Saab 95 1960 #59

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 1960 #59

• Detta ämne har 151 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-07 10:47 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 152 totalt)
  • Författare

Kul med dymo-remsorna på instrumentpanelen! Undrar varför dom satte den där och inte bara skrev en anteckning i instruktionsboken eller liknande.

henric
    Deltagare

Den införskaffade 8 bultars 850-motorn är i använd kondition så att säga, lite sliten helt enkelt. Var på motortekniskt ställe och mätte lopp och 3 st b-kolvar. Såg ut att passa sådär måttmässigt. Det får nog bli nya c-kolvar eller liknande i den motorn, har inte funderat klart än. Motorrenovering läggs in i ettårsplanen och tills vidare blir det en vanlig 850 i bilen. Har gjort i ordning en förut så den får bli arbetshäst i sommar.
    Av nån anledning hade jag slut på startmotorer av modell dragstart men nu är en sån på G. så nu är det nära körning.

henric
    Deltagare

Slipa skärmar tar tid om dom inte är nya utan har nåt lager lack redan. Har ägnat kvällen åt en bakskärm bla. Där har det gått så långt så det är lika bra att ta bort all färg, det inre lagret är det vita på bilden. Utanför det finns både blå och röd samt nån grund nånstans. I mellanstadiet som den är på bilden får man lite USAkänsla i alla fall…..

henric
    Deltagare

Tog hem bilen efter 2 månader i hyrt varmt garage. Svets och lack av motorrum samt en massa småjobb har blivit gjort där, även om det är nåt som inte syns utanpå. Trodde jag skulle kunna köra därifrån men då motorn och motorlyft var hemma känns det enklare att fortsätta hemma, jag har inte platsen längre än sista april. Bogsering alltså, olagligt jag vet, två kvarter. I veckan ska skärmar lackas och kanske även fälgar. Motorn kommer nog i åxå till slut, bäst att inte lova för mycket.

henric
    Deltagare

Småjobb samt slutslipning av skärmar och lite puts på smådelar. De kromade plåtarna bak fick lite blänk. skönt med lite finjobb då det varit mycket skitjobb sista månaderna.

Dajje
    Deltagare

Blir snyggt det där! De kromade plåtarna är bara sååå snygga, men tyvärr är det inte många som har sånna.. 🙂

henric
    Deltagare

I natt blev det lite lack av skärmar i känd verkstad. Naturligtvis dök årets första mygga upp och landade i lack. Mest synd för den som gick hädan, av de små spåren syns inget.
    Mycket nöjd med resultatet.

janne2takt
    Deltagare

Tycker jag känner igen jeepen i bakgrunden??? Kan det va Julleman som lirar med sprutan 🙂

henric
    Deltagare

Du ser nog rätt gällande jeepen…

bjorn holmstrom
    Deltagare

Hmmm.
    Ser ut som,, mister Saab kommer att få rubba lite på jeppen (sprutdimma) när han kommer hem från resan.

Mvh Björn

henric
    Deltagare

Var inte riktigt nöjd med kulören ändå så skärmarna har slipats ner. har försökt med kulören under helgen och i kväll las ett nytt lager. Tog en skärm så länge. Om den visar sig bli bra tas de andra tre, säkrast så och så slipper man slipa ner alla en gång till.Ny lackerare denna gång då den förre är i Indien.

henric
    Deltagare

Sen sist har jag lackat 2 skärmar till i ”olika” kulörer, dvs jag har brutit om färgen för det vill helt enkelt inte bli bra. Naturligtvis vore det bättre att lacka om hela bilen men jag vill behålla så mycket orginallack som möjligt, ungefär som man resonerar med ett gammalt jämtlandsskåp från 1700-talet. Jag vet att jag är knäpp….
    Nåja, i kväll gjordes ett nytt försök efter 3 timmars blandande av färg. I morgon får vi se hur det blev……

henric
    Deltagare

Mitt i alla bedrövelser med lack av skärmar och kulörbrytning lägger jag in en bild. När solen skiner ser man inte så mycket fel. alla skärmar ska lackas om, får se om det räcker med en gång………..

henric
    Deltagare

I går lackades skärmarna för 7:e och sista gången för den här gången så att säga. Har börjat monteringen så jag lägger upp en bild när alla skärmar e på plats, kul att montera med nya kederlister i alla fall. Ska försöka lacka fälgar innan helgen för sen är det 3 dagar bortavaro som gäller, Träffpunkt 70 i Borås, nån Saab bör väl dyka upp får man hoppas.

henric
    Deltagare

Fälgar lackade i toreadorrött. Hittade en gammal färgburk på tradera, 60-tal kanske, och jäklar så rätt det blev. Njöt riktigt av lukten under lackeringen, som olja nästan spilloja var lukten. Kulturhistoria helt enkelt.
    Bilden visar en något orange fälg då blixten är bov, live är det så bra så man blir svag…

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 152 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.