Saab 95 1960 #59

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 1960 #59

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 152 totalt)
  • Författare

OK,bra, jag tänker ju använda orginaltanklockrt så då ordnar det sig alltså, tack för det Fredrik.

Henric

mars 24, 2010 kl. 20:45 #155316

Småmek idag. Pedalstället blev målat så huvudbromscylindern kanske kommer på plats i morgon, då får jag väl försöka ta ett kort så tråden får lite liv.
        Fick annars celebert saabbesök i garaget i kväll då Julle dök upp med Claes Johansson + fotograf. De hade gjort en plåtning i stan för Klassikers räkning, till majnumret tror jag,Så dom stog och sparkade däck ett tag och jag lovade Claes att komma till Gistad med bilen i september. Det är väl bara 60-70 mil dit, huva huva…
        Skickar med en bild från Motala, mannen på bild är inte helt okänd och bilen är Kjellas mycket fina 60:a. Riktig insperation för blivande renoverare vill jag lova.

H

mars 24, 2010 kl. 21:07 #155318

Kul att 60:orna uppmärksammas mer och mer i tidningar! 🙂

mars 25, 2010 kl. 21:10 #155396

Ingen bild idag heller, måste köpa en ny kamera då min gamla är kass. I alla fall så kom huvudbromscylindern på plats + lite till, så tidsplanen för broms håller än, får se om det är klart på söndag.
            Kan inte låta bli att infoga Zittymans bild på en grå 59:a. Det ska inte vara så länge kvar till att bilen sitter ihop och har ett liknande uttryck, utom dörrarna förståss, och man själv kan fira med pasta och vin….
            Bilen på bilden må var riktigt tidig, kolla fenorna av den tunna typen, läckert värre

H

mars 25, 2010 kl. 21:35 #155399

Mamma mia vilken bil! Är det bara jag som blir så där eskalerad som man blev som barn på julafton! Pulsen gick just upp mig!

Vilka vingar, mmmmm

Det verkade som alla dom tidiga 95,orna hade svartvit instrumentpanel! och så har bilen dubbla backspeglar av lite lustig typ, vad är det GT speglar???

E nummer vilket län var det? och har folk koll på vad den här ”lille” tog vägen?

fördjävla vacker bil, ”fördjävla bra, fördjävla bra…” som eddy meduza sa

mars 25, 2010 kl. 21:59 #155406

Gällande regnumret så är det som oftast när det gäller tidiga bilar arkivet i Vadstena som ska besökas, dom har det gamla registerkortet för denna bil, så ut och leta Stefan. Backspegeln är av en typ man ofta ser runt 59-60, den är lite spetsigare liksom, annars är den ganska lik en ”vanlig” spegel. Jag har själv letat såna utan resultat tyvärr.
                Gällande fenorna så är det riktigt läckert. Nr 8 har väl inte dessa fenor om jag minns rätt så den är nog tidigare än så. Tycker åxå mig se att fälgarna är riktigt toreadorröda och inte mörkröda som man ibland ser på grå bilar.
                Exstasläge helt enkelt….

mars 25, 2010 kl. 22:26 #155409

försent i Vadstena har jag varit o titta :grin:, två dar satt jag och gick igenom kartotek.

Hitta visseligen inte denna men andra matnyttiga kombisar med exalternade låga chassinummer dök upp!

mars 27, 2010 kl. 22:56 #155516

Mina bromsplaner gick åt skogen då jag inte fick isär cylindrarna på det sätt det var tänkt. Efter ha deppat en stund satt jag igång med elsystemet igen och kopplade på batteri. Döm av min förvåning då allt funkade, nästan. Blinkers, extra backlampa, soppapump, fläkt, torkare, övrig belsyning mm mm. Enda som falerar är givaren i tanken som inte funkar riktigt, röda lampan lyser när den ska men indikeringen på hur mycket det är kvar funkar inte. Jag ser felet men kan inte fixa det riktigt. Vidare kom en dörrsida på plats med ett handtag som fått ny stoppning och klädsel. Det mörkblå/svarta yllrtyget med små inskag av grått var inte lätt att hitta men jag lyckades och det blev perfekt.

mars 28, 2010 kl. 08:18 #155525

Gött, hittat ngt till fruns bil??

mars 28, 2010 kl. 19:01 #155571

Japp, både och Jonas har hittat lite delar tll dig.

Henric

april 3, 2010 kl. 16:01 #155895

Perfekt påskväder, 7 grader varmt och sol. Men då frun jobbar hela helgen får man passa på att ta kvalitetstid med bilen. I går kom bromsarana på plats till slut. Bakcylindrarna såg knappt använda ut inuti trots att bilen stått i 32 år. Bromsslangen bak är inte rolig att byta om man är själv, det går som inte att hålla emot muttern på insidan kupén om man själv måste ligga inne i hjulhuset, men skam den som ger sig, det gick till slut. Idag har främre kofångare monterats efter målning av sandplåtar, letande av vangnsbult mm. Satt på huven som test och det blir nog bra med lite justering. Hittade även skattekvittot från 1966, kul kul.

april 4, 2010 kl. 19:57 #155930

Hur i he….e justerar man in huven egentligen???Har gjort försök under dagen men icke blir det riktigt bra. I och för sig är huven från en 58 års 93:a och ena inneskärmen är bytt på denna krockade bil. Visst låter det som oddsen är emot mig men man vill inte ge sig, får nog ta till hjälp efter helgen då garaget fylls av folk som har vett att fira påsk tillsammans med familj eller vänner.
                            Annars tog det 2 timmar av dagen att skruva lös, putsa och sätta tillbaka stolskenorna som sitter i kupén, den enda som ser nån skillnad är väl jag själv men det är väl mest jag som ska vara i bilen.
                            Nu blir det påskledigt i morgon, till veckan blir det motormek.

Henric

april 6, 2010 kl. 21:04 #156020

Småmek idag, nya bromsrör behövdes verkligen, hoppas det är tätt nu. Blinkerserna plockades av de kvaddade orginalskärmarna och de var verkligen jättefina, inget kromsläpp alls inuti, glas och sarg var knust men jag tror jag har Östersunds största samling av kromsargar till kortnosblinkers så det ordnade sig. Nya dämparfästen för teleskopdämpare bak är på väg men det är motor som gäller nu, får se om den sitter ihop innan veckans slut.

Henric

april 6, 2010 kl. 21:07 #156022

Men alltså Henric… Det här är ju HELT VÄRDELÖST utan bilder… :lecture:

Bilder bilder… vi vill se bilder !!! :hype:

april 7, 2010 kl. 11:18 #156039

Lessen Julle men jag lyckas inte få in bilder i i själva texten, så håll till goda med att klicka på länk nedan.
                                  Bytte i alla fall byta lock till spolarburken idag, på test, såg en artikel med bilder från motorrum från chnr 1 och där satt det vita plastlocket. Lite synd för jag gillar det svarta åxå.
                                  Vidare monterades en ny tankmätare, nytt är ju alltid bra, och det funkar toppen, så nu lyser det rött och indikerar att tanken är tom. Dock dags att fylla i bensin inför provstart såsmåningom.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 152 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.