Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

  • Detta ämne har 95 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-16 08:24 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 96 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43244
    markus a
    Deltagare

    Hur gör du med drivaxlarna?

    /M

    #43245
    kortnos
    Deltagare

    Jag använder vänster drivaxel (den kortare varianten) på båda sidorna. Så lådan och motorn är centrerad i min bil till skillnad från og900 där drivpaketet är förskjutet år vänster sida.

    #43246
    markus a
    Deltagare

    aha.

    /M

    #43276
    jimbo
    Deltagare

    om du inte redan har läst denna så
    http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=69
    fina bilder på framvagnen

    #43277
    kortnos
    Deltagare

    Jodå lusläst och mailat ägaren mer än en gång om frågor 😉

    #50116
    kortnos
    Deltagare

    Det skall erkännas att det är långt mellan uppdateringarna. Men nu är vi på det igen.

    Dagens ämne bygga sig en framvagn
    Har efter lite pyssel förlängt A-armarna på saaben samt anpassat fästerna för saab OG900

    a-arm1
    Undre A-arm förlängd och klar

    a-arm2
    Undre A-arm och og900 spindeln monterad och klar

    a-arm3
    Övre A-arm förlängd och monterad i bilen

    Det var lite pyssel för få till rätt camber när jag förlängde A-armarna. Snackat lite med ”Fuling” johan, föröker hänga med på allt han säger och tackar gudarna att han är så pass tålmodig med en förvirrad hälsingen. Efter att fått lite goda råd hur det ska se ut för få en bra framvagn så tog jag ett ett eget intiativ på gott eller ont. Kom på att jag ville ha 0 camber på framvagen nu när jag smäller ihop den och fixar finliret med att uppnå minus 2 grader camber senare

    Så jag lodade in bilen, så den stod plant, sen smackade jag ditt förlängningsrören på A-armarna och tryckte ditt skiva, spindel o hela klabbet. Hissade upp allt så drivaxel och A-armar stod rakt ut i 90 grader, jagade vattenbubblan på vattenpasset och fick in anläggningsytan på skivan att bli precis rak, där hade jag min 0 camber och det är det som är utgångsläget. När allt annat sitter på som fjäder, styrning osv ska jag börja jaga efter minus 2 camber som fuling tycker jag ska ha på framvagnen och om min plan fungerar nu så ska jag ”bara” behöva schimsa övre A-arm för nå detta!

    a-arm4

    a-arm5

    Med framvagnen på plats för första gången på fem år börjar den likna en bil igen

    a-arm6

    a-arm7

    Med framvagen på plats så kan jag börja med att få till omplaceringen av styrsnäckan och änterligen börja med coilovern

    a-arm8
    Det tar sig

    Bilagor:
    #50150
    kortnos
    Deltagare

    För er som har ett bra minne vet att jag köpte en reservdels 96 till det här projektet för snart fem år sedan, den släppte efter med främre delen av innerskärmarna samt en bra bit av golvet mellan torpeden och sätesbalken fram.

    När jag slaktade bilen så sparade jag på torpeden för jag visste att jag skulle behöva en del av den för renovera torpeden, nu efter fem år är den redo att användas

    torped1
    Den har mörat till sig lite så det som fanns kvar av golvet kunde jag bända av

    För snart fem år sedan så var det här vid torpeden som jag gjorde dom första rostlagningarna på 95;an, fixade bakre delen av hjulhusen, men lämnade då torpeden för framtiden för då visste jag inte vilken växellåda jag skulle stoppa i, då var jag inne på Audi låda men det blev og900. Jag är full cirkel runt nu, började renovernigen här och nu är jag på väg att avsluta rostlagnings processen på samma plats

    torped2

    torped3

    Dit med den nedkapade biten

    torped4

    Jag punktar fast den lite snabbt för grovinmätning, senare är det tänkt att jag ska med laser mäta in bulthålen från den övre hållaren med den nya undre hållaren och sen när allt är i linje så fimpar jag den övre hållaren. Min teori är då att jag endast har förlyttat ned styrsnäckan utan att flyttat den i sidled, så jag slipper ”bumbstear” efter flytten

    torped5

    På med styrsnäcken för grov inmätning

    torped6

    torped7

    torped8

    Och så in med växellåda för se att inte sakerna ta i

    torped8

    Se där jag hade mät rätt och framför allt tänkt rätt, jag har blivit duktigare med detta med åren

    torped010

    torped011

    Så då ska jag skicka den nya biten till blästraren och sen så ska jag fixa torpeden, den allra sista rostlagningen på denna bil

    /häpp

    Bilagor:
    #50151
    saabaero
    Deltagare

    Tjusigt!

    Kul att det börjar hända saker :wrench

    #50615
    kortnos
    Deltagare

    Jobbet fortsätter, det var en del jobb och fintänkade för få kuggstången på plats. Måtten mellan inre styrled och inre A-armsled är väldigt, väldigt känsligt och MÅSTE BLIR RÄTT, fick ta hjälpa av garageägare som hämtade sin bygglaser och så passade vi in kuggstången

    motorutrymme1

    motorutrymme2

    Satte lite vinkel på hela kuggstången och dess plåt för få rätt vinkel till ratten

    motorutrymme3

    Häftade fast plåten lite provisoriskt för kunna mäta om jag hade gjort rätt

    motorutrymme4

    Pratade med Johan ”Fuling” om hur jag mäter mig fram och undviker bumpsteer. Med hjälpa av skivan och järnprofilen så mätte och skrev jag upp alla rörelse navet gör mellan 300 mm från marken till 400 mm. I början var det stora rörelser, ringde Fulling och avrapporterade, letade mig sakta framåt för hitta bra värden, min julklapp blev att efter jag lagt på 14 mm vid yttre styrled så blev bumsteer endast 3 mm total rörelse ute på änden av det 168 cm långa röret, det betyder att jag är hemma!

    motorutrymme5

    14 mm fick jag lägga på, ska inhandla unibolt när jag ska finlira med allt detta senare

    motorutrymme6

    svetsa fast kuggstångsplåten

    motorutrymme7

    Kapade bort den överflödiga och rostiga plåten ovanför

    motorutrymme8

    Och la igen torpeden helt, detta innebär mina damer och herrar att jag efter fem år har hunnit gjort ALLT plåtåterställningsarbete, jag är i mål med rostarbetet JAG HAR NÅTT EN MILSTOLPE I PROJEKTET !!

    motorutrymme9

    motorutrymme010

    Bilagor:
    #50616
    janne2takt
    Deltagare

    :AP :AP GRATTIS

    #50624
    emul
    Moderator

    :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH :CH

    :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP :AP

    #50626
    saabaero
    Deltagare

    Härligt!

    Bara resten kvar

    :wrench :bh :wrench :wrench :wrench :wrench :weld :wrench :bh :h :h :weld :weld :weld :weld :wrench :wrench :wrench :wrench :race :race

    #50629
    Lollo
    Deltagare

    :weld2 :DR :AP :AP :weld2 :weld2 :weld2 :CE :CE :CH :CH

    #50631
    hans h
    Deltagare

    :AP :AP
    :CH

    #50637
    andersson__
    Deltagare

    Fint jobbat! :race

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 96 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng