Saab 96 V4 1975: Bollen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen
- Detta ämne har 916 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast 2024-02-28 08:48 av
Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
februari 3, 2016 kl. 15:22 #385316
Förra gången jag bytte en drivaxel plockade jag ihop alltihop utanför bilen, inklusive nav och bromsskiva, innan jag lyfte tillbaka det. Smidigt tills man kommer till läget då axeln ska in i inre drivknuten, då är ”paketet” tuuuung. Särskilt när man ska vara försiktig och inte slå till kopparna för nållagren så de lossar, då är det svårt att göra små, fina rörelser.
Så denna gång testade jag att bara montera axeln och sedan pressa på spindeln i efterhand. Och jodå, det gick, men 17 vet om det var lättare totalt sett. Nu gick axelmonteringen snabbt men sedan kom påpressningen av navet… Fick konstruera två ”specialare”, en som gjorde att jag kunde pressa på spindeln mha centrummuttern (i princip två kraftiga järn som jag la bakom muttern) och en för att kunna dra det sist genom att trycka ihop avståndet mellan spindel och styrarmen (en bit gängstång med en vingmutter och en vanlig mutter). Nästa gång pressar jag nog på navet utanför bilen…96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
februari 3, 2016 kl. 17:52 #385321…känns som lite mer tungmek än på 99orna..?
Tungmek blev det iaf när fjädern skulle på plats! Har aldrig haft loss en framfjäder på en V4:a förr och tänkte att ”den behöver väl komprimeras lite mer än bakfjädern”. Jo hej, du! Insåg att tom när övre länkarmen är i sitt nedersta läge så står bilen nästan på fjäderstoppen! :-O Mao måste ju fjädern vara komprimerad som själva apkalas för att hindra att fjädringen bottnar varje gång man tittar på ett gupp! Inget jag klarar med mina fjäderkomprimerare (fick loss med dem men det är ju lättare och jag fick ändå hjälpa till med en kofot).
Men skam den som ger sig! Jag har redan räknat ut hur jag ska bygga ett komprimeringsverktyg typ original ”köttkvarnsmodell”. I’ll be back…96 V4 1975 ”Bollen”
februari 4, 2016 kl. 10:37 #385342Eftersom fjädern måste tillbaka på plats så får det bli prio för mig…
😛96 V4 1975 ”Bollen”
februari 5, 2016 kl. 13:20 #385370Haha! Tack vare Erling Svensson har jag nu fått lite klarhet platsen där Bollen såldes ny. Andréns Bilfirma låg i hörnet av Gamla Nissastigen och Brogatan, mitt i centrala Hyltebruk (och precis vid genomfartsstråket innan vägen blev Gamla Nissastigen). Byggnaden finns kvar, men är idag färgaffär och vandrarhem (måste jag bo där i sommar, mao..?).
De sista som sålde Saabar där var ett brödrapar som jag fick telefonnumren till, så dem ska jag ringa!
I sommar ska ju Saab Hallandia ha en träff i just Hyltebruk; det kan vara läge för en pilgrimsresa!
😀
PS: Har lagt in detta även i min efterlysningstråd. Om admin ogillar dubbelpostning så går det bra att ta bort motsvarande inlägg i efterlysningstråden.96 V4 1975 ”Bollen”
-
Det här svaret redigerades för 10 år, 3 månader sedan av
Janne Hagnell.
februari 5, 2016 kl. 19:44 #385397Kul att veta ursprunget!
Precis! Särskilt när det gäller en fåägarbil som har kvar en del av ursprungsdokumenten och har levt hela sitt liv i samma trakt. Den här sortens modern arkeologi tycker jag är hur kul som helst!
😀96 V4 1975 ”Bollen”
februari 5, 2016 kl. 20:01 #385402Ännu en modern bild. Dock ska färgaffären vara historia; det är en second hand-affär där nu. Men vandrarhemmet är kvar!
96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
februari 8, 2016 kl. 09:17 #385483Nu har jag gjort en liten geohistorisk karta för Bollen. Laminerat den så jag kan ha den på vindrutan vid träffar. 🙂
96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
februari 8, 2016 kl. 11:09 #385489Det blidde en laminerad bild till.
96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
februari 9, 2016 kl. 09:10 #385519Tack! Har skaffat grejer för komprimeringen, så det ska nog lösa sig, dock. Sedan gäller det ju att hålla den komprimerad och kunna släppa komprimeringen när allt är på plats, vilket är lurigare. Du har inte det originalverktyget, som liknar en saxdomkraft?
96 V4 1975 ”Bollen”
Du har inte det originalverktyget, som liknar en saxdomkraft?
Antar det er dette https://www.youtube.com/watch?v=MaRD9NBdPqk, du mener? (se 1’20”)
Etter å ha sett denne filmen, tror jeg et slikt spesialverktøy blir kostbart i lengden 🙂
'-57 Ferguson FE35, -72 96V4
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.