Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 ´70 ("orginal uppsnyggning")

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 131 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 11, 2016 at 13:10 #385646

      ?

        februari 12, 2016 at 09:36 #385697

        Sedär ja, härligt att få fram svetsen 🙂 ser kul ut.

        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          mars 28, 2020 at 07:20 #468414

          Ojojoj…
          Jag trodde bilen stått i garaget något år…
          Men 4 år!?
          Jag har slipat svets och börjat passa in plåtar sedan sist.
          Jag har en svår bit att göra med jag ska svetsa dit en plåt som jag formar först.

          IMG_20200325_192717

          Det är den lilla biten upptill höger som jag får göra separat.

          IMG_20200325_192732

          Förhoppningsvis rör sig projektet lite snabbare framåt nu….

            mars 28, 2020 at 20:30 #468440

            Härligt med lite plåtjobb! ??

              januari 25, 2022 at 08:37 #491663

              Jaha…
              Försöker börja om där sista bilden togs för snart två år sedan.
              Saker kommer emellan och ibland blir saker och ting i livet inte som man tänkt sig.
              Men har nu ägnat två dagar åt att städafram bilen för att kunna börja jobba med den igen.

              En undran…
              Ni som kör Saab 95/96, hur löser ni med sänkfjädrar fram. Denna 99 är ju inte utrustad med ledad fjäderskål som dom senare utan mer lik 95/96.

                januari 25, 2022 at 09:33 #491664

                Nu har jag inte gjort det själv än men när jag läst om folk som monterat kapad fjädrar eller og900 bakfjädrar har ingen nämnt några problem eller behov av modifikation.?

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  januari 25, 2022 at 10:04 #491665

                  Hej Andreas!
                  Har du blivit inspirerad av mitt renoveringsprojekt “Familjeveteran …00a -73”? Avundas Dig att ku kan och har mmöjlighet att rostlaga själv. Ja bakom stänklapparna har det fått hålla på.
                  Nu till lite frågor:
                  1) Har du haft loss bakfjädrarna? Gissar att du har samma Fjäderisolator på ovansidan. En av mina fixeringshalvsfärer på karrosssidan är konsumerad av rosten. Har du haft samma problem. Hur gjorde du? SSKR har inte den där centringshalvsfären som reservdel.
                  2) Har problem med att fläkt/värmepaketets nedre fläns är alltför rostig. Fick tag på ett hus av en vänlig SSK medlem. Detta är nog från en 99a med Triumph motor som Din. Gissar att generratorn sitter ivägen på 99or med den svenska motorn. Man har flyttat rörkopplingar längre ut åt vänster.. Har ju motorn ur bilen för tillfället. Vore tacksam för en bild på dispositionen kring påkopplingen av värmepaketet i din 99a. Har inte du generatörn högt placerad.

                  Lycaka till. Tacksam för svar.
                  Mvh
                  Adam Zdunek

                    januari 25, 2022 at 10:35 #491667

                    Nu har jag inte gjort det själv än men när jag läst om folk som monterat kapad fjädrar eller og900 bakfjädrar har ingen nämnt några problem eller behov av modifikation.?

                    Ja, så kan det vara… ?
                    Undrar hur mycket tyngre 99an är?

                      januari 25, 2022 at 10:41 #491668

                      Hej Andreas! Har du blivit inspirerad av mitt renoveringsprojekt ”Familjeveteran …00a -73”? Avundas Dig att ku kan och har mmöjlighet att rostlaga själv. Ja bakom stänklapparna har det fått hålla på. Nu till lite frågor: 1) Har du haft loss bakfjädrarna? Gissar att du har samma Fjäderisolator på ovansidan. En av mina fixeringshalvsfärer på karrosssidan är konsumerad av rosten. Har du haft samma problem. Hur gjorde du? SSKR har inte den där centringshalvsfären som reservdel. 2) Har problem med att fläkt/värmepaketets nedre fläns är alltför rostig. Fick tag på ett hus av en vänlig SSK medlem. Detta är nog från en 99a med Triumph motor som Din. Gissar att generratorn sitter ivägen på 99or med den svenska motorn. Man har flyttat rörkopplingar längre ut åt vänster.. Har ju motorn ur bilen för tillfället. Vore tacksam för en bild på dispositionen kring påkopplingen av värmepaketet i din 99a. Har inte du generatörn högt placerad.
                      Lycaka till. Tacksam för svar. Mvh Adam Zdunek

                      Jo, 99a-trådarna här är en stor inspirationskälla!

