Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 496 till 510 (av 916 totalt)
  • Författare

Sicken karamell!
      Men hur ska du orka vänta en hel vecka?!

mars 31, 2016 kl. 08:49 #395242

Sicken karamell! Men hur ska du orka vänta en hel vecka?!

Tack!
        Hehe, jo, det ska nog gå! Så har jag något att se fram emot.
        🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

mars 31, 2016 kl. 09:37 #395243

Ja den såg riktigt fin ut!

mars 31, 2016 kl. 11:38 #395244

Bra jobbat! Och vilken puts! 🙂

mars 31, 2016 kl. 11:44 #395245

Tack, tack!
              😀

96 V4 1975 ”Bollen”

april 10, 2016 kl. 18:50 #395544

Jaha, det var första och sista gången jag monterar ihop ett framnav del för del på bilen!
                Idag körde jag Bollen från vinteridet och hem, inför morgondagen besiktning. Då märkte jag hur det lät otäckt malande från höger hjul, parat med ett skrapande ljud som jag raskt diagnostcerade som att bromsskivan tog i skölden. Men wtf, grejerna är ju precis bytta på den sidan?!
                Med hjulet avplockat kunde jag direkt konstatera vad som hade hänt: Då prylarna inte hade pressats i en verkstadspress utanför bilen så hade de satt sig av sig själva istället. Resultatet var att bromsskivan gick att trycka in flera millimeter och kronmuttern kunde jag skruva flera varv för hand innan det var dags för verktyg!
                En kort provtur gav vid handen (eller örat…) att alla missljud verkar ha försvunnit. Hoppas bara att prylarna inte tagit skada…
                Men nu får der bära eller brista, imorgon bitti är det besiktning!

96 V4 1975 ”Bollen”

april 11, 2016 kl. 09:42 #395566

Jaha, det gick nästan… Visade sig att jag hade noll (0.0!!) broms på vänster bak! Har hållit på och greja med frambromsarna och justerat handbromsen, men fotbromsen bak… Förre ägaren fick ombesiktning på det för två år sedan också. Jag fick för mig att det var handbromsen, men i protokollet stod fotbromsen. Fast då var verkan bara ojämn…
                  Tycker det låter som hjulcylindern helt enkelt fastnat under vintervilan. Ska börja med att åka runt och tvärnita (hade motionerat bromsarna innan besiktningen, men uppenbarligen inte tillräckligt) och se om jag får liv i den, innan jag börjar riva.
                  I övrigt gick det mycket bra. Den unge besiktningskillen berömde bilen, särskilt när han mätte avgaserna: ”Den släpper ju inte ut någonting! Ring Åsa Romson, det är ju en miljöbil!!”
                  🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

april 11, 2016 kl. 23:18 #395605

Nu har jag varit ute och tvärnitat, så får vi se om det hjälpte bakbromsen…
                    Har också upptäckt att den, som jag trodde, lagade tankmätaren lever sitt eget liv… 😛 Förr gick den bara upp till 2/3, hur full tanken än var. Nu slår den vid full tank frejdigt fram och åter mellan 2/3 och full… Nåja , när jag köpte bilen betedde sig mätaren så över hela skalan, så jag hoppas på lite självhealing igen. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

april 13, 2016 kl. 17:06 #395658

PUST! Nu har jag haft isär vänster bakbroms och det stod snabbt klart att där hade ingen tvärnit i världen hjälpt! Kolvarna satt tokfast och det tog mig en bra stund att lirka loss dem. Positivt var dock att när de väl släppt och blivit rengjorda så löpte de fint.
                      Backarna var inte farligt slitna, men det visade sig att samtliga ingående komponenter var såpass slitna att det var precis på gränsen att de gick att justera in med justerskruven och handbromsvajerns mutter. Nu tar färdbromsen bra medan handbromsen ligger på gränsen. Ska ta drop-in-efterkontroll och hoppas det räcker såhär, annars får jag plocka isär igen och köra det gamla tricket att svetsa på gods där det behövs, men då tar jag andra sidan också.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 14, 2016 kl. 08:33 #395676

YES!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                          april 14, 2016 kl. 08:48 #395678

Härligt!

Blir en första besiktning för mig och Snövit i augusti. Tänkte så att man fortfarande har lite värme kvar men också innan besiktningen går ut. 🙂

april 14, 2016 kl. 09:57 #395680

Ja, man behöver ju inte utsätta sig för det förrän man måste!

96 V4 1975 ”Bollen”

april 14, 2016 kl. 10:01 #395681

Även om det var en del jobb med bromsen slås jag ändå av vilken enkel och i grunden sund konstruktion det är. Svär ju ve och förbannelse över Opelhandbromsen på og9-3/9-5, men på V4:orna är det ju något helt annat. Enda invändningen jag möjligen har är att det hade varit bättre med något annat än fyrkantsfattning på justerskruven.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 14, 2016 kl. 10:11 #395682

Även om det var en del jobb med bromsen slås jag ändå av vilken enkel och i grunden sund konstruktion det är. Svär ju ve och förbannelse över Opelhandbromsen på og9-3/9-5, men på V4:orna är det ju något helt annat. Enda invändningen jag möjligen har är att det hade varit bättre med något annat än fyrkantsfattning på justerskruven.

Don’t mention the war… Höll på att bli galen när jag hjälpte en kompis med handbromsen på sin og9-3…

april 14, 2016 kl. 10:45 #395683

Och ändå är dessa 100x bättre än originalet på Oplarna!
                                  😛

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 496 till 510 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.