Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

Detta ämne innehåller 737 svar, har 42 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-04-17 18:07.

Visar 15 inlägg - 676 till 690 (av 739 totalt)
  • Författare

Janne Hagnell
    Moderator

På bild ser passningen finfin ut!

Tack! Jo, det blev inte så dumt fast skärmarna har inte den bästa passningen i överkant så det blir lite slita&bända.

Janne Hagnell
    Moderator

Här rullar det på! Huv, grill och kofångare på plats och innerskärm tillverkad. Hjulhuset sprutat med tunt rostskydd, nästa gång ska det på tjockt rostskydd och innerskärmen fast permanent, sedan är Projekt hjulhus klart!😁
    Bild två är en stilstudie av den nya blinkersfastsättmingen.😎

Bilagor:

Gött!
    Skaffa vinterdäck nu då…?

Janne Hagnell
    Moderator

Gött! Skaffa vinterdäck nu då…?

Haha, nä, något vinterköra blir det inte, fast jag faktiskt har sett några veteraner ute i den senaste tidens blidväder.😁
    Har länge haft funderingar på att delta i vinterrallyt i Jyväskylä men det blir nog med Sköldpaddan i så fall.

👍
    Då anmäler vi start till nästa år!

Janne Hagnell
    Moderator

👍 Då anmäler vi start till nästa år!

👍
    😁

Janne Hagnell
    Moderator

Sådärja, hjulhuset klart med rostskydd, innerskärm och stänklapp och bilen nere på alla fyra igen. 😁Det enda som återstod var ett mindre hål på tröskeln in mot kupén – vilket i vanligt ordning visade sig vara mer än jag trott. 🙄 Men nu är det svetsat, slipat och grundat, iaf.😃

Bilagor:

Nu är han på g!
    Rejäla innerskärmar!

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Janne Hagnell
    Moderator

Tack! Ja, det funkar bra med förstärkta släpvagnsskärmar. Har inte satsat på 100% tätning utan mer på att hindra det värsta grussprutet. Har medvetet mer öppet i bakkant för att min tallriksventil ska ha fritt blås. Märkte på andra sidan att då även grus och sand kommer in. Blir ev till att sätta nät i ventilerna.

Janne Hagnell
    Moderator

Idag var fokus på vänster bakbroms. Vid förra besiktningen fick jag nedslag på att färdbromsen inte tog alls (kolvarna hade kärvat fast). Grejade iordning det lite provisoriskt men handbromsen blev inte helt bra – som tur var hade den ju redan godkänts och kollades inte på ombesiktningen.😌
    Inför vårens besiktning tänkte jag göra jobbet lite ordentligare: Istället för plåtbitar som mellanlägg svetsade jag på klassiskt manér i mer gods i handbromsens hävarmar. Resultatet blev att det nu räcker att dra liiite i hävarmen för att låsa hjulet. Då bilprovningen knappast gillar låsning på första hacket fick jag justera in ett lämpligt slack i vajern. Gängan inne i bilen räckte till det men inte fjädern i andra änden. För att inte få glapp med risk att muttern vid spaken gängar ur sig klippte jag upp och böjde in brickan från en farmarskruv över vajern för att spänna fjädern lite. Visade sig vara precis så mycket som behövdes.😊
    Och färdbromsen, då? Jo, den ena kolven funkade iaf 😬 så det fick bli uppsmörjning. Tyvärr verkar färdbromsen på högersidan ha gett upp så jag lär få ha isär där också, vilket jag hade hoppats slippa denna gång. Jaja, jag behöver inte ha långtråkigt…🙄

Bilagor:

Lilln
    Deltagare

Snyggt jobbat, nu vore det väl fan om det ska rosta i hjulhusen på ett bra tag framöver! 👍

Nä…gamla bromsar är inte alltid roligt att ha å göra med….
    Heja på Janne!

Janne Hagnell
    Moderator

Idag var det dags för höger bakbroms. Liksom på vänstersidan funkade ena av hjulcylinderns två kolvar och den andra satt fast desto hårdare.😬 Men nu är bägge uppsmorda, iaf.😁 Hade laddat för en rejäl kamp mot justeringsskruven, i vanlig ordning, men den släppte direkt!😵💪🏼👏🏻 Ersatte den med mitt hemkörda patent där jag svetsat i en skruv med 10mm skalle som precis går igenom hålet i förstärkningen på baksidan. Så nu slipper jag svära över fyrkantsfattningen mer!😎
    Hann också med lite svets på handbromsarmarna och på backarna där justeringen verkar, så nu är det klart för återmontering och justering.😃

Bilagor:

Är det handbroms eller vänsterbroms som gäller nu då?
    Eller var det Paddan som skulle bli ”vinterrallybil”?

Janne Hagnell
    Moderator

Är det handbroms eller vänsterbroms som gäller nu då? Eller var det Paddan som skulle bli ”vinterrallybil”?

Bägge?😁

Visar 15 inlägg - 676 till 690 (av 739 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng