SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 TT -63 (Bus & Brôt)
- Detta ämne har 189 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2010-09-10 22:33 av pelle s.
-
FörfattareInlägg
-
Dicst wrote:Varför stoppar grannarna in lappar hos MIG angående buskörning förresten? Hmmm… :confused:
😉 Har du sett att det sitter färre gäster på Valfrids och Systrars uteseveringar åxå?
Man kanske ska bilda en kriminell falang av Hellstrokers;
“-Betala, så slutar vi fullgasaxa utanför era uteserveringar, så de så.”En bild från förra veckans jobb-pendlande:
P
Nu har det hänt lite igen.
Eftersom Dick börjar få ordning på sin bil nu och följdaktligen kör ifrån mej, behöver han höja ribban på motståndet för att motivera sej att trimma vidare.
Alltså lånade han ut sin Solex 44PII till mej för att vara helt säker på att bli tvåa igen…Första försöket efter monteringen resulterade i en toksur och stillastående bil i Karlstad centrum som Dick dessutom fick ta hand om (eller hade vänligheten att ta hand om) då min fru, utan förmåga att prioritera, ansåg att vi inte skulle komma försent till ett bättre kalas.
Men efter att jag monterat en bränsletrycksregulator och strömbrytare till bränslepumpen går bilen faktiskt både att köra och att starta igen, till och med när den är varm! 😀
Bilen är helt död under 3000 rpm men så fort man segar sej över formligen exploderar den och drar helt besinningslöst (nåja) ända upp till 6500 rpm. Accelerationen 0-100 km/h klaras på 14,5 sek mätt med en rallyfärddator.
Pelle
Pelle S wrote:…Eftersom Dick börjar få ordning på sin bil nu och följdaktligen kör ifrån mej, behöver han höja ribban på motståndet för att motivera sej att trimma vidare.
Alltså lånade han ut sin Solex 44PII till mej för att vara helt säker på att bli tvåa igen…Pelle, du får revisionisterna att framstå vara nästan lika pålitliga som Sverker Olofsson i jämförelse med sådana uttalanden. :angel:
Lollo wrote:Old fashoin is best, eller hur Pelle:-)Tja… Jämför man hur lätt det är att starta bilarna är man inte lika övertygad. Sedan har ju Dick en “snällare” motorkaraktär, hans bil är förmodligen snabbare på en bana eftersom den har ett bredare effektregister, medan min bil är ganska “smal och spetsig”.
Min bil är ju inte lika användbar i vardagstrafik längre, det gäller ju att slå av bensinpumpen i tid, vid rödljus och innan man slår av motorn. Sedan misstänker jag att bränsleförbrukningen är rätt hög…..Men jag suger på den här karamellen medan Dick letar vidare efter fler hästar.
Pelle
Lars M wrote:Hej Pelle, nu har jag inte läst alla sidor på din tråd, men en tanke på det du sa om att du måste slå av bränslepumpen i tid tyder på att du har problem med nålen(arna) i förgasararrangemanget? Dom flödar? Nu kanske jag sparkar in en öppen dörr.Mvh Lars M
Sparka på, du! jag har också funderat på det. Förgasaren har nyligen blivit renoverad av en känd tvåtaktsmotorutvecklare i Göteborg, men allt är möjligt. Jag skall kolla upp det i samband med att jag byter ner ett steg i huvudmunstycke.
Pelle
Problemet uppstår när man kör med en effektivare modernbränslepump som klarar av att leverera både tryck och flöde. Den här förgasaren vill ju bara ha bra flöde vid behov.
Likadant med mina Mikunisar, men där kör jag med en vacuumstyrd pump istället som levererar efter motorns varvtal till rätt tryck. Lösningen i Pelles fall var en bränsletrycksregulator, men förgasartypen i sig är ju en dj-el på att blöta ner motorn och svår att ställa in.Nu har bilen gått ett tag med PII:an och det kan vara dags att rekapitulera.
Jag har bytt från 2*150 till 2*145 i huvudmunstycke, bilen går renare på låga varv och nersurningsdendenserna har minskat, men man kan inte ha bilen stående på tomgång någon längre stund utan att slå av pumpen. Det är möjligt att jag har tappat något i toppeffekt så kanske skulle 147,5 fungera bättre.
När motorn är kall får man stå och mala med startmotorn ganska länge innan den startar så jag ska försöka få till någon form av snapsning. När den är varm startar den snällt på en gång, OM man har kommit ihåg att slå av bränslepumpen…
Motorn har också fått nya tändstift, BR8EVX, och det har medfört att den faktiskt går att starta ganska lätt även om den blivit lite sur. Det är bara att slå av bensinpumpen, trampa gasen i botten och köra en stund på startmotorn så kommer den igång efter en liten stund.
Bensinförbrukningen verkar ligga på 1,5 l/mil vid blandad körning (2/3 landsväg och 1/3 buskörning) vilket jag kan acceptera då jag trots allt använder den mest som hobbybil, även om viss arbetspendling förkommer, men de dagarna är det ju ett rent (nåja…) nöje att åka till jobbet! 😉
Ta en titt på bilen på Garaget.org, där finns några bilder och videoklipp.
Pelle
Nu har jag bytt upp mej till 2*148 huvudmunstycke. Bytet medförde att bilen är något lättare att starta kall och drar lite bättre på toppvarv.
Efter att ha använt den ett tag har jag också lärt mej de små egenheter som bilen har!
Kallstart är inget problem, man får helt enkelt mala upp mot 20 s på starten med bränslepumpen på för att den skall smälla igång, varmstart görs med avslagen bränslepump och då startar bilen omedelbart! Mycket försiktigt gaspådrag eller racestart med spinnande hjul när man skall iväg från stillastående. Bilen är så snäll och lättkörd att min fru faktiskt har haft den till jobbet flera gånger utan att sura ner motorn eller sej själv! 😀Pelle
Här finns en liten film som visar en start med kall motor en kall och fuktig höstdag, +10 grader C och regn.
Pelle
september 30, 2007 at 10:11 #112377Asså vilken härlig Saab du har :applause:
har sett dina filmer & den verkar gå fint som fajjenjag håller själv på min 2-taktare o ska snart börja vässa, så jag tänkte höra
med dig ang ditt tändsystem, va det svårt att bygga? & vad va hela kostnaden?Lycka till i fortsättningen
Tack! 🙂
Det är ett enkelt bygge om du är någorlunda kunnig när det gäller lödning och elektronik.
Kostnaden landar väl på 300 kr till 450 kr beroende på vilka delar du har eller måste köpa. Tändmodulen Biltemas 53-2600 ca 200 kr, tändspole Biltema 53-403 179 kr, övriga komponenter ca 50-100 kr. Kontaktdon för tändmodulen kan tas från t ex SAAB 900 81-93 på skroten.
Kom ihåg att du måste använda en högeffekttändspole då spolen laddas under en kortare tid med transistormodulen.
Värt att notera är också att mitt tändsystem [font:Arial Black]INTE[/font] är brytarlöst. Men brytarna används bara till trigger, brytningen sker i transistormodulen.
Skicka ett PM med din mailadress så kommer ett kopplingsschema i retur.
Pelle
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.