Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

Detta ämne innehåller 745 svar, har 42 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-06-04 10:06.

Visar 12 inlägg - 736 till 747 (av 747 totalt)
  • Författare

fuling
    Deltagare

Sedan fjädrar (14mm) är ca ca som rally fjädrar. Ca ca 2,5ggr så styva som std
    CC fjädrarna ca ca 4ggr
    Husvagns -> ca ca 5ggr

Har du CC fjädrar, testa. För hårt/mjukt byt.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Morten S.
    Moderator

Bollen er med her, ca 2,30 minutter ut i filmen.
    (forøvrig så er jeg ikke så imponert over Bernt Ståhl…. Mye løsprat og så avbryter han intervjuobjektene hele tiden)

http://veteranbilstv.se/Bilsport_Custom_18.html

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Janne Hagnell
    Moderator

Jamen titta!!

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

Fick tag i en tillbehörsspegel från danska Autospeed. Den har den sympatiska egenskapen att ha huvudet skruvat från utsidan, mao behöver inte glaset loss för att man ska kunna rengöra och smörja den. Har gjort just detta, plus lackat foten, och nu sitter den på plats. Återstår att se om den funkar lika bra irl som i teorin.😊

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

YES! Bollen godkänd i besiktningen med acklamation, som det brukar heta i sossesammanhang!
    Den unge besiktningskillen, som hade en påfallande likhet med skådisen Johan Hedenberg, var helt lyrisk över bilen som han tyckte var både välskött och med underbar patina. Han justerade även glatt upp halvljuset som var lite lågt, troligen som följd av att fronten varit loss.
    Även regbesiktningen av kroken gick bra, han verkade mer än nöjd med min dokumentation i form av vhb:s monteringsanvisning och utdraget ur tillbehörskatalogen.
    Så nu är det bara att tuta och köra, skönt när bägge de två ordinarie bruksbilarna är, i varierande grad, halta och lytta.

Bilagor:

Tummen upp!!

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Janne Hagnell
    Moderator

Bollen har rullat troget ända sedan den tidiga påställningen till Elmia i påskas. Tycker dock att hon luktat bensin på sistone. När jag idag skulle på Motorlördag i Nossebro började det droppa friskt under nosen – bara att vända densamma hemåt igen.😢
    Väl hemma kunde jag – tack och lov – konstatera att det bara var dåliga slangklämmor. 😊
    Nytt försök imorgon – Hjulets dag i Gräfsnäs!😁

Tycker nog att du fegade som inte öppnade locket vid vägen….

Janne Hagnell
    Moderator

Tycker nog att du fegade som inte öppnade locket vid vägen….

Jo, men jag hade egentligen inte tid att åka heller så jag tog detta som ett tecken…
    😁

😁😁

Janne Hagnell
    Moderator

Men idag blev det Hjulets dag i Gräfsnäs!😁

Bilagor:

Janne Hagnell
    Moderator

…och det verkar som om slangklämmebytet löst ett annat problem: Tidigare har jag fått nöta ganska länge på starten om bilen stått en halv dag eller mer. I morse hoppade den igång direkt!👌🏻💪🏼

Visar 12 inlägg - 736 till 747 (av 747 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.