Saab 900i -85 E85 Edition

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i -85 E85 Edition

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 62 totalt)
  • Författare

Jaså sidolisterna är inte pluggade i några hål utan bara limmade på? Jag tycker också det är snyggare utan och har funderat på att ta bort mina (röd fyradörrars även den 😉 ), men jag tog för givet att de sitter fast på samma sätt som listerna som förlänger kofångarna.

maj 28, 2012 kl. 17:48 #190877

Nej, de är bara limmade, dock så sitter den lilla biten på framskärmen över två fyrkantiga hål, till synes helt utan anledning, kanske något fästhål till original kjolpaket?

maj 28, 2012 kl. 18:21 #190878

@mattem wrote:

Nej, de är bara limmade, dock så sitter den lilla biten på framskärmen över två fyrkantiga hål, till synes helt utan anledning, kanske något fästhål till original kjolpaket?

Stämmer bra det, fyrkantiga hål för att fästa plastpluggar som man sen skruvar aluminiumskenor som man monterar sidokjolarna på. Har man en 3 dörrarsbil av nån årsmodell i mitten på 80talet så finns dessa hålen även på bakskärmen och dörren.

MVH

maj 28, 2012 kl. 20:01 #190882

Det där är lite konstigt på min bil (900S-90), för i vänsterskärm har jag plastpluggar (tre stycken), men i högerskärm bara ett hål. Kofångarsköldarna satt fast på olika sätt på de olika sidorna, aluminiumskena bara på vänster sida.

maj 28, 2012 kl. 21:14 #190534

Inga tecken på att skärmen, eller delar av skärmen, varit utbytt? Riktigt gamla 900 har inte dessa hål.

MVH

maj 29, 2012 kl. 13:55 #190888

Ska kolla närmare. När du nu säger det så har faktiskt lacken spruckit på ett ställe över höger skärm… Jag kör annars med trubbfront men just nu utan varken framkofångare eller kofångarlister, dock sitter de sidolister kvar som du Mattem just tagit bort. Jag kan fota och sätta hit en bild, så får du se. Jag tycker själv att den blir mycket snyggare utan kofångarlister, mera sjuttiotalsstuk, och tror det skulle passa bra även på din bil.

maj 29, 2012 kl. 18:52 #190894

@Big Nyz wrote:

Jag tycker själv att den blir mycket snyggare utan kofångarlister, mera sjuttiotalsstuk, och tror det skulle passa bra även på din bil.

Ja, bort ska de, ser att det döljer sig rost att laga bakom den ena baklisten dessutom 👿

Att det kommer bli ett lyft och bilen se mycket ”renare” ut är jag övertygad om, vackra linjer som Saab skapat ska inte döljas bakom en massa plast :mrgreen:

maj 31, 2012 kl. 19:07 #190954

Det är jättekul att det blev lite debatt, men eftersom det blev så mycket får moderator gärna lägga ut de inläggen i en egen tråd kring kofångare/trubb då det inte riktigt hör till min projekttråd :so

maj 31, 2012 kl. 19:50 #190958

@mattem wrote:

Det är jättekul att det blev lite debatt, men eftersom det blev så mycket får moderator gärna lägga ut de inläggen i en egen tråd kring kofångare/trubb då det inte riktigt hör till min projekttråd :so

Sagt o gjort 🙂

juni 1, 2012 kl. 11:37 #190974

@M.Broberg wrote:

@mattem wrote:

Sagt o gjort 🙂

Tackar :beef

Nu åkte sidolisterna till kofångaren av, lite blandade känslor för egen del. både snyggt och lite ”naket” samtidigt. Hade dock rätt i mina aningar om att det behövs en del rostlagning baktill. Får se om jag bara slipar och spacklar eller jag passar på att svetsa det ordentligt när jag ändå ger mig på skärmkanterna… någon gång… 🙄

Före:

Efter:

Före:

Efter:

juni 1, 2012 kl. 13:52 #190980

Jepp, så där ska det ju absolut vara! Ska peta bort mina också. Ursäkta OT här tidigare! 😉

juni 16, 2012 kl. 19:02 #191395

Då var bromsoken fram bytta, ta i trä. Tack till morsole både för renovering samt byta av OK. Hade varit en utmaning att göra själv hemma utan erforderlig uppsättning verktyg samt vana att skruva på dessa gamla bilar. Är bara buga för kunskapen som han innehar om dessa gamla bilar.

Blev byte av växlellådsolja också, var vanlig mineral motorolja sedan förra bytet, nu åkte rätt sorts olja i. Fick det en ny antenn då den gamla var avbruten med lite tveksam mottagning som resultat :beef

Blev naturligtvis ett rejält lass med pølser som avrundning på dagen.

Vilken skillnad det blev med ”nya” OK och belägg fram, nästan så man skallar rutan vid varje korsning i jämförelse :mrgreen:

juli 1, 2012 kl. 09:52 #191536

Undrens tid är uppenbarligen inte förbi. Nu är karossen uppsvetsad och nya eller delar av skärmkanter är bytta.

Vänster skärmkant var så dålig så den hade jag en reparationsplåt till, de andra bitarna byggdes upp för hand till övriga skärmkanter.

Började med vänster fram:

Efter första slipningen med roterande stålborste

Börjat skära

Nu börjar det ta sig

Avrundar med lite kallgalv.

Höger fram:

Börjat bygga

Galvat och klart

Höger bak:

Blev stora hål efter hålet till förlängingen av kofångarna.

Kittat och färdigt med hagmans karosserikitt för att försluta alla skarvar:

Då är det ”bara” småfixet kvar med att slipa och spackla som är kvar för att det ska bli riktigt bra. Men det ligger på den beryktade ”femårsplanen”, nu är bilen hel sånär som på två hål i tröskeln på den samt att jag konstaterade av ca 0.5m2 plåt behöver bytas längst bak i skuffen, är den gamla färgen och underredsmassan som håller ihop golvet där just nu, tror att SBP kan ha synpunkter på det då jag har drag på bilen… 🙄

juli 1, 2012 kl. 10:29 #191579

Visst är rostlagning Kul? Ser ju ut o vara bra gjort, ”bara” spackla som du säger 🙂

juli 1, 2012 kl. 15:24 #191580

Akta dig nu så inte du åker på en reg bes nästa gång; bilen blir ju tyngre och tyngre vad det lider…

Men visst är Mattem duktig – när han VILL!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 62 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.