Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 511 till 525 (av 916 totalt)
  • Författare

Grattis!

april 14, 2016 kl. 15:34 #395691

Grattis!

Tack! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

april 14, 2016 kl. 19:33 #395694

Jaha, nu har startläget på tändningslåset gett upp! Det spelar dock ingen praktisk roll då tidigare ägare installerade startknapp när original tändningslås gick sönder. Så småningom bytte han tändningslåset och då hade Bollen alltså dubbla möjligheter att få igång startmotorn (att bara slå på tändningen har alltid gjorts med nyckeln). Nu är det alltså i samma läge som det var med det trasiga originallåset och för min del kunde det ha fått sitta kvar, så jag hade klarat mig med två nycklar till bilen istället för tre. Men, men, är inte problemen större än så…

96 V4 1975 ”Bollen”

april 15, 2016 kl. 08:18 #395707

Gött!
            Å grattis!

april 15, 2016 kl. 08:39 #395709

Gött! Å grattis!

Tackar!
              🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

april 20, 2016 kl. 20:35 #396218

Som sagt, Saabs system för justering av bromsbackarna på V4:orna är jättebra – om det underhålls… 😛
                Då justerskruvarna på Bollen blivit lite runddragna och sedan slipade så tänkte jag att det kunde vara bra att göra iordning några att ha i reserv. Jo, jag vet, SSK har nytillverkade, men var är sporten i det?? 😉
                Så jag gav mig glatt på en bakaxeln som kommer från en reservdelsbil som stod ute bra många år. Hur lätt tror ni att fingängorna i de justerskruvarna släppte? Nä, just det!
                Slutresultatet blev att den ena bromsskölden nu ligger i rostlösningsolja och gottar till sig. Jag testade att värma tills jag trodde att hela härligheten skulle smälta, men icke!
                På andra skruven hade någon vis person svetsat på en 14 mm mutter. Det gjorde det mycket enklare – att dra av hela härligheten! 😡
                Då jag ju ändå inte kan använda skölden med en fastrostad skruv i, plus att skölden var sämre än den andra, offrade jag den på vinkelslipens altare. Den avbrutna skruven satte jag sedan i pelarborren och tillverkade ett hål lagom för en M6-skruv, som jag sedan svetsade fast. Skruvskallen är tillräckligt liten för att gå igenom bromsskölden, till skillnad från muttern som satt där innan och alltså måste ha svetsats på plats i bilen.
                Älskar att hålla på med sån’t här filurande! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                  april 21, 2016 kl. 16:06 #396281

Hej Janne! Att bakre bromsjusteringarna är fastrostade är standard. Jag är inne på min åttonde V4. På två av dessa bilar var justeringarna lösa. Säkraste sättet att få loss justeringarna är med gassvets. När området runt justeringen är rött kan man känna på justeringen. Tänk på brandfaran när du går på med svetsen. Ta isär och rengör, därefter på med kopparpasta.

Pelle i Härnösand

april 21, 2016 kl. 23:09 #396301

Ja, jag körde på med gassvetsen tills de var rödglödgade, men icke! Men kampen går vidare på den jag inte sågade isär!
                    Som tur är hade förre ägaren justerat bromsarna inför förra besiktningen, så skruvarna som sitter där är lösa.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 24, 2016 kl. 08:12 #396417

Enda invändningen jag möjligen har är att det hade varit bättre med något annat än fyrkantsfattning på justerskruven.

När jag smörjde upp bakbromsarna i vintras satt justerskruvarna tok-fast. Jag fick ta bort hela bromsskölden och värma loss skruven. Sedan bankade jag på lämplig mutter över justerskruven och svetsade fast den. Nu skall det förhoppningsvis gå lättare att justera bromsarna i framtiden.

april 24, 2016 kl. 10:35 #396423

Ja, precis så var det gjort på den skruven jag skar loss. Men den satt alltså så hårt att det inte hjälpte med påsvetsad mutter, då hela härligheten gick av.
                        Men med påsvetsad mutter antar jag att din justerskruv inte går att demontera längre? Jag valde alltså en mindre skalle för att kunna ha den demonterbar, men på ens egen bil, där man håller efter grejerna, är det förstås inte nödvändigt.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 24, 2016 kl. 10:59 #396425

Exakt så. Jag dränkte in hela skruven och mekanismen med kopparpasta för att förhindra rost så gott det går. Man får försöka hålla efter, och blir det helt kört i framtiden så får man förlita sig på vinkelslipen…?

april 24, 2016 kl. 14:37 #396442

Idag åkte äntligen SSR-ratten på! 😀
                            Att byta ratt tar ju en fiskvart, men min saknade överföringen för tutsignalen, så det fickbli hemmabygge: En stor bricka, en bit gummimatta och mässingsringen från en originalratt, plus lite epoxilim, löste problemet!
                            Nästa gång jag kör kommer bilen att gå dubbelt så fort!
                            😉

96 V4 1975 ”Bollen”

april 25, 2016 kl. 11:47 #396508

Hehe, nästa gång jag körde bilen, dvs idag, hade den fått automatisk tuta ! 😮
                              Visade sig att min hemgjorda kontaktring inte ligger helt jämnt och vid vissa styrutslag kommer den tydligen i kontakt med godset. En bricka innanför ratten löste problemet .

96 V4 1975 ”Bollen”

april 27, 2016 kl. 19:11 #396603

Efter att ha gottat sig i olja en vecka gick jag åter loss på justeringsskruven med våld&värme. Och se, den lossade! 😀
                                Notera dock att jag skrev ”lossade”… Efter en bra stunds jobb går skruveländet typ ett varv, sedan är det bomstopp igen. Inte mycket om man ska ha ur den, så det blev på med krypolja igen! :-/
                                Passade på att skrota Bollens högra drivaxel som jag bytte i vintras. Tanken med det var att få loss den splinsade delen som jag raskt skar i två halvor med vinkelslipen. En slangklämma på det och vips har jag ett hemmagjort verktyg för att få drivaxeln på plats i knuten. Insåg när jag var klar att det nog måste kapas lite mer i den för att den ska komma åt inne i knuten, men det kan jag ta när det är dags.
                                Till sist plockade jag också isär navet för att få bort hjullagret. Tog inte många sekunder att bedöma det som helslut och att jag hade bytt i grevens tid… :-O

96 V4 1975 ”Bollen”

april 29, 2016 kl. 14:55 #396635

Du får skruva skruven fram å tillbaka så du liksom ränsar gängan.

Visar 15 inlägg - 511 till 525 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.