Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

  • Detta ämne har 95 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-16 08:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 96 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3865
    kortnos
    Deltagare

    Nytt forum, nya tag, samma fortsatta vansinne!

    Då fortsätter renoverings projektet i denna tråd, för äldre bedrifter och vansinne se:
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=65808&page=22

    Projektet fortsätter
    En saab 95, registrerings handlingarna från länsarkivet säger att det ska vara en av 1960 års modell, funnen helt renplockad ute i en skog, ett skogsvrak alltså

    saab95

    MIN VISION
    Då det uppenbara sig för mig att det inte fanns så många exemplar av just den här årsmodellen kvar på vägarna så bildades en ide. Dels så är en ovanligt kaross alltid värd att rädda ur ett rent industrikulturhistorisk värde(långt ord) men så har jag även möjligheten att göra en ovanlig banbil, unik skulle jag våga påstå.

    Jag har möjligheten att göra Sverige ballaste, rappaste och fränaste Saab 95 av 1960 års modell

    uppdatering kommer inom kort

    Bilagor:
    #27305
    Karl Ask
    Moderator

    Hmm, men det är väl bara 59orna som har ”rätthängda” dörrar?

    Men verkligen imponerad av ditt arbete och att du inte ger upp. Längtar att se dig ute på vägen.

    #27212
    kortnos
    Deltagare

    Rätthängda dörrar? …..jaooooo som bekant så kunde inte saab och vägverket vara överens på 60;talet om årsmodeller, så att jag har ”rätthängda”dörrar är inga problem, iallfall om man frågar saab 😉

    Har iallfall hittat tillbaka till garaget och det firade jag genom att vända henne på sidan

    Och med buken blottad så kunde jag svetsa hjälpramen underifrån

    Det gick ganska bra idag

    Det gick så bra att till och med garageägaren kostade på att beröma mig lite…

    …Det händer inte så ofta så jag sög i det man fick

    Okej jag är ingen fullfjädrad svetsar, det märks att jag är bara en vanlig dödlig, men dom här svetsarna vågar jag till och med visa upp för SFRO mannen i Östersund

    Samme man hade gett mig instruktionen att den delen av hjälpramen som löper under golvet så SKALL svetsarna vara 20 mm breda och det ska vara 50 mm mellan dem, så sagt och gjort gjorde jag så, fick hamra lite med svetssläggan samt böka lite med golvplåten för få den hyfsat an mot hjälpramen, det glesar lite här och var men där stoppar vi fukten förhoppningsvis med massor av karosskit

    Passa på att svetsa A;et underifrån

    Tänkte svetsa på båda sidorna om hjälpramens fyrkantsrör när hon låg på sidan. Men det blev så besvärligt att svetsa dom ytorna som hamnade upp och ned, så jag fick svetsa det jag kom åt…

    …för sen tippa ned bilen och välta den på andra sidan för komma åt från andra hållet

    När vi välten bilen åt det här hållet så hörde vi ett lite pys? vi gick runt bilen och ur ena sidan rinner det en vätska! ”Har du bensin kvar i bilen? frågar gargeägaren, eftersom bilen inte har haft en bränsletank på flera år och att den är fullständigt renplockad gjorde mig ännu mer fundersam, tills jag tittar ned och se att en öl har sprungit läck… oj då då kom jag på att jag glömt två öl i bilen sen förra helg svetsning, alkholmissbruk gormade garageägaren och räddade den sista till sin mun

    När jag tippade bilen åt det här hållet så påmindes jag att bilen stod så här för tre år sedan med…

    … lite har väl hänt dom senaste 3 åren, det går iallfall framåt 😉 Med lite tur hinner jag klart det sista med underedet i veckan så slipper jag hålla på välta bilen åt alla håll

    Nu mot sängen!

    #27843
    kortnos
    Deltagare

    Mini update

    Svetsade hjälpramen från andra sidan, samt byggt vettiga avslut på ramen mot golvet

    La även igen en öppen kant på ramen så nu är jag nog klar med ramen, rent svetsmässigt, gasen tog även slut så jag måste fylla på flaskan, så det blir väl att måla nu mest här framöver.

    Sen så ska jag börjar ”rikta in” lådan och drivaxlar så allt hamnar rätt, då är jag redo att flytta ned fästet för styrsnäckan (då får jag änterligen göra klart torpeden, sista rostlagningen på bilen) samt börja bygga på den nya framvagnen, coilovers och svetsa nya A-armar, det är mycket kvar 😉

    #27929
    fredrik.a.
    Deltagare

    Fasen vad bra det blir, imponerande projekt!! 😀

    #29571
    krutmats
    Deltagare

    Rikigt imponerande faktiskt!!! Kul läsning!! 😛

    #42142
    kortnos
    Deltagare

    Man skulle lätt kunna tro att detta projekt har avstannat och att jag gett upp, men tji fick den som trodde det.

    Har dock haft lite mycket och göra det sista året med jobb, har varit till stockholm en heldel och klippt lite tv. (Då det är sånt bös jag livnär mig på) Suttit på ”Allt för sverige” och ”112 på liv och död” även jobbat lite åt försvarsmakten så det har varit full huggning

    Även att jag har kommit in i en komplicerad fas ställer till det en hel del. Har justerat lådan fram och tillbaka i motorutrymmet, det är lättare sagt än gjort att få en saab 900 låda att hamna i mitten i ett främmande motorutrymme. Inte en sida är den andra lik, den är väldigt asymmetrisk. Sen så fick jag konstruera en ställning (fel polare hjälpte mig) som gjorde att man kunde få lådan lodrätt i motorutrymmet (det är där gängstången kommer in i bilden, då kan man justera höjden både bak och fram och få den plan) var även tvungen att loda in bilen så den blev rak och låna en laser av garageägaren för se att låda inte hamna snett i motorutrymmet, så det har varit mycket mäckel. Men på plats kom hon

    12

    2

    Nästa steg var att bygga dom nya motorfästerna som ska var skruvade i primärhuset, var in till stan och köpte på mig 5 mm stål så det blir rejält och bra, pyssla lite och fick till en bra konstruktion allt eftersom

    31

    Nästa pilsner var motorkuddar, vill sätta ditt nått rejält med det samma, var runt på lite ställen och kolla, fick då tipset att åka på VOLVO LASTVAGNAR för där hade dom kuddar som trim och racing folket brukar använda, åkte ned ditt. Första killen kollade på mig med tom blick och letade upp en kollega som visste precis vad jag prata om. Dom som kör ´”volvo orginal racing” brukar byta ut orginal 740 kudden mot en lastbils växellådskudde (Även nån filur som han kände hade såna på sin TOKTRIMMADE BMW) Så det lätt för bra för vara sant, så efter lite pruttande så köpte jag tre stycken på ett bräde

    41

    Så efter lite fintänkande, bollade lite konstruktionslösningar med gargeägaren(min konsult) och studera SFRO handboken kom jag på hur jag skulle göra.

    Konstrukterade en liten plattform med två trekantsprofiler där under och svetsade helt sonica fast den i hjälpramen (fick nu bra nytta av att jag dragit den hela vägen fram nu)

    5

    6

    Borra ett litet hål och provmontera kudden, passa som en handske =)

    7

    När jag endå hade farten uppe gjorde jag en för vänster sidan dock något kortare då jag inte behöver bygga kudden en sån bit från lådan (då den lutar åt höger, sett framifrån)

    81

    9

    Och så prova med kudden
    101
    efter det knackade jag ned plattformarna lite då dom dragit sig i svetsen, nu ska jag vänta med att svetsa dem underifrån (funderar om jag ska låta garageägaren svetsa dem med pinne, så slipper jag vända på bilen för komma åt dem ordentligt för att det ska bli en ordentligt SFRO godjänd svets)

    Nu är det bara att fortsätta med att bygga klar fästerna, har jag lite tur nu så får jag lite gjort i veckan, måste passa på nu !

    Åker och jobbar snart !!!

    Bilagor:
    #42143
    hans h
    Deltagare

    Jag har följt detta från start och det är rejält intressant (sk*tkul) läsning !! :CH

    #42148

    :AP :AP

    Riktigt kul med update på detta projekt!

    #42153
    9k94
    Deltagare

    Ser riktigt bra ut! Mycket nyfiken på hur du skall göra här näst med motorfästena. 😉

    Lycka till med projektet.

    #42174
    kortnos
    Deltagare

    Temat för dagen är BYGGA SIG ETT REJÄLT MOTORFÄSTE SOM TÅL BELASTNING

    Började arbetsdagen med att klippa en liten mall för det tänka fästet

    a

    b
    Klippte en stående bit med, funderade ett tag var jag skulle sätta den.

    c

    Kapade till en bit av stålet

    e

    f

    Biten föll på plats ganska snabbt

    Gjorde helt sonica en bit för andra sidan med

    g

    Sen small det till efter lite fintänkade, pang pang bitarna på plats

    Det gick så smidigt att jag höll på glömma att ta foto alls

    Tyckter det blev en vettig installation, rejält och bra (och förhoppnnigsvis inte onödigt tungt)

