Saab 93b -58 (Originalobjekt?)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 93b -58 (Originalobjekt?)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 93b -58 (Originalobjekt?)

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 129 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 11, 2008 at 00:34 #131699

      Aluminiumtejpen från Biltema funkar rätt bra som “blankskikt” till blinkers å sånt oxo.
      Då får man liksom limmet på köpet 😉

      / Kenth

        januari 12, 2009 at 20:41 #133521

        Hej
        Har småpysslat lite,hittade en större kylare bland grejorna som jag hämtade i G-vare tidigare i sommar.Den är förmodligen från nån 96:a så med lite större hål i den nygjorda mellanväggen verkade det passa.

        Så långt gick det vägen,men se nedre anslutningen ville rakt inte passa i det lilla hålet i balken som går tvärs över mellan innerskärmarna.Jag har förmodligen slarvat med att få den på rätt ställe när jag gjorde den lite stadigare vid ett tidigare tillfälle.
        Men jag sätter inte rondellen i det färdiglackade motorrummet,nä det får bli en annan lösning– efter en stund bestämmde jag mig för att flytta den främmre nedre stosen på kylaren till undersidan istället.

        Det har blivit en del avsteg i denna renovering så nu är ?:et i projektrubriken ett faktum.Nåväl lite färg på grejorna lyser upp det hela.

        Nu har jag just renoverat huvudbromscyl,hur jag kollade både på dom gammla grejorna som satt i och i VHB så kan jag inte för mitt liv lista ut var den här lilla packningen ska sitta.

        Ni ser ju själv vilka prylar som den innehåller.

        Mvh Björn

          januari 12, 2009 at 20:49 #133522

          gummiringen sitter i botten på cylindern och tätar under ventilen.

            januari 12, 2009 at 20:56 #133524

            Tack Stefan,borde ha frågat dig på en gång.

            Mvh B

              januari 12, 2009 at 21:10 #133525

              det spelar ingen roll, på det här viset får ju alla ta del av “problemet”………..

                januari 17, 2009 at 09:17 #133816

                Hej
                Så där ja nu var det fler bitar som föll på plats.

                Mvh B

                  januari 17, 2009 at 09:28 #133817

                  tjusigt, roligt med snygga moddningar 😉

                    januari 28, 2009 at 20:15 #134470

                    Hej
                    Nu är jag lite tjatig, håller fortfarande på med fälgarna men jag tänte bara visa vad jag menar med att spackla den lilla ränna som finns i alla fälgar.Jag tycker nämligen att den stör lite.
                    Detta tar givetvis en hel del tid men jag har inte bråttom,att göra detta är säkert 1-2 veckor med mitt tempo.

                    Jag har maskerat lite för att det blir lättare att slipa då sen rundar man av lite med lamelltrissa. Efter det blir det handjaga ett tag till det är jämt å fint sen drar jag på sprutspackel några vändor.
                    Har inte fått på topplack än men det kommer att bli blank svart.

                    Inte så bra kvalitet på bilder just nu,mobil typ men ska åka å hämta en ny digital sen nån gång.

                    Mvh B

                      januari 28, 2009 at 20:36 #134477

                      Inte hela fälgen svart va, då försvinner ju djupet i fälgen:-(

                        februari 28, 2009 at 20:44 #136502

                        Nix nog är djupet OK

                        Har blivit väldigt lite gjort på ett tag i Saab-Verkstan, har monterat in fjärrvärme i huset/garaget.

                        Mvh Björn

                          mars 5, 2009 at 00:03 #136732

                          Kanske en dum fråga, men om du spacklar “rännan” finns det inte risk för obalans i fälgen då?

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            mars 5, 2009 at 19:12 #136770

                            Hej Lars
                            Nej det kan jag inte tänka mig, det det är redan orginalfälgen ganska mycket obalans.Sen kan det vara en del i däcket som eventuellt läggs på.
                            Jag tror att man måste upp i typ Formel 1 klass för att få fälgar som är perfekta redan vid tillverkning.

                            Mvh B

                              mars 5, 2009 at 20:46 #136774

                              Ok, jag bara undrade, har nämligen fått höra att man inte skall spackla fälgar då detta “kan” leda till obalans. Men är fullt medveten om att tvåtaktsfälgarna inte direkt är kända för att ha perfekt balans.

                              För övrigt måste jag säga att finishen på din bil är rejält högt lagd. Snyggt är det iaf.

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                mars 5, 2009 at 22:18 #136782

                                spacklet blir ju jämt fördelat runt hela fälgen och då blir det ingen obalans. Annars skulle det ju bli obalans med vad som helst av typ kromringar och däcksidor.

                                  juli 16, 2009 at 20:10 #142924

                                  Hej
                                  Måste bara visa att man är vid liv fortfarande,har gått en del frammåt denna sommar.Jag var upp till G-vare förra sommaren och hämtade en snurra som enligt uppgift skulle fungera å det gjorde den faktiskt.Provstartade den hängande i kran,gick som en omega.

                                  Så det egentligen bara tvätta och måla upp den lite, ersätter likströmmaren men något modernare slag.

                                  Blir även då att hitta en 12v cirkulationspump till kylning, fann en på blocket.Hade gått 3 tim i en båt men var tydligen för liten.Få se om den funkar på land det är ju lite mindre belastning här, å minndre motor för den delen åxå.Den ger 16 lit/min, borde väl då trycka runt vattnet 2 ggr på minuten då.

                                  Sätter även elfläkt på kylaren då passade jag även på att kapa av dom fnuttiga orginalvingarna på fläktaxeln,hade egentligen tänkt ta bort hela axeln men det går inte med nuvarande placering av generatorn för då tar remmen i fördelaren.Ska även leta upp en termokontakt som styr denna med rätt starttemp.

                                  Jag märker att bilrackarn får lite frammstuk med Ford Orion fjädrarna fram men det kanske jag justerar bak så det blir lika eller så höjer jag fram.Måste väl göra roadtest först å se om det tar i någonstans.

                                  Navkåporna fick bli svarta dom var rostiga bortom räddning, så blästring spackling och sputspackling sen topplack.Fick se att rattnavet var svart med guldtext så jag lät det gå igen på navkåporna.

                                  Efter jag sotat bakre dämparen upptäckte jag att den var perforerad lite väl mycket,om jag inte köper en här på klubben kan det kanske fungera med någon universial eller blir det fel.

                                  Mvh Björn

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 129 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.