Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 451 till 465 (av 916 totalt)
  • Författare

Men….varför krokar man inte ur dämparen å ställer bilen på en pallbock till å börja med?

februari 9, 2016 kl. 22:12 #385565

Precis. Dämparen måste vara loss för den här manövern. Sedan finns det två tillvägagångssätt, och verktyget sätts fast olika beroende på hur man gör.
        Att såga bort en bit av skärmen, ja, det var väl… nyskapande, eller nå’t…

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 10, 2016 kl. 20:47 #385590

HAHA! Fjädern på plats! 😀
          Idag byggde jag ihop mitt specialverktyg: Två V4-nav, det ena med bromsskivan kvar vilket gjorde att hela härligheten kunde stå på arbetsbänken, och fjädern på plats mellan dem. Å så fem bitar gängstång genom hjulbultshålen. Vingmutter i ena änden och vanlig mutter i andra, och sedan var det bara att börja dra i samma ordning som när man drar hjulbultar, så arbetade sig naven mot varandra.
          Mina tillbehörsfirmefjäderkompressorer fick var sin bit gängstång som var bättre i längd än originalet, och med dem på plats var det bara att fortsätta spänna tills fjädern fått den längd jag bedömde skulle behövas för att få den på plats. Med fjäderkompressorerna åtspänd var det bara att skruva ur gängstängerna så de blev obelastade och sedan plocka bort två av dem och lyfta ur den komprimerade fjädern.
          Resten var jämförelsvis rena barnleken, även om det blev lite justeringspill innan allt satt som det skulle.
          Resten av de iordninggjorda navdelarna samt det nyrenoverade bromsoket åkte på av bara farten, så nu återstår bara bromsluftning (kör fortfarande old school som kräver medhjälpare)!
          😀
          Avslutningsvis vill jag bara säga: Om du inte absolut måste ha loss din V4-fjäder, LÅT DEN SITTA KVAR!!

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 10, 2016 kl. 21:52 #385595

Ojoj vilka krafter det är i en fjäder!
            Häftig apparat du byggt!
            Men är det så svårt på en V4:a?
            Har inte upplevt problemet så stort när jag satte V4:a-fjädrar på min kortnos, men det kanske är skillnad.
            Ett sätt att lösa problemet är väl att kapa fjädern några centimeter och få en sänkning på köpet.. .

JP

februari 10, 2016 kl. 22:05 #385604

Trägen vinner!!
              Bara andra sidan kvar…! 😉

februari 11, 2016 kl. 08:33 #385612

Trägen vinner!! Bara andra sidan kvar…! ?

Nä, du! Behöver jag byta knut eller lager där i framtiden får fjädern sitta kvar!

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 11, 2016 kl. 10:13 #385634

Ojoj vilka krafter det är i en fjäder! Häftig apparat du byggt! Men är det så svårt på en V4:a? Har inte upplevt problemet så stort när jag satte V4:a-fjädrar på min kortnos, men det kanske är skillnad. Ett sätt att lösa problemet är väl att kapa fjädern några centimeter och få en sänkning på köpet.. .
                  JP

Ja, eftersom framvagnsuppsättningen är i princip samma som på tvåtaktarna så lär det ju behövas en duktigt hårdare fjäder för att hålla emot. Att det skulle vara riktigt SÅ här svårt hade jag dock inte trott. Jag fick ju sätta de fasthållande krokarna på sista respektive näst sista varvet och ändå spänna så det knappt var någon luft mellan fjädervarven innan det gick (försökte låta bli att tänka på vad som skulle hända om något skulle gå av…). Som jag skrivit tidigare hittade jag märkningen LWC på fjädrarna; kan det rör sig om hårdare fjädrar, möjligen?

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 11, 2016 kl. 10:14 #385635

Häftig apparat du byggt!

Tack!

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 11, 2016 kl. 10:32 #385638

og900 är också ett helvete med dom långa orginalfjädrarna. senaste 2 gångerna jag monterat sänksats har jag kapat bort fjädern från bilen. kört vinkelslipen och offra ett par kapskivor istället för att bråka med fjäderspännare. Sänkfjädrarna däremot går nästan montera utan spännare, även om det underlättar att trycka ihop dom.

ska man kapa fjädrar på plats, vilket är rätt riskabelt, så rekommenderar jag tjock jacka och tjocka handskar, huvudet utanför hjulhuset och nån form av skydd för knän och ben. går inte vara försiktig nog när man gör så dumma saker.

februari 11, 2016 kl. 10:49 #385640

ska man kapa fjädrar på plats, vilket är rätt riskabelt, så rekommenderar jag tjock jacka och tjocka handskar, huvudet utanför hjulhuset och nån form av skydd för knän och ben. går inte vara försiktig nog när man gör så dumma saker.

Mina fjäderspännare släppte alltså innan fjädern var helt utfjädrad. När jag skruvade de sista varven på muttrarna till fjäderspännarna stod jag därför utanför hjulhuset och sköt på ringnyckeln med en kofot. Nedre ”kroken” sköt iväg rätt bra när den släppte. Sedan jag ramlade ner från taket när jag var där och rände i mörker utan säkerhetslina så tänker jag lite mer på säkerheten…
                        😛

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 16, 2016 kl. 21:04 #385863

AAAARGH!!!!!
                          Idag fick hag hjälp av dottern att lufta bromsoket. Sedan var ju allt klart, bara att sätta på däcket och… wtf?!! Däcket tar i fjädern?? Jajamen, klant-Janne hade satt nedre fjäderfästet bakochfram!!
                          Så istället för ”klar” blev det ”gör om gör rätt” och två timmar senare var jag nästan tillbaka till ruta ett… Suck…

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                            februari 16, 2016 kl. 21:43 #385865

Ajajaj….
                            Klapp på axeln…

februari 16, 2016 kl. 22:12 #385872

Aj, stora sympatier! Det där har man varit med om själv, man tror att man är klar bara sätta tillbaka sista delen så är det nått man gjort fel.

februari 16, 2016 kl. 23:00 #385873

Jag har gjort samma miss…drygt som fan!

februari 17, 2016 kl. 12:06 #385889

Tack!
                                  Trösten är iaf att har man gjort det en gång är det lättare andra gången. Utterligare ett tips vid fjädermontering: Komprimera fjädern så mycket att du når att montera fjäderstoppen innan du sätter nedre fjäderfästet! Det går att göra efteråt, men kräver barnfingrar eller smala tänger och TÅLAMOD (körde på det senare…).
                                  Nu är i alla fall bilen nere på hjulen igen!
                                  🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 451 till 465 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.