Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 99 GL-82 (15årsbilen)
- Detta ämne har 385 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-03 21:24 av .
- FörfattareInlägg
- 24 april, 2015 kl. 07:02 #263738
saab putte
Deltagarenär vi vanliga dödliga säger ”inte superseriöst” menar vi att vi inte ska göra det lika seriöst som du gör nu..
känner du Peter i varberg? han med pearlen. ni ligger la ungefär på samma nivå om detta inte är superseriöst..Haha! Ni vanliga 🙂
Jodå, han känner jag till. Trevlig och duktig kille.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
29 april, 2015 kl. 20:48 #276877saab putte
DeltagareTja!
Nu var det fasen länge sedan jag uppdaterade ju 🙂
Har rotat fram lite mer rost som jag fixat till, golvplåten just i slutet av z-balken var dålig så det blev en liten bot, fixade till en fin lösning på att slippa svetsstänk inne i bilen, orkade bara inte plocka ur allt som kan ta skada. Klippte ett hål i en godisbunke och lade över när ja brände dit plåten, fungerade riktigt bra 🙂
Sen petade jag i en gammal lagning på stomme sidobalk(tröskeln) på förarsidan, så där har jag bockat ny plåt och svetsat dit, har bytt plåten mellan dem båda domkraftsfästena, det övriga är gamla lagningar sedan hedenhös 🙂 Så nu är det inge mer svetsjobb kvar. känns bra.
Några bilder på det hela.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
29 april, 2015 kl. 22:36 #277308Janne Hagnell
ModeratorFiffigt med godisburken! Plasten i den var uppenbarligen inte av den sorten som upplöser sig i tomma intet om något hett kommer i närheten.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”30 april, 2015 kl. 08:03 #277733Andreas Hermansson
DeltagareBra idé med burken!
Alltid skönt när man fått bort alla karies!
Men har du lagt bilen på tak när du svetsar under…det skulle inte jag våga iaf inte på en nylackad bil.;)30 april, 2015 kl. 14:23 #278216saab putte
DeltagareFiffigt med godisburken! Plasten i den var uppenbarligen inte av den sorten som upplöser sig i tomma intet om något hett kommer i närheten.
Nej då, den klarade hettan 🙂
Bra idé med burken! Alltid skönt när man fått bort alla karies! Men har du lagt bilen på tak när du svetsar under…det skulle inte jag våga iaf inte på en nylackad bil.;)
Japp, gött å ha rosten fixad, haha, jadu, nu vet ja inte hur jag ålat runt på backen 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
2 maj, 2015 kl. 20:51 #284927saab putte
Deltagare7 maj, 2015 kl. 23:43 #290443saab putte
Deltagare8 maj, 2015 kl. 10:03 #290643M.Broberg
DeltagareVad kör du med för värmefärg som pallar den temperaturen? har haft problem själv med diverse märken på avgassystemet… håller från halva ljuddämparen och över bakaxel + slutrör. men fram till ljuddämparen flagnar det och trillar av.
8 maj, 2015 kl. 12:42 #290827Janne Hagnell
ModeratorEtt problem är väl att färgen iof sig klarar hettan (=brinner inte upp), men att metallen sväller och krymper så mycket att färgen släpper och försvinner likafullt.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”8 maj, 2015 kl. 19:04 #291233saab putte
DeltagareVad kör du med för värmefärg som pallar den temperaturen? har haft problem själv med diverse märken på avgassystemet… håller från halva ljuddämparen och över bakaxel + slutrör. men fram till ljuddämparen flagnar det och trillar av.
Ja det vette fasen, nån burk ja hade ståendes, får se hur det står sig. Avgasrör tycker ja brukar funka skapligt att måla men.
Ett problem är väl att färgen iof sig klarar hettan (=brinner inte upp), men att metallen sväller och krymper så mycket att färgen släpper och försvinner likafullt.
Ja så är det nog.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
8 maj, 2015 kl. 20:12 #291398saab putte
DeltagareTja!
Hade ut bilen idag och gjorde lite läckagetest, spolade med vattenslangen som fan och letade läckor. Förardörren justerade jag om lite då den läckte, sen läcker ena sidorutan bak,får nog byta listen, ja chimsade ut själva låsdelen med brickor så det nöp hårdare, men det blev inte bättre.
Jag hade ett väldans läckage vid pedalerna, det rann in. Det kom ur ventilationsröret, så det var bara att riva hela rasket.När väl felet hittades var det lite surt, det var tre små hål som var i plåten just under själva fläkthuset, vad dem ska va bra till vet jag ej, när jag lackerade motorrummet har jag för mig jag skrapa bort en sån tjärmatta på plåten där i motorrummet, och under den var dessa hålen.
Lite klantigt att jag missade att täta dessa när jag monterade hela paketet, men men. Man kan inte ha roligt jämt 🙂 Nu är dem tätade med marintätning, samma som jag limmade takluckan med.
Hann med att få ihop hela panelen tillbaka iallafall. Har två läckor kvar, den ena är vänster sidoruta bak, samt kabelgenomföringen i höger innerskärm.
Några bilder på jäkelskapet. 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
9 maj, 2015 kl. 20:29 #292803saab putte
DeltagareTjenixen igen!
Idag gjorde jag ett litet ryck med spoilern, kapade ur hål för luftintag samt byggde plåtramar och galler, blir lite i stuk med turbons spoiler.
Ramarna har jag även blästrat och målat nu, spoilern målade jag med plastidip. Blev helt ok.Lite bilder.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
10 maj, 2015 kl. 00:58 #292851Janne Hagnell
ModeratorSpoilern blev såååå läcker! Plastidip verkar vara en välsignelse om man vill byta färg på plast och gummi!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”10 maj, 2015 kl. 20:46 #293604saab putte
DeltagareSpoilern blev såååå läcker! Plastidip verkar vara en välsignelse om man vill byta färg på plast och gummi!
Tackar! ja den blev skaplig. Ja den är nice att måla med, dock får jag aldrig ytan slät, blir nästan lite små knottrig. men men, brukar se hyffsat ut .
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
10 maj, 2015 kl. 20:55 #293605saab putte
DeltagareHej igen!
Blev lite småpyssel idag, skar ju ur hål i spoilern, då fick jag ju lite spill plastbitar liggandes. Innan jag slänger skräpet ska det nog gå att minska skräphögen lite 🙂 hehe! Det ska fasen rotas i allt.Gjorde som så att jag skar ur 2st rektanglar och våtslipade samt polerade upp glansen på dem.
Efter det klistrade jag på silverfärgade dekaler med gamla turbologgan. På så vis fick jag en budgetvariant på huvemblem 🙂
Plastbitarna