Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 96 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 22, 2014 at 18:42 #200395

      Eftersom det är jultider så hanterade jag ett litet paket idag, ett paket inslaget och klart till projektet

      En t16 motor som jag passa på att släppa in på is och snö. Tanken är att så fort framvagnen är fixad att jag skall skruva denna på plats i vinter och måste passa på få in den innan vintern snöa igen porten (som inte används vintertid och huset all nedskottade taksnö hamnar framför den)

      Med lite tur så skall jag föröka nå ned denna pjäs i motorutrymmet innan våren anländer

        december 22, 2014 at 19:52 #200396

        Häftigt! Lycka till i vinter!!

          december 22, 2014 at 23:37 #200400

          Spännande projekt!! Håller med föregånde talare, lycka till!

            december 30, 2014 at 15:53 #200497

            Hoppas bilen blev glad för julklappen… blir bra flås med denna 🙂

              januari 2, 2015 at 19:41 #200537

              Så då var fästerna för Coilovers klara

              Detta är en klon av Johan “fuling” Sjölinders framvagn utifall någon känner igen lösningen 😀


              Har svetsad ditt ett fast rör i väntan på att jag hittar rätt coilover, samt ha råd att inhandla dem


              Nu är bilen redo för “Giftemålet” med motor och låda, då får vi se om det går att skohona ned en t16 motor i en kortnos, det som kan vara ett problem är motorns lutning (att toppen kommer ta i höger innerskärm) men jag tror jag skall klara mig precis. Januari, februari bli en spännande tid i detta projekt, har jag tänkt rätt 😀

                januari 2, 2015 at 21:03 #200539

                Följer med spänning!! :AP

                  januari 2, 2015 at 22:40 #200540

                  Så jäkla kul att följa detta. Klart det går, Är väl ingen större skillnad i storlek på tvåtakt och t16 egentligen 🙂

                    januari 3, 2015 at 08:13 #199319

                    Har du någon plan B på alternativt drivpaket om det misslyckas med en T16 ?

                      januari 3, 2015 at 13:45 #199331

                      Plan B , jao….Har sett på nätet där någon mäcklat ditt en modernare saabmotor utan vinkel på en OG900 låda, men det kommer kräva en heldel jobb och kunnande, så jag håller tummarna att Saab B202 går ned 😀

                      Tummstocken sa att det ska gå :ID

                        januari 6, 2015 at 21:22 #200651

                        @Kortnos wrote:

                        Så då var fästerna för Coilovers klara

                        Detta är en klon av Johan “fuling” Sjölinders framvagn utifall någon känner igen lösningen 😀

                        Har svetsad ditt ett fast rör i väntan på att jag hittar rätt coilover, samt ha råd att inhandla

                        Jag jobbar på en liknande lösning till min 93:a. Vilken längd på coilovers har du tänkt dig?

                        /D

                          januari 7, 2015 at 22:00 #200670

                          Max längd utfjädrad får vara 415 mm och max 304 mm infjädrad enligt tumstocken, så någonstans där skulle jag säga 😀

                            januari 22, 2015 at 16:57 #201202

                            Question about the doors…

                            I would like to do the same to my project – would it be possible to show me some pictures of the hinges and bodyshell – so I can copy it?

                            Also, what did you do for the inside mechanism – is it possible to swap the inside of the passenger door with the inside of the drivers door – or did you have to create something new?

                            (sorry for the English – I don’t know Swedish)

                            Simon

                              februari 20, 2015 at 18:12 #201871

                              Och så har det hänt lite i garaget i Årskogen, eller nu underdriver jag en del 😀


                              Det var en del mäckel innan jag fick ned henne på mina egenbyggda motorfästen, två fram och ett bak. Frågan är egentligen om jag sänkte ner motorn i bilen eller om jag trädde upp bilen på motorn. Två orginal motorfästen fick ryka, varav ena kapade jag bort. Även generatorn fick ge hädan samt turboböjen innan det gick att skohorna ned en T-16 motor i det lilla, lilla (med betoning på det lilla) motorutrymmet.


                              MINA DAMER OCH HERRAR! ned kom den tillslut. Framför er ser ni en Saab 95 från 1960 med en 16 ventils B202 turbomotor. Jag vet inte hur det är med er men för mig är det första gången jag ser en t-16 i en kortnos och jag skulle våga påstå att det är extra ovanligt i en kortnos kombi!


                              När jag byggde hjälpramen för ett par år sedan tyckte jag den var grovt överdimensionerad och onödigt stor. När jag byggde motorfästerna tyckte jag att dom blev överdimensionerad och onödigt grova. Men nu när denna klump till drivlina sitter på plats, känns allt detta väldigt väldigt vekt och litet, man ser dem knappt.


                              Nu är det fullt


                              Det jag oroa mig för var egentligen inte ett problem, det fanns andra saker som tog in men toppen var inte en av dem


                              Nästa huvudvärk är om jag egentligen kommer få plats med höger lykta, turbon och fördelaren tar otroligt mycket plats, här krävs det lite fintänk för hur jag ska lösa detta


                              Trodde i mitt enfald att jag skulle få plats med bromsservon, men nu när motorn är där så försvann den plats jag trodde jag kunde ha den. Vill gärna behålla dom stående pedalerna, så har den uppe på torpeden kanske inte är möjligt. En variant är att ha den på samma ställe som rod folket, alltså under förarsätet eller under baksätet. Få se vilken variant det blir.


                              Nu ska jag bara lista ut vilka kablar jag ska behålla och vilka jag fimpar, tänkte behålla allt som motor behöver och dra en elhärva från en v4 kombi jag har stående ut på en åkern för resten, känns lättare att börja från det hållet än att reda ut det här ormboet av kablar

                              Nu skall jag “fintänka” och ägna resten av vintern åt hur jag löser el och vattendragningen.

                              Fortsättning följer 🙂

                                februari 20, 2015 at 18:48 #201877

                                Häftigt!! Snyggt jobbat!

                                  februari 20, 2015 at 20:12 #201881

                                  Najs milstolpe :AP :AP

                                  Fördelaren kan du skippa – kör Trionic 5
                                  Turbon kan du flytta – Bygg ett custom grenrör :weld

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 96 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.