    Passade att lägga igen dom onödiga hålen fram på fästet

    m

    Så då ska jag ta av fästerna, slipa all ful svets och lägga in vackra långa svetsträngar

    Snart så kan jag börja med det bakre fästet, nu ska jag föröska hålla ångan uppe

    Hepp…

    Bilagor:
    #42292
    kortnos
    Deltagare

    I helgen så byggde jag klart bakre fästet

    Började med fästpunkterna mot lådan
    1aa

    Svetsa en liten platta på hjälpramen där kudden skulle sitta
    2aa

    Ditt med kudden och svetsa ihop fästet
    3aa

    Sen när det bakre fästet var klart så var jag tvungen att lyfta ur lådan för få lös fästet, rev bort ställningen som lådan hängt i. Helsvetsa bakre fästet innan jag stoppade tillbaka lådan, var nervös att lådan inte skulle passa riktigt, att nått skulle ha slagit sig i svetsningen, men den passade som en hand i en hanske, till och med polarn blev imponeras att det bara passa rakt på
    4aa

    Se så fint det blev
    5aa

    Tog fram vattpasset och kollade om lådan hade slitit sig från inställningen jag hade gjort med ställningen. vattpasset visade att lådan är spikrak både i körriktningen och bredd (helt otroligt perfekt rakt var det med)och lådan var fortfarnade centrerad i motorutrymmet

    Lite knepigt att man håller på trixa för få i in lådan nästan i ett år fram och tillbaka, gör en ställning som den blir hängande i ett halv år och så gör man klart alla tre fästen på en vecka!

    Nu skall fästerna helsvetsas.

    Få se den dagen jag trycker ned en motor över lådan om jag åker på göra om främre fästerna och sätter dem direckt i motorn, men det får vi se när jag kommer över en 16 ventils motor att pressa på över lådan …Ingen som har en som ligger och skräpar i närområdet Sundsvall?

    Bilagor:
    #42343
    kortnos
    Deltagare

    Dagens jobb

    Svetsa dit förstärkningar och slipa på det bakre fästet, så nu ser det nästan ut som en orginalgrej, vart himla nöjd

    1bb

    Svetsa klart dom främre fästerna och la lite färg även på dem

    Gjorde klart det jag kom åt i motorutrymmet, ska ”Lura” polarn att pinnsvetsa resten från undersidan

    Mer hann jag inte med, nu ska jag tillbaka med allt och lösa problemet att primärhuset tar i huven när man viker ned huven, behöver några mm till för det ska vara helt perfekt

    Men det ska väl lösas på nått sätt…

    Bilagor:
    #42463
    kortnos
    Deltagare

    Så…

    Då har SFRO mannen sett bilder på motorfästerna! Sen det hårda nedslaget jag fick över hjälpramen förra året så var jag livrädd att han skulle underkänna dem, men jag fick ett svar som var till min fördel (nästan)

    ”SER OK UT dina svetskonster ser fortfarande rätt risiga ut håller säkert men vinner inga skönhetspris”

    Jaja, okej jag får inte till svetsfogarna så dom är utställningsbara, men det håller!

    Så då kan man säga att jag änterligen nått ettt delmål, med växellådan på plats och fixad så kan jag börja fixa med A-armarna och mixa ihop dem med og900 spindeln och skivorna. Det kommer bli lite mäckel, Fuling på forumet har jag redan ”terroriserat” på telefon ett par gånger för reda ut hur fan man mixar saab 900 grejor med saab 95

    Vi får se hur det går, har fått lite instruktioner ”hur jag borde gör”

    Det går åt rätt håll iallfall

    #40700
    kortnos
    Deltagare

    Med växellådan på plats så kan jag börja jobba med framvagnen, fick ett infall i dag och kastade på saab og900 spindeln och skivan på original A-armarna.

    framvagn1
    cambern blev ”lite hej kom och hjälp mig”, men till min förvåning passade det bättre än jag trodde, var tvungen att sätta spindlelederna på yttersta hålet på bärarmen för det skulle passa, såg även att hålindelningen skiljde mellan saab og 900 och 95

    framvagn2
    Bra för arbetsmoralen att se att det börjar likna en bil igen =)

    framvagn3

    Nu ska jag mäta lite för att ta reda på hur mycket jag måste förlänga a-armarna, målet just nu är att återställa framvagnen så cambern blir 0 grader som originalet, sen när jag har nått det så ska jag föröka få till 2,3 graders negativ camber, men en sak i taget… det går framåt

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 96 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng