Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 526 till 540 (av 916 totalt)
  • Författare

Du får skruva skruven fram å tillbaka så du liksom ränsar gängan.

Jo, jag har gjort det men jag tror det stora problemet är den del av gängan som är utanför sköldens baksida. Den måste igenom för skruvas bort genom skölden, och då blir det problem när gängorna är fulla i åratals skit. Svårt att komma åt för rengöring är det också. Lurar på att blästra eller köra hela härligheten i elektrolys (det är ju bara bra att ha en avrostad och lackad sköld liggande).

96 V4 1975 ”Bollen”

april 30, 2016 kl. 13:57 #396684

Nossebromarknaden idag bjöd i vanlig ordning inte på mycket Saabdelar. Mest Volvo, jänk och mc/moped där. Hittade dock en universal kylfläkt på nätta 10″, som ska få hjälpa datorfläkten med kylningen av motorrummet. Men den får ligga till sig tills i vinter.
        På vägen hem stannade vi på Stora Mellby lanthandelsmuseum med tillhörande loppis, och vad hittade jag där? Jo, en NOS plasttermos TermoForm Made in Sweden, som gjord för att ersätta den sunkiga och läckande Made in China-termosen i Bollens campingväska!
        🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
          maj 5, 2016 kl. 17:33 #396801

Putsdag i det fantastiska vädret. Tycker kanske ändå att lackförseglingem hållit oxiden stången lite bättre än vax – eller är det önsketänkande?
          Det nylagade, fådda takräcket åkte på också. Har dock inte bestämt mig för om det är rätt eller ej.

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
            maj 7, 2016 kl. 10:10 #396856

Jo, jag har gjort det men jag tror det stora problemet är den del av gängan som är utanför sköldens baksida. Den måste igenom för skruvas bort genom skölden, och då blir det problem när gängorna är fulla i åratals skit. Svårt att komma åt för rengöring är det också. Lurar på att blästra eller köra hela härligheten i elektrolys (det är ju bara bra att ha en avrostad och lackad sköld liggande).

HAHA! Den släppte!! Nu är den rengjord och försedd med påsvetsad M6-skruv och redo för montering.
            🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 7, 2016 kl. 20:40 #396880

HAHA! Den släppte!! Nu är den rengjord och försedd med påsvetsad M6-skruv och redo för montering. ?

Ta bort justerskruven borra och gänga upp hålet till M16 (har jag för mig) , slipa till en fykantig spets på lämplig M16 skruv – klart.
              Inte orginal men funkar för evigt.

• Det här svaret redigerades för 10 år, 3 månader sedan av lassep.
                maj 8, 2016 kl. 10:37 #396886

Tack för tipset! Fördelen med den befintliga lösningen är väl att den är fingängad, vilket gör den mer noggrann i justeringen. Sedan kan jag tänka mig att den inte skakar loss lika lätt heller – men förstås rostar fast lättare också.

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 8, 2016 kl. 19:24 #396893

Att bygga innerskärmar själv är billigt men inte helt lätt… 😛
                  Under gårdagens utflykt med fyra pers i bilen och bagagen full med grejer innebar varje gupp eller kraftig högersväng ett obehagligt skrapljud från vänster, bakre hjulhus. Så idag blev det extraarbete: Släppa på plåten, bocka till och sätta tillbaka. Även höger sida kollades och visade sig ta i lite i främre delen, så även där blev det lite bockning.
                  Det gick att se att fjäderstoppen hade slagit i, och med tanke på att det ändå bara var barn i baksätet så känns det som att stötdämparbytet inte räckte; jag borde göra något åt fjädrarna också. Tankarna går åt rallyfjädrar eller budgetlösningen kapade framfjädrar, men för enkelhetens skull börjar jag nog med att trycka dit de gummikuddar jag har liggande för just detta ändamål.

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 11, 2016 kl. 18:13 #397094

Gummikuddarna har legat i en bra-å-ha-låda sedan 80-talet, då de skulle ha suttit på en Alfa, men så fick jag tag i hårdare fjädrar till den.
                    Det blev lite meck att få dit kuddarna, tre per sida, då jag fick bygga om mina fjäderspännare till att trycka isär istället, men det gick. Sedan dit med ett rejält buntband per kudde, för säkerhets skull.
                    Passade på att åka och handla två 80-liters jordsäckar som fick åka i bagagen under inspirerad körning. Minsann, det gjorde skillnad! Hård utan att vara besvärande stötig. Dessutom är bakvagnen aningen högre i olastat läge också, vilket bara är bra, inte minst när hjulen ska av.
                    🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                      juni 7, 2016 kl. 21:19 #398277

Som ni kanske har sett på fb så har den 1,5 år gamla lacken på höger bakskärm plötsligt fått för sig att krackelera. 🙁
                      Utlösande är troligen de höga temperaturerna den sista tiden, som fått plasten att röra sig, men vad själva den bakomliggande orsaken är, det är oklart.
                      Hur som helst så ska ändå en skärm till lackeras i vinter så då får jag ta ett nytt tag på den här med. Att köra runt med krackelerad lack är dock inte så kul, så vad göra? Funderade på om jag kunde hitta något i någorlunda rätt färg som går att stryka på och sedan torka av så det bara blir kvar i sprickorna. Plötsligt fick jag en idé: Pastellkrita!
                      Lånade snabbt en brun krita av barnen, kritade en fläck på skärmen, torkade av och – minsann! Mycket bättre! 😀
                      Efter att ha kritat, torkat och polerat var resultatet helt okej med tanke på utgångsläget. Nu ska jag väl slippa skämmas allt för mycket!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                        juni 10, 2016 kl. 23:10 #398387

Inför morgondagens Nostalgifestival i Vårgårda blev det lite snabbpolering av lacken och ommålning av fram- och bakrutans dekorlister som bleknat och blivit skabbiga.
                        Hoppas nu bara att jag slipper anafylaktiskt chock – jäklar vad mycket knott det var ute!!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                          juni 12, 2016 kl. 13:17 #398428

På veteranträffar brukar inte Bollen sticka ut – V4 är ju i dessa sammanhang ganska vanlig. Annat var det på gårdagens Nostalgifestival i Vårgårda: Bollen stod inklämd mellan rader av blänkande jänkare, avbrutna av en och annan Volvo. Vi promenerade och promenerade, rad efter rad med bilar. Totalt hittade jag en (1) till V4!
                          Men som vanligt var dock igenkänningsfaktorn hög – ”titta, en gammal V4:a!” hörde vi hela tiden där vi satt och drack kaffe ur oranga termosen vid vårt klassiska campingbord.
                          😀

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                            juni 12, 2016 kl. 13:34 #398431

Kul!!

juni 20, 2016 kl. 13:53 #398900

Tack vare Hallandssektionen fick Bollen igår äntligen besöka orten där den såldes ny, mao Hyltebruk. Vi åkte förstås dit i Bollen som inte lät sig bekomma av att vara fullastad med fyra vuxna och packning. Det var bara vid riktigt hårda högersvängar som det visade sig att min innerskärm vänster bak fortfarande kan ta i hjulet lite, men det får anstå till vintern att fixa.
                              Det blev en trevlig träff hemma hos Erling Svensson som bokstavligen bor på ett fornminne; en gammal försvarsskans från tiden då dansken låg på för att återta Halland, som man hade förlorat till Sverige ett 20-tal år tidigare (1658, Karl X:s tågande över Stora Bält).
                              På vägen till skans nummer två passerade vi så den centrala korsningen i Hyltebruk som jag hade sett på bild (där den bild från 70-talet som jag har med i Bollens presentation faktiskt tillhandahållits av just Erling Svensson!). Så nu kunde jag komplettera med bilder av Bollen framför det hus som numera rymmer kontor och ett vandrarhem (som jag väl kommer att bli tvungen att bo på någon gång…). Som lök på laxen kände en av mötesdeltagarna Bollens tredje ägare, och kände igen bilen från den tiden, för sisådär 20 år sedan! 😀
                              Tack till Erling med fru och till Hallandssektionen för en trevlig träff!

96 V4 1975 ”Bollen”

juni 20, 2016 kl. 13:58 #398903

Hmm, plötsligt går det inte att bifoga mer än en bild? Nåja, fyller på såhär istället!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                                  juni 20, 2016 kl. 14:00 #398906

Jämför med förra bilden: Det röda uthuset är borta men nog syns det att här har mekats bil även längre fram än 70-talet! Vi dividerade om stolpen till höger är gammal, bara med nya skyltar. Den syns iaf inte på 70-talsbilden.

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                                Visar 15 inlägg - 526 till 540 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.