                      Nu till dina frågor.
                      1) Jag har inte plockat ner något i bakänden än… ?

                      2) Jag ser vid okulärbesikning att mitt “klimathus” är rostigt i nerkant…får se hur dåligt det är längre fram.
                      Min generatar är oljekyld, dvs den sitter under grenröret där den matas av div oljeläckage! Jag kan se om jag kan fota det du undrar över men det är ju annorlunda på 2.0L jämfört med 1.7/1.85…

                      IMG_20220125_104521

                      IMG_20220125_104514

                      IMG_20220125_104508

                      IMG_20220125_104447

                        januari 25, 2022 at 10:59 #491676

                        Hej Andreas!
                        Tack för snabbt svar. Angående “klimathuset”: Jag har ett antal vägar att få ihop ett godtagbart hus. En av vägarna är att rostlaga mitt orginalhus genom att rostlaga nedre flänsen.
                        Om så blir fallet så blir mitt extrahus över ……. det har bara värmedelen i sig och har ytrost enbart.
                        Mvh
                        Adam Zdunek

                          januari 25, 2022 at 11:08 #491677

                          Hej Andreas igne!
                          Nu fick jag dina bilder. Tack. Ja det är ett hus av din typ jag har. Jag ser att du kan ha en “överraskning” som gömmer sig i gummilisten mot karrossen. På -73an kommer rören ut på gaveln och
                          den där mekaniskmen (som eg är höljd av ett plastskal) sitter utlokaliserad på en längre plåtkonsol.
                          Kul att veta att du pular med en “tidig” 99a. Enligt Janne Karlsson på SSKR så finns det färre reservdelar till dessa. Låt oss hålla kontakten.
                          Mvh
                          Adam Zdunek

                            januari 25, 2022 at 12:47 #491681

                            Hej
                            Ang Fjäderisolator, övre bak
                            Har ni kollat på art 707967 ssk webshop…. funkade på min 99 -72.
                            Om det ser väldigt rostigt ut så kan det vara enbart fästet som rostat upp och att fjädern krypt upp mot karossen…..
                            Mvh Patric

                              januari 25, 2022 at 13:54 #491685

                              Hej Patric!
                              Tack för råd. Titta gärna i min tråd under projekt/Min Bil “Restaurering av Familjeveteran….” gärdagens inlägg. Dör finns två bilder den senaste med dem bortrostade centreringen till
                              Fjäderisolatorn på ena sidan och bilden av den andra sidan där centreringen är intakt. Centreringen sitter till synes fast på karosssodam- Vi knackade på den med hammare och den kommer inte loss.
                              Själva Fjäderisolatorn på SSKR 707967 ska centreras på det halvsfäriska slaöet som sitter på karossidan.
                              Rätta mig om jag har fel. Det skulle förenkla om centreringen egentligen är en del av Fjäderisolatorn.
                              Sorry Andreas att Fjäderisolatorn diskuteras i din tråd.
                              Mvh
                              Adam Zdunek

                                januari 25, 2022 at 18:14 #491694

                                Hej Patric! Tack för råd. Titta gärna i min tråd under projekt/Min Bil ”Restaurering av Familjeveteran….” gärdagens inlägg. Dör finns två bilder den senaste med dem bortrostade centreringen till Fjäderisolatorn på ena sidan och bilden av den andra sidan där centreringen är intakt. Centreringen sitter till synes fast på karosssodam- Vi knackade på den med hammare och den kommer inte loss. Själva Fjäderisolatorn på SSKR 707967 ska centreras på det halvsfäriska slaöet som sitter på karossidan. Rätta mig om jag har fel. Det skulle förenkla om centreringen egentligen är en del av Fjäderisolatorn. Sorry Andreas att Fjäderisolatorn diskuteras i din tråd. Mvh Adam Zdunek

                                Det är väl i dessa projekttrådar vi ska diskutera problem som vi stöter på!
                                Så diskutera på bara! ?

                                  januari 26, 2022 at 21:44 #491729

                                  Har så smått börjat städa ur och plocka isär vänstersidan för att kunna laga där.
                                  Jag kan nämligen inte slipa och ha mig eftersom att frugan målar badrumsskåpluckor.
                                  Kul när man tar loss skruvar som suttit i över 50 år och dom ser ut såhär!
                                  Det är alltså en av skruvarna som hålldr bromsoket.

                                  IMG_20220126_175608

                                  Städade ur hålutrymmet som drivaxeln går igenom.
                                  Här blir det sedvanligt svetsarbete.

                                  IMG_20220126_175615

                                  Fortsättning följer….

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 131 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.