Saab 96 V4 1975: Bollen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen
- Detta ämne har 916 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast 2024-02-28 08:48 av
Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
april 8, 2015 kl. 18:03 #224868
Dagens loppisfynd till Bollens bandare. Kostnad: Fyra kronor!
96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
april 15, 2015 kl. 13:00 #235445Nu närmar det sig! Idag tvättade jag ur kupén och bagagen som blivit rejält skitiga av slip- och svetssprut. Sedan tömde jag växellådan och fyllde med fotogen för rengöring. Tog bort spolarburken för att komma åt bättre och gav mig ännu en gång på påfyllnadspluggen men nä-ää, den sitter som berget!! Till från andra V4-växellådor jag varit på har denna inte fykantshål utan fyrkantstapp, och av den är inte mycket kvar nu… Fick ånyo bli påfyllning genom nivåhålet. Skulle ju kunna borra och leva om men då riskerar jag att få ner spån, eller ännu värre metallbitar i lådan, så det får vara tills lådan ska ur någon gång.
Dagens chock var att höger framdäck var platt! Insåg dock att jag satt dit reservdäcket, så det var ju lätt fixat plus att det ju är bra att veta att det inte mår bra.96 V4 1975 ”Bollen”
april 22, 2015 kl. 15:10 #256051Hade ett par timmar på mig i garaget idag, och försökte få tillbaka så mycket som möjligt av inredningen. Tyvärr hade jag lite väl bråttom: Hade för mig att främre bältet kan träs igenom sidoklädseln med bältet monterat, men så är det ju inte, så jag får lossa två av fästena igen. Hade jag bara slängt ett getöga på vänstersidans klädsel hade jag insett detta och besparat mig onödigt arbete. Jaja…
96 V4 1975 ”Bollen”
april 27, 2015 kl. 16:34 #270926Nytt ryck idag och nu är inredningen klar!

Bara stereokonsollen och de främre högtalarna som ska monteras, sedan blir det service och sedan UT OCH KÖRA!!
Hade nog hunnit med stereon också idag om inte låsningen till baksätesryggstödet (det jag haft loss) krånglade så jag till slut var färdig att helt skippa den! Tycker de har varit dåliga på alla V4:or jag varit i kontakt med, som om de konstruerade den med bagagerumsmattan demonterad och därför är ett smärre h-e att få i lås när det blivit några mm extra tjocklek. Lutar åt att jag kompletterar med en egen konstruktion.96 V4 1975 ”Bollen”
april 29, 2015 kl. 17:41 #276651Likt Bruce Campell i B-skräckklassikern Army of Darkness reste sig idag Bollen och sa ”I live… again…”
Ja, mao startade jag henne för första gången för säsongen. Ett företag som inte med självklarhet skulle vara framgångsrikt då haft av fördelaren och inte var helt hundra att jag satt tillbaka den rätt. Dessutom gjorde jag idag justering av ventilspelen och hade därmed haft loss en del grejer runt förgasaren.
Mycket riktigt tjurade Bollen men efter lite grejande med fördelaren (den satt rätt men hade för lite förtändning) hoppade hon igång!
Försökte ännu en gång att ställa in tändningen med stroboskoplampa, men även om det funkade lite bättre nu får jag ändå konstatera att vinterns meckande med vacuumdosan inte hjälpt utan det får bli att byta fördelare.
Vidare pinkade förgasaren rätt friskt, men det verkar ha varit en slang som inte var van att rubbas ur sitt invanda läge och löstes (hoppas jag) med en åtdragen slangklämma.
Fick även monterat Blaupunktstereon med sina främre högtalare av samma märke, så nu har jag fyra kanaler! Eller ja, 2+2, men iaf!

Vill man vara optimistisk kan man säga att backljuset blivit bättre än tidigare – nu lyser det oavsett om backen är i ell er ej! Antar att brytaren hängt sig, var är det den sitter?
Så, nu återstår invändig tvättning och påfyllning av olja i växellådan samt utvändig tvätt, sedan ska Bollen vara klar för årets körsäsong!96 V4 1975 ”Bollen”
april 29, 2015 kl. 22:29 #277241Gött att du fick igång den iaf. Det är inte alltid självklart med bilar som stått ett tag har jag fått veta ?
Nej, och om man dessutom grejat med den är ju frågan om det är grejandet eller stillaståendet som är orsaken och så börjar man förstås i fel ände enligt Murphy’s Law..
96 V4 1975 ”Bollen”
april 30, 2015 kl. 07:58 #277728Kul Janne! Ser riktigt sober ut invändigt! På bild iaf. Har ju inte sett henne irl än.
april 30, 2015 kl. 09:48 #277901Kul Janne! Ser riktigt sober ut invändigt! På bild iaf. Har ju inte sett henne irl än.
Tack, ja, hon är väldigt fräsch i kupén. Märks att det är en fåägarbil.
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.