Saab 95 -62 ladufyndet

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -62 ladufyndet

Detta ämne innehåller 37 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-19 10:29.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #425337

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Grattis!!
    😃😍👍

    #425349

    saabaero
    Deltagare

    Livar upp vintermörkret med lite bilder från insidan

    Najs med överdragsklädsel i en gammal bil. Brukar betyda att det är skapligt under 🙂

    IMG_0731

    Skapligt under mattorna. Ska väl göra en lite grundligare undersökning mot torpeden.

    IMG_0727

    IMG_0745

    Lite tvätt och polering borde räcka på dessa

    IMG_0732

    IMG_0734

    IMG_0735

    Sitter nån sorts extravärme under baksätet. Nån som kan berätta mer om dessa ?
    Verkar vara något tillbehör

    IMG_0757

    Kan detta vara en reglerventil till extravärmen ?

    IMG_0744

    IMG_0743

    Modifiering som verkar höra ihop med extravärmaren

    IMG_0759

    IMG_0723

    Ghaaaa, mer rost på nybilen och tydligen lagad sedan tidigare.

    IMG_0747

    IMG_0746

    Bilagor:
    #425720

    john gt
    Deltagare

    Din 95a är utrustad med vad man kallade norlandsvärme vattenburna element kranarna är till för att reglera värmen i elementen. Detta är ett orginaltillbehör. Det är första gången jag ser detta i en 95a.

    #425721

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Verkar ju vara i helt okej skick!😃

    #425730

    saabaero
    Deltagare

    Kul med lite udda tillbehör 🙂
    Bara å hoppas den håller tätt.

    #426071

    saabaero
    Deltagare

    Händer inte så mycket här mer än att jag fyller på diesel i cylindrarna i hopp om att den ska gå att börja rotera fram mot sommaren.
    Någon som har några tips kring detta ?

    Främre cylindern – Fylld med WD40 Nivån har inte rört sig märkbart på 2mån
    Mitten cylindern – Här rinner det rakt ut i avgasporten. Hur hanterar man en så cylinder.
    Bakre cylindern – Här försvinner dieseln på några dagar/vecka. Antar den tar vägen ner i vevhuset alt ner i avgaset. Går det dränera vevhuset eller vad gör man med det som hamnar där ?

    #426072

    sabbe
    Deltagare

    Jag skulle plocka isär motorn och rengöra den invändigt, inte försöka få loss kolvarna för ett startförsök.
    Håller just nu på med en motor som gick lätt att vrida runt men som var nypen på alla kolvarna.
    Har också en motor från 64 med fastrostade kolvar, den får vänta.

    Sabbe

    #426073

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Går det inte att trycka in något i avgasporten så dieseln iaf läcker ut långsammare.

    #426076

    saabaero
    Deltagare

    Jag skulle plocka isär motorn och rengöra den invändigt, inte försöka få loss kolvarna för ett startförsök. Håller just nu på med en motor som gick lätt att vrida runt men som var nypen på alla kolvarna. Har också en motor från 64 med fastrostade kolvar, den får vänta.
    Sabbe

    Den här motorn var felfri när den ställdes undan men det var ju några år sedan 🙂
    Självklart vore det bästa att riva och säkerställa att allt är ok, vilket det troligen inte är eftersom den sitter fast.

    Räknar med att byta motor men det vore såklart kul att kunna starta upp den utan att byta motor först.

    Har en lös motor också, sannolikt originalmotorn men även den sitter fast. Den kan man ju förutsätta har något rejält fel eftersom den blivit utbytt.
    Den är ju mer intressant att rädda egentligen.

    #427163

    Dicst
    Deltagare

    Grattis! Så fantastiskt roligt med en 95TT.
    Jag hade inte tänkt på att den klädseln fanns kvar även 62. Har samma i min 95-60.
    Antar att du har motorn kvar i bilen, men jag skulle nog kosta på mig att lyfta ur den och syna allt innan jag starta. Gamla kolvar kan lätt spricka mellan ringarna om de sitter fast och man lägger kraft på, men en kontrollerad isärtagning räddar det mesta bara motorn har varit tät under förvaringen.
    /D

    #427173

    sabbe
    Deltagare

    Så här såg min sämsta kolv ut.
    Ringarna satt fast.
    Cylinderloppen är nästan oskadade.
    Tänker putsa upp kolvarna då de är 71 mm.

    Varför nyper kolvarna på sidan när kolvformen är enligt bilden?

    Sabbe

    Bilagor:
    #427182

    Dicst
    Deltagare

    Varför nyper kolvarna på sidan när kolvformen är enligt bilden?
    [/Quote]

    Kolven expanderar en hel del i kolvbultens riktning med värmen. Saabens avgasport sitter snett i förhållande till längdsidan, så det hinner smita runt en hel del heta förbrännings- och avgaser där innan den ”sluter tätt”. Om man då kliver på pedalen innan driftstemperatur bygger man upp bra tryck och värme som kolven inte mår så bra av. Kombinera det med mager blandning och/eller lite otajmat trimad förgasare så blir det extra farligt.

    #430578

    saabaero
    Deltagare

    Här händer det inte mycket. Vintern har gått åt till div turbobilar som vill ut på greppvänliga sommarvägar.
    En låda bromsdelar är inhandlad så bara det blir tomt i garaget ska den rullas in och få bromsar fixade.

    En ”troligtvis fungerande motor” har lokaliserats bland entusiasterna i grannbyn.

    Plötsligt ramlade en annan av vännerna över en motor i delar där renoveringen är påbörjad. Verkar vara komplett förutom kolvar. Blocket honat och målat.
    Nu kommer frågan hur jag löser det med kolvar. Är kolvarna räddningsbara i dom motorer jag har som sitter fast ?
    Hur får jag loss kolvarna men våld ?

    Nästa fundering är vevaxeln
    Hur bedömer man skicket på vevaxelns lager ?
    Hur mycket lagerspel får det t.ex. vara på vevstakslagren ?

    #431164

    saabaero
    Deltagare

    Dags för en update här.

    Ramlade över en motor i delar och i okänt skick…
    Frågan är hur man gör med denna ? Går det avgöra skicket på vevaxeln ?
    Ramlagren känns ok.
    Vevlagren har ett klart kännbart glapp/spel.
    Ska det vara så ?
    Hur mycket spel ska det vara i vevlagren ?

    Stora frågan är ju om jag törs använda veven som den är eller om den behöver renoveras ?

    Några mindre revor/skador på tätningarna. Hur göra med dessa ?

    Kan inte se några konstigheter i lilländan.
    Något speciellt man ska ge akt på ?

    Lite skitigt detta lager. Är det normalskitigt ?
    Lagret känns bra och roterar normallätt utan hugg

    Penselrenoverat block 🙂

    Fina lopp såvitt jag kan bedöma
    Någon som kan bedöma kanalerna ? Ser det original ut ?

    #432313

    charlie101
    Deltagare

    Intressanta bilder särskilt på klädseln eftersom jag just kommit över en 62’a! ch.nr 6865. Klädseln skiljer en aning och jag undrar om min har blivit utbytt. Huven är som synes också nyare. Vilket chassienummer är det på din?

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.