Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

Detta ämne innehåller 664 svar, har 39 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-12-09 21:19.

Visar 15 inlägg - 646 till 660 (av 666 totalt)
  • Författare

Janne Hagnell
    Moderator

Jaha, då var det slutåkt för i år! 😢 Ljud höger fram igår, koll idag: Drivknutsdamasken som byttes för 1,5 år sedan är trasig! Hoppas knuten går att rädda…
    Hade tänkt köra i september också men jag stressmekar inte för att f göra det.

Bilagor:

Regin
    Deltagare

Jaha, då var det slutåkt för i år!
    Drivknutsdamasken som byttes för 1,5 år sedan är trasig! Hoppas knuten går att rädda…

Ser allt ut att vara i ”kategorin” räddningsbar 👍

Janne Hagnell
    Moderator

Jodå, men grejerna måste ju isär och då gör jag det hellre i lugn och ro än att stressa för att få klra ett par veckor till.

Janne Hagnell
    Moderator

Sådär, då var drivaxeln loss! 😁
    En tröst är ju att det är en fröjd att jobba med grejer som var loss för 1,5 år sedan – tom skruvarna som håller bromsskölden var bara att skruva ur med vanlig stjärnmejsel. Använde fö mitt specialpatent för att hänga upp bromsoket: En vanlig S-krok som man har till målarhinken när man står på stege. Enkelt och rejält! 😎
    Har inte sköljt ur knuten än så dess dom återstår.

Bilagor:

Regin
    Deltagare

Använde fö mitt specialpatent för att hänga upp bromsoket:
    En vanlig S-krok som man har till målarhinken när man står på stege. Enkelt och rejält!

🙃 Sådan har jag också x5 –
    kommer dock från en gammal smideslampa 🙃

Dom e även bra till och hålla drivaxel på plats –
    när man byter typ framhjulslager etc etc 👍

Janne Hagnell
    Moderator

Använde fö mitt specialpatent för att hänga upp bromsoket: En vanlig S-krok som man har till målarhinken när man står på stege. Enkelt och rejält!

🙃 Sådan har jag också x5 – kommer dock från en gammal <em class=”d4pbbc-italic”>smideslampa 🙃
    Dom e även bra till och hålla drivaxel på plats – när man byter typ framhjulslager etc etc 👍

👍

Janne Hagnell
    Moderator

Drivaxeln iordninggjord och klar att återmonteras! Hade hoppats kunna utnyttja mitt hemkörda specialverktyg för komprimering av axelns låsring. Det funkade visserligen kalas att komprimera ringen men fick inte plats där det skulle ligga an mot knuten. Det löstes med lite vinkelslip, men då fick istället inte slangklämman jag använt grepp tillräckligt.😫 Så det blev till att använda den gamla, hederliga metoden att trycka på axeln och samtidigt pilla på ringen med två små mejslar. Va, har han tre armar?? Nej, trycket på axeln skötte jag med hakan. Vem behöver gym??😁
    Slängde fö inte mitt specialverktyg. Ska fila mer på det och leta upp en lämplig tång att svetsa fast det på så det verkligen blir som originalverktyget. Värt så mycket jobb? Titta vad de där tängerna brukar gå för på Tradera…

Bilagor:

charlie101
    Deltagare

Man får ju en fundering på kvaliteten på gummit. Var det samma typ och fabrikat på den nya som den gamla damasken? Jag har köpt 2 att ha i reserv men kanske får ångra det…

Janne Hagnell
    Moderator

Tror det. Fick en ny som garantiåtgärd, iaf. Skumt att den sprack i yttervik, när de spricker av ålder är det ju oftast i innervik.

Janne Hagnell
    Moderator

Så, nu är knuten tillbaka på sin plats! 😃 Operationen avlöpte väl förutom att ena nållagret krånglade. Visade sig att det låg EN HALV nål i botten av koppen! 😵 Mycket riktigt saknades det en nål men som tur är har jag reservknutar att plocka från. Vart den andra halvan tagit vägen är dock en gåta. Gick igenom både lagerkopp och damask utan att hitta något. Får hoppas att den tagit vägen någon harmlös stans…🙄
    Efter att ha haft isär grejerna tror jag att ljudet som fick mig att kolla upp knuten nog inte alls hade med knuten att göra! 😳Det var ett dunkande ljud, likt det när bromsskivan flexade pga kasst lager, och det kom nog av att bromsoket satt löst! 😱😱 Jodå, inte mycket, men med vikbrickan borta gick skruvarna att skruva ur med handkraft. Så att jag upptäckte den trasiga damasken verkar alltså ha varit en lycklig slump!
    Nu tillverkade jag nya vikbrickor, som jag knackade på plats noga, och satte för säkerhets skull på lite Loctite på gängorna också. En kort provtur i solens sken på vår skogsväg visade att allt funkar som det ska. Nästan så man blir sugen på att ställa på och köra några veckor till…😎

• Det här svaret redigerades 2 månader, 3 veckor sedan av .
    Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

Jo, just det! Efter provturen påmindes jag om att jag tyckt att Bollen luktat bensin senaste gångerna jag kört. Nu kollade jag upp och det visade sig bero på att slangklämman gett upp där bränsleslangen går in i förgasaren. Det pinkade friskt över flottörhuset och insuget – usch! 😵😱 Men med en fräsch klämma på plats så var problemet löst!😁

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

Börjar förbereda så smått för vinterns arbeten. Avrostat och börjat måla ett par framfjädrar som ska få ersätta de trötta originalfjädrarna bak.

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

Sådärja! Idag kom vinterns arbeten på Bollen igång!😎
    Turen har kommit till det sista hjulhuset, vänster fram. Har anat att det skulle vara värre än höger, då det ju brukar vara så pga vänster sida får ta mer saltsprut. Men när skärmen kom av visade det sig inte alls vara så illa! 😃 Ett rejält hål längst fram, ett intill vindrutetorkarmotorn å så kex runt domkraftsfästet, det var i princip allt. På höger sida fick jag ju svetsa i en rejäl sträcka av skärminfästningen plus en bit av golvet också.
    Upptäckte fö att det är fler än jag som gillar Bollen: I hålrummet mellan innerskärmen och dörren hängde ett litet getingbo!😵

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

Idag började de kirurgiska ingreppen i vänstra hjulhuset. Inte mycket som behövde kapas vid domkraftsfästet – ser ut som tröskeln är bytt någon gång och ordentligt gjort utan rester av gammal plåt under. 👍 Själva fästet var som på andra sidan, dvs rötet men okej där domkraften ska sitta så det ska avrostas och monteras på en plåtbit för återmontering, precis som på högersidan.
    Sedan blev det urkapning för en pendang till högersidans tallriksventil, så nu ska det väl bli fart på luftcirkulationen under huven!😎
    På skärminfästningen i böjen fram var det så mycket rost att jag fick ta det lugnt för att inte ”kapa bort mig” så jag står där utan referenspunkter.😬 Får bli lite svetsande innan jag kapar mer.

Bilagor:

Tycker det ser ut som du redan har ordentlig cirkulation i motorrummet m.m.
    😉

Visar 15 inlägg - 646 till 660 (av 666 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng