Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

  • Detta ämne har 95 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-16 08:24 av .
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 96 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #201883
    M.Broberg
    Deltagare

    Nice! håller med saab aero. turbo går o flytta och fördelare kan du skippa. tironic är underbart!

    Ang bromsservo så varför köper du inte ett ”riktigt” pedalställ och räknar till rätt storlek på cylindrarna. blir ju inte så enkelt att ett barn kan trycka på bromsen. men mjukare än en servo bil utan servo.

    #201884
    Lilln
    Deltagare

    Så jävla fränt detta!

    #201887
    Dicst
    Deltagare

    Hahahaha, så dj-la galet! :ID

    #201890
    kg70
    Deltagare

    Ser underbart brutalt ut!

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #201919
    saabcustom
    Deltagare

    Ahhhh…. Så underbart. man blir tårögd. Av nån outgrundlig anledning tycker jag mycket om sånahär projekt. :AP :AP

    Trionic 5.5 är bra, inget snack om det men alternativet DI/APC finns också om du vill slippa fördelaren, vilket du vill, av flera anledningar.

    Eller så slår du till på ett Trionic 7 med delar från Biopower. Så kan du köra på E85 och få en ännu trevligare motor. Jo man kan köra Trionic 5.5 på E85 också men om du ändå ska… så slå till på en äkta Biopower med en gång. Så kan du köra på vilka blandningar du vill. Motorn reagerar på sprit som de flesta varelser. Blir både starkare och trevligare 😆 😆 😆

    Keep on !!!

    / Kenth

    #201923
    saabaero
    Deltagare

    En av fördelarna med T5 är att det saknar LMM och fördelare vilket jag tror är önskvärt i det motorutrymmet 🙂 Att behålla org motorstyr har ju också sina fördelar, inte minst vid regbesiktning
    En flytt av turbon ger kanske även möjlighet att placera luftfilter på samma sida som turbon ?

    #200414
    kortnos
    Deltagare

    Tackar för hejaropen, det värmer i ett kallt garage 🙂

    Men frågan är hur jag ska dra om kröken och turbon, det finns inte någon vettig plats åt nått håll, risken är att turbon hamnar en bit bort från grenröret och då får jag väl en ”lagningeffekt” på turbon läs kethup effekten kommer senare. Har sett folk stoppat turbon i skuffen! Var tycker ni man ska dra den vettigast?

    #200407
    saabaero
    Deltagare

    Det är ju inte helt enkelt att se på bilderna vad som är möjligt och inte.
    Den tanke som slog mig är att flytta turbon neråt/bakåt där det verkar finnas ett litet hål. Borde även gå att vrida turbon 90 grader så du får avgasutblåset rakt bakåt och sätta flänsen mot grenröret horisontellt. Funkar detta får du luftinloppet rakt framåt.
    Se upp med oljereturen. Du måste ha självfall ur den så det går inte sänka turbon jättemycket.

    Skulle nog även vara en fördel med en modernare turbo som tar mindre plats. Framförallt wastegaten är ganska klumpig på din gamla snurra.

    #201930
    kortnos
    Deltagare

    SaabAero med stöd av tidigare diskutioner så uppfattar jag dig som grymt haj på sånt här med turbo saabar 😀

    Det finns inte på kartan att jag kan ”lura” ned dig till Årskogen för bira och ”fintänk” så kan detta kanske bli rätt från början, samt tips och trix över hur man bygger om en lågtryckare till en fartdemon

    Nämnde jag att jag bjuder på öl 😀 😀 😀 😀

    #201941
    saabaero
    Deltagare

    Att få mer fart i motorn är den minsta utmaningen då står inför 😀

    Jag är nog lite svårflörtad när det gäller att ta mig till Hälsingeskogarna – har lite för många egna små projekt :wrench :weld :weld2 :wrench :ID :CH

    #201942
    kortnos
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Jag är nog lite svårflörtad när det gäller att ta mig till Hälsingeskogarna – har lite för många egna små projekt :wrench :weld :weld2 :wrench :ID :CH

    Aj då, men det var värt ett försök 😀

    #202721
    Per-Erik
    Deltagare

    Så gött att se att detta projektet fortfarande lever!

    #224986
    kortnos
    Deltagare

    Har ägnat senaste månande att reda ut helhärvan, vad som skall går var och vad man kan klippa och inte. Har haft mycket hjälpa av ”SaabAero” på forumet utan hans hjälp hade det nog inte gått. För fira detta samt att snön smält bort från dörren till förrådet så har jag tagit fram huven. För se om jag kan få igen ”locket” över motorn

    IMG_0384

    Tänkt det gick efter lite pyssel,

    IMG_0386

    wastegaten måste byta plats samt kylslangar och röret från insprutet måste dras om för det skall funka. Men på plats kom den.

    IMG_0385

    Förlängt en gammal 96 huv jag hade för passa längden för dom tidiga 95;orna, skall gömma delar av skarven sen med mexico luftutsläppen och kanske ett luftinsläpp mitt på

    Bilagor:
    #228516
    M.Broberg
    Deltagare

    Har du bättre bilder på hur du löst främre motorfästet? av det jag ser det ut som om du kommer ta sönder saker vid första fullgasrepa.

    #228552
    Martin
    Deltagare

    Grymt jobbat!
    Grattis!!

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 96 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng