SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 10 inlägg - 586 till 595 (av 595 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #482749

    Ojojoj…
    Jag säger som man gör nu för tiden, Håll ut, håll i och håll avstånd (det sistnämnda avser svetsmunstycket).

    #482895
    saabtrasten
    Deltagare

    Saaboda 96 Felicia?!
    Jodå, med lite moddning funkar innerskärmar från Skoda Felicia från 1995 bra i V4:ans främre hjulhus!
    Jag hade en höger liggande som jag hittat (oddsen för det!) och den passade bakochfram, dvs på vänster sida.

    En till sak att anteckna så man minns det för kommande projekt 👍

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #483091
    Janne Hagnell
    Moderator

    Sidostyckena där papperskorgarna sitter var inte jättedåliga men när jag ändå hade svart masonite som jag hittat fick det bli nya. Stabilare än papp också.😀
    5C49E407-8735-4037-A127-0EA81271FCC9
    7247A72B-8414-4598-84B9-48792EFFF74F

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #483288
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu är rostlagningen igång! Har svetsat det mesta inne i kupén.
    IMG_7711
    IMG_7712
    Men vänta nu – vad är det för ett rör galningen satt dit under passagerarstolen?? Jo, originalbalken dolde här duktigt med rost i golvet. För att komma åt skadan ordentligt kapade jag helt sonika balken. Tänkte först svetsa tillbaka den men då den också var rostskadad kom jag att tänka på en snubbe som lagade sina V4-trösklar med just rör. Helt okej, tyckte besiktningen – det ska hålla men inte nödvändigtvis vara original.
    Började sedan med det sorgliga kapitlet vänstra tröskelns bakre del. Efter att ha börjat titta hur jag skulle skarva i nya bitar och knackat fram fler och större hål insåg jag att rejäl amputation var det enda raka.
    IMG_7710
    Så långt kommen bestämde jag att det fick vara bra för idag. Men jag behöver inte vara orolig för att Paddan ska göra mig sysslolös – och dotterns 18-årsdag rycker allt närmare…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #483385
    Janne Hagnell
    Moderator

    Rostlagningen går vidare. Börjar se slutet nu.
    IMG_7757
    IMG_7758

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #483390
    M.Broberg
    Deltagare

    lite kitt på det så 🙂

    #483427
    Janne Hagnell
    Moderator

    Trots överhängande risk att bli utskrattad för mina usla svetslortar tar ändå stoltheten över att vara klar med golvet överhanden så jag visar några bilder.
    IMG_E7765
    IMG_E7766
    IMG_7768
    IMG_7767
    I bilden inifrån kupén noterar den V4-kunnige kanske att plåten till höger om länkarmsinfästningen ser lite annorlunda ut. Jodå, jag tog mig friheten att förbättra (?) konstruktionen: Original kan vatten samlas längst bak i kanalen mellan infästningen och tröskeln. Här valde jag att svetsa plåten uppåt, så man undviker ett 90-gradershörn. Änden på tröskelplåten är förstås anpassad på motsvarande sätt från undersidan.
    Plåten jag svetsade vertikalt i hjulhuset valde jag dessutom att göra lite längre och därmed få en inbyggd stänklapp, liknande gummiditon som sitter original.
    Nu väntar slipning, målning och fogning så kanske man kan titta på hela härligheten utan att må illa också…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #483433
    M.Broberg
    Deltagare

    Bästa sättet att lära sig svetsa bra är att svetsa så brra man kan sen slipa ner och se hur genombränningne blev.

    sen får man fundera på vad man kunde gjort annrolunda, tex om man hade för mycket trådmatning eller klen spänning?

    sen ska ju svetsen vara lättövertalad… jag trodde jag var duglig på att svetsa tills jag fick en 1 fast svets i 5000 kronors klassen. med den är jag bara… ja den duger att punkta med men det sprutar hela tiden.

    hoppas jag sen över till grannens slitna 3 fas bonnasvets med 30 år på nacken och ojämn trådmatning är jag en gud i jämförelse..

    ibland är det materialet som är problemet… Ibland

    #483436
    Janne Hagnell
    Moderator

    Så sant. Nu har jag en hårt använd Luna Migatronic som ändå svetsar betydligt bättre än den sparsamt använda Telwin jag hade innan. Ännu bättre vore den nog om Snål-Janne bytte slangpaketet. Så fort slangen inte är sträckt kärvar matningen…
    Bränner igenom gör jag i alla fall, särskilt när jag är för lat för att gå bort och skruva ner spänningen när jag kommer till tunnare plåt.😝

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #483519
    Janne Hagnell
    Moderator

    Så, nu är det färdigsvetsat. Vad jag vet nu, i alla fall…😝
    Av någon dunkel anledning var gångjärnen till baksätesdynan bortskurna, såväl från dynan som från plåten!😵 Tur att ekorr-Janne sparat gångjärnen från det gamla köket!😁
    C8A29C83-9004-4596-9C92-41DE9095FABE
    424AB5D0-E8B3-4351-A2EE-AB84C2F9B3F8
    Då nämnda plåt varit bortskuren var låsmekanismen avskuren och sedan inte tillbakasvetsad. Jag har rätt mått från Bollen men chansa på att det stämmer med hemsnickrade gångjärn?😬 Nej, det fick bli en flexibel variant istället.😌
    1097369C-536F-4FEC-B884-E10D65D4347D

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
Visar 10 inlägg - 586 till 595 (av 595 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.