Saab 95 -62 ladufyndet
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -62 ladufyndet
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -62 ladufyndet
- Detta ämne har 58 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-04 15:37 av saab v4-ever.
-
FörfattareInlägg
-
Livar upp vintermörkret med lite bilder från insidan
Najs med överdragsklädsel i en gammal bil. Brukar betyda att det är skapligt under 🙂
Skapligt under mattorna. Ska väl göra en lite grundligare undersökning mot torpeden.
Lite tvätt och polering borde räcka på dessa
Sitter nån sorts extravärme under baksätet. Nån som kan berätta mer om dessa ?
Verkar vara något tillbehörKan detta vara en reglerventil till extravärmen ?
Modifiering som verkar höra ihop med extravärmaren
Ghaaaa, mer rost på nybilen och tydligen lagad sedan tidigare.
Attachments:
januari 22, 2017 at 14:21 #425721Verkar ju vara i helt okej skick!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Händer inte så mycket här mer än att jag fyller på diesel i cylindrarna i hopp om att den ska gå att börja rotera fram mot sommaren.
Någon som har några tips kring detta ?Främre cylindern – Fylld med WD40 Nivån har inte rört sig märkbart på 2mån
Mitten cylindern – Här rinner det rakt ut i avgasporten. Hur hanterar man en så cylinder.
Bakre cylindern – Här försvinner dieseln på några dagar/vecka. Antar den tar vägen ner i vevhuset alt ner i avgaset. Går det dränera vevhuset eller vad gör man med det som hamnar där ?Jag skulle plocka isär motorn och rengöra den invändigt, inte försöka få loss kolvarna för ett startförsök.
Håller just nu på med en motor som gick lätt att vrida runt men som var nypen på alla kolvarna.
Har också en motor från 64 med fastrostade kolvar, den får vänta.Sabbe
januari 31, 2017 at 12:47 #426073Går det inte att trycka in något i avgasporten så dieseln iaf läcker ut långsammare.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Jag skulle plocka isär motorn och rengöra den invändigt, inte försöka få loss kolvarna för ett startförsök. Håller just nu på med en motor som gick lätt att vrida runt men som var nypen på alla kolvarna. Har också en motor från 64 med fastrostade kolvar, den får vänta.
SabbeDen här motorn var felfri när den ställdes undan men det var ju några år sedan 🙂
Självklart vore det bästa att riva och säkerställa att allt är ok, vilket det troligen inte är eftersom den sitter fast.Räknar med att byta motor men det vore såklart kul att kunna starta upp den utan att byta motor först.
Har en lös motor också, sannolikt originalmotorn men även den sitter fast. Den kan man ju förutsätta har något rejält fel eftersom den blivit utbytt.
Den är ju mer intressant att rädda egentligen.Grattis! Så fantastiskt roligt med en 95TT.
Jag hade inte tänkt på att den klädseln fanns kvar även 62. Har samma i min 95-60.
Antar att du har motorn kvar i bilen, men jag skulle nog kosta på mig att lyfta ur den och syna allt innan jag starta. Gamla kolvar kan lätt spricka mellan ringarna om de sitter fast och man lägger kraft på, men en kontrollerad isärtagning räddar det mesta bara motorn har varit tät under förvaringen.
/DVarför nyper kolvarna på sidan när kolvformen är enligt bilden?
[/Quote]Kolven expanderar en hel del i kolvbultens riktning med värmen. Saabens avgasport sitter snett i förhållande till längdsidan, så det hinner smita runt en hel del heta förbrännings- och avgaser där innan den “sluter tätt”. Om man då kliver på pedalen innan driftstemperatur bygger man upp bra tryck och värme som kolven inte mår så bra av. Kombinera det med mager blandning och/eller lite otajmat trimad förgasare så blir det extra farligt.
Här händer det inte mycket. Vintern har gått åt till div turbobilar som vill ut på greppvänliga sommarvägar.
En låda bromsdelar är inhandlad så bara det blir tomt i garaget ska den rullas in och få bromsar fixade.En “troligtvis fungerande motor” har lokaliserats bland entusiasterna i grannbyn.
Plötsligt ramlade en annan av vännerna över en motor i delar där renoveringen är påbörjad. Verkar vara komplett förutom kolvar. Blocket honat och målat.
Nu kommer frågan hur jag löser det med kolvar. Är kolvarna räddningsbara i dom motorer jag har som sitter fast ?
Hur får jag loss kolvarna men våld ?Nästa fundering är vevaxeln
Hur bedömer man skicket på vevaxelns lager ?
Hur mycket lagerspel får det t.ex. vara på vevstakslagren ?Dags för en update här.
Ramlade över en motor i delar och i okänt skick…
Frågan är hur man gör med denna ? Går det avgöra skicket på vevaxeln ?
Ramlagren känns ok.
Vevlagren har ett klart kännbart glapp/spel.
Ska det vara så ?
Hur mycket spel ska det vara i vevlagren ?Stora frågan är ju om jag törs använda veven som den är eller om den behöver renoveras ?
Några mindre revor/skador på tätningarna. Hur göra med dessa ?
Kan inte se några konstigheter i lilländan.
Något speciellt man ska ge akt på ?
Lite skitigt detta lager. Är det normalskitigt ?
Lagret känns bra och roterar normallätt utan hugg
Fina lopp såvitt jag kan bedöma
Någon som kan bedöma kanalerna ? Ser det original ut ?
juli 2, 2017 at 19:24 #432313Intressanta bilder särskilt på klädseln eftersom jag just kommit över en 62’a! ch.nr 6865. Klädseln skiljer en aning och jag undrar om min har blivit utbytt. Huven är som synes också nyare. Vilket chassienummer är det på din?
- Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av charlie101.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av charlie101.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av charlie101.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.