SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 541 till 555 (av 569 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #479775
    Janne Hagnell
    Moderator

    No retreat, no surrender…
    I maj fyller Alva 18 och då ska Sköldpaddan vara besiktigad – är tanken. Nu har jag i alla fall kommit dithän att jag fått in bilen i garaget.
    Paddan var rejält tjurig över att ha fått stå ute i regn och rusk utan att startas på flera månader. Det krävdes startkablar från Blåsan (vår 9-5:a) och startgas ner i förgasarhalsen innan hon hoppade igång. 💪🏻
    Jag vet att det är mycket att göra för att få bilen genom besiktningen men medan jag körde in i garaget märkte jag dessutom, och bland annat, att strålkastare och torkare lagt av under stilleståndet. Hur ska detta gå?? 😱
    Som den fullfjädrade nörd jag är har jag förstås gjort en pivottabell i Excel så jag kan sortera och, inte minst, dölja allt som inte är urakut jättekritiskt. Kan nog vara bra för arbetsmoralen.😜
    39701493-95E0-42A8-B3ED-93B15A5EEDA0
    F7968DD8-3A62-4DF5-903A-D80AA2813979

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #479779
    Regin
    Blockerad

    För att fler ”efter mig” skall slippa få nackspärr 😂 👍
    Janne1

    Janne2

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #479783
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, fattar inte vad som hände där, de var rätt först.🧐

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #479956
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag startade arbetena med demontering av höger framskärm. Någon, inga namn, hade fått närkontakt med ett solitt objekt och den redan ruttna skärmen hade fått sig en rejäl törn.
    IMG_7135
    Visade sig att detta debacle var lika så bra då skärmen bara var att kassera om jag inte hade velat svetsa helt nytt från bakkant på blinkersen och fram… Att bromsoket behöver smörjas upp visste jag redan men att bromsslangen hade sett sina bästa dagar var en nyhet. Att någon tomte i somras lindade den murkna drivknutsdamasken med vävtejp för att tillfälligt skydda knuten hade jag förträngt…
    IMG_7139
    Lika bra att skärmen redan var ur vägen nu när jag fick demontera såväl bromsok som drivknut. Överlag släppte allt snällt utom okets nedre fästskruv som fick ta sig ett nappatag med vinkelslipen.
    IMG_7141
    Men motgångarna kunde jag glatt ta när hjulhuset visade sig se ut så här:
    IMG_7138
    IMG_7137
    Jajamen, ETT stackars litet rosthål!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #480010
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag åkte drivaxeln isär. Då jag är i karantän kan jag inte utnyttja jobbets eminenta verkstadspress utan det fick bli trearmsavdragare istället. Helt okej för bromsskivan men för att få axeln ur navet måste bromsskölden bort om det ska gå att få grepp med avdragaren. Alla som någon gång bytt bromssköld på V4 vet att de fyra små krysspårskruvarnas skallar kan man i princip skära bort direkt för de går ändå aldrig att få loss. Döm om min förvåning när en nästan satt lös, den andra kapitulerade inför ett litet spärrhandtag och den tredje gjorde det samma efter en lätt väckning med en huggmejsel i rotationsriktningen. Nummer fyra, då? Där hade någon börjat borra ur så det var inte med mycket hopp jag satte dit huggmejseln, slog till och – den släppte också!
    IMG_7148
    All skruvgängorna ser i princip ut som nya och det faktum att även bromsskölden ser oförskämt fräsch ut får mig att misstänka att här är bytt för inte allt för länge sedan. Men varför borrat i en skruv?
    IMG_7147
    Lite mer motstånd bjöd, föga förvånande, den trilskande okskruven som jag fick kapa skallen på igår. Men, efter en stunds eldande med gasolen, skruvstumpen fast i skruvstycket och själva spindeln som hävarm så visst släppte den också!
    IMG_7150
    Den gamla damasken såg verkligen inte för rolig ut men då bilen mest stått på senare år verkar knuten ha klarat sig, så jag nöjer mig med rengöring och återfettning.
    IMG_7152
    Jag kommer heller inte att demontera axeln från knuten utan köra på metoden att kränga den nya damasken över T:et i andra änden. Gjorde samma operation för att få bort den inre damasken och mjukade för säkerhets skull upp den lite med varmluftspistol.
    IMG_7151

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #480043
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Jovisst kan man bli förvånad när man är inställd på ”går det inte med våld, så går det med ännu mer våld” -och sen lossnar plötsligt alla skruvar med hyfsat normalt handhavande 😂

