upp, lite ned beroende på om det är mycket småkörande eller inte. Kan säga att det är rätt så gott att tanka för 9.74:- när 95 oktan är vid 14:- och snurrar.

                        mars 21, 2011 kl. 15:49 #182900

                        Kul att det funkar så pass bra ändå, roligt med udda projekt och rätt fin i lacken vart den ju också efter lite slit 🙂 Räknar du med att behöva använda bensin vid ”kallstart” på sommarhalvåret förresten?

                          mars 21, 2011 kl. 19:43 #182916

                          Humm vissa har då verkligen svårt för att tvätta och putsa sina bilar. Tummen upp för poleringen du gjorde. Blev kanon bra!

                            mars 21, 2011 kl. 20:35 #182917

                            @Turbo4 wrote:

                            Humm vissa har då verkligen svårt för att tvätta och putsa sina bilar. Tummen upp för poleringen du gjorde. Blev kanon bra!

                            Vissa prioriterar annat. Men med tanke på dess tidigare ”ömma” vård så är den förvånansvärt frisk i karossen. Mekaniskt har den alltid varit välskött och underrede har troligtvis hyfsat regelbundet fått ny tectyl.

                            @GustavH wrote:

                            Kul att det funkar så pass bra ändå, roligt med udda projekt och rätt fin i lacken vart den ju också efter lite slit 🙂 Räknar du med att behöva använda bensin vid ”kallstart” på sommarhalvåret förresten?

                            Nej, från ca +10°C så behövs ej bensin vid kallstart.

                              mars 24, 2011 kl. 13:10 #182944

                              Äntligen efter många turer med sjuka barn, egen sjukdom, praktik, försvunna PM mm så har jag äntligen lyckats hämta en plyschinredning från en Aero hos Beeos. Så vid 10-tiden hade jag hittat till rätt adress i Burlöv, inredning, pengar och lite skitsnack bytte ägare innan det var hemfärd igen. Tack än en gång för ditt tålamod eftersom avhämtningen har dragit ut på tiden några veckor 😳

                              Väl hemma igen började jag slita ut den gamla inredningen, tog ca två timmar innan allt var på plats. Inte van vid Saabs logik så fick man ibland fundera på hur sakerna satt ihop. Passade också på att dammsuga hela bilen när inredningen var ute och man kunde lyfta på inredningsmattorna. Skönt väder med solsken med den isande blåsten kunde man varit utan. Allt passade utmärkt, det enda var att elkopplingen till förarstolen var en större kontakt med tre ledare och bilens anslutning var mindre med bara två ledare. Jaja… det får bli ett senare problem.

                              Första provturen gick till återvinningsgården med den gamla inredningen som åkte ner i brännbart. Vilken skillnad det var i stolarna, de nya har verkligen all stuns kvar. De gamla var väl använda med svetstråd i botten på förarstolen och en 5l oljedunk som stöd för passagerarstolen så man inte satt på golvet på den sidan.

                              De obligatoriska bilderna:

                              Ett gap kommer lastat med inredning.


                              En komplett inredning får med lätthet plats i en CC.


                              Gamla baksätet.


                              Passagerarstolen.


                              Förarstolen.


                              Nya inredningen, vilken skillnad….

                                mars 24, 2011 kl. 18:32 #181815

                                Blev ju rätt stor skillnad med den inredningen! Tumme upp!

                                  mars 24, 2011 kl. 20:50 #182335

                                  Ser riktigt fin ut,passar bättre till den röda färgen som bilen har 😉

                                  Mvh Nisse

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 62 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.