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av .
    #480090
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag blev drivaxeln klar.
    IMG_7164
    Har man haft isär axel och led är som vanligt det jobbiga att få tillbaka axeln med sin fjäderring utan fjäderringstång. Har generöst blivit erbjuden att låna en tång men just nu sitter jag i karantän så det var inte ett alternativ. Efter tips försökte jag slå tillbaka den, som vid demontering fast tvärtom, men det var lögn i… Så med hjälp av en dotter, två skruvmejslar och en del eder gick det – till slut. Axeln ska nu tillbaka i navet med nymålad bromssköld men först måste jag leta upp en fjärde sköldskruv istället för den som någon hade borrat i.
    Under tiden gav jag mig på bromsoket. Egentligen hade jag nog kunnat smörja upp det på plats men då det ändå var loss för damaskbytet och jag insåg att bromsslangen behövde bytas så var det ju lika bra att klippa loss det och plocka isär det.
    IMG_7167
    Spårryttaren till bulten som hållet ihop delarna i i glidoket gick i tusen bitar men av ren tur hade jag en ryttare i rätt dimension hemma.
    IMG_7165
    Det stora sorgebarnet på dessa ok är annars det övre, fjädrade stoppet. Någon smart person kom på att en pinne som glider tight inuti ett litet rör är precis vad man ska ha på en konstruktion som sitter året runt i ett hjulhus. Följaktligen sitter fjädern fast på princip alla V4-ok. Har man otur kärvar oket, har man lite mindre otur skramlar det istället. Min fjäder satt förstår också bomfast. Alla delar delar utom kolven åkte i citronsyrabad (första gången jag testar det, ska bli intressant) men jag hyser inte stora förhoppningar för fjäderinfästningen. Hoppas det blir någorlunda rostfritt bara.
    Kolven, i sin tur, gick att smörja upp även om ett byte nog inte hade varit omotiverat. Bromsslang och luftningsnippel satt däremot, och i vanlig ordning, fast, så där blev det lite försiktigt knackande och mer 5-56.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #480564
    Karl Ask
    Moderator

    Skoj att den snart är ute på vägarna. 😀

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #480691
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det har hänt lite mer i hjulhuset. Till att börja med svetsade jag det lilla hål som fanns och målade lagningen, givetvis med grön hammarlack.
    IMG_7286
    Bromsslangen såg hyfsad ut i gummit men metallen var ordentligt rostig så jag bestämde mig för att inte chansa utan byta. För enkelhetens skull kapade jag slangen så jag kunde jobba i ugn och ro med oket på arbetsbänken.
    Bromsslangens fastsättning i karossen är en rejäl historia på dessa bilar. Tyvärr gör den också att det är duktigt svårt att komma åt att skruva isär grejerna. På Bimsan sågade jag helt sonika av fästbygeln och skruvade senare tillbaka den. På Paddan valde jag den något mer brutala metoden att permanent kapa bort större delen av bygeln.
    IMG_7282
    Nu gick det lätt att komma åt!
    IMG_7283
    Den återstående delen av infästningen är lika stabil som originalet på de flesta andra bilar, tycker jag. Dessutom har jag tänkt att komplettera med ett lock över hela härligheten, både som skydd och för att minska smuts och rost inför framtiden.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #480696
    Janne Hagnell
    Moderator

    Fick satt ihop drivaxeln med spindeln, den nymålade skölden och bromsskivan, dock inte utan viss möda. Lurigast var att pressa på spindeln. Det behövs någon form av omvänd avdragare, mao pådragare, för att kunna använda centrummuttern till ändamålet. Till min förvåning hittade jag precis rätt grej i mina skrotgömmor: En stålbalk som används när man lägger innergolv på ojämnt underlag (i vårt fall var det ett garagegolv med fall som skulle rätas upp).
    IMG_7346
    Den var egentligen lite väl klen men det funkade. Blir nog att jag svetsar på en förstärkning och sparar den som ett nytt specialverktyg.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #480700
    M.Broberg
    Deltagare

    visst är skrotgömmor bra att ha!

    jag förstår inte hur jag överlevde dom första åren utan varesig skrotlåda, skruvlåda eller svets 😐

    #480757

    Hej vad det går undan här!
    Bra jobbat, och jag måste säga att jag imponeras av kreativiteten! 👍

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #480809
    Janne Hagnell
    Moderator

    HAHA, den eländiga hylsan på bromsoket släppte! Citronsyrabad, rostlösare, försiktig knackning i längsriktningen och sedan vrida med polygrip. Det hade jag inte vågat tro!
    IMG_7299
    IMG_7298
    Bromsoksdelarna var ju färdigbehandlade sedan tidigare så det återstod bara målning – med hammarlack, så klart!
    IMG_7351

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #480824

    Heja!
    Hammarlackens mästare…eller mäster…? 🤔

    #480826
    Janne Hagnell
    Moderator

    ”Now I am the master!”
    ”Only the master of hammarlack, Janne!”
    😅

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 541 till 555 (av 569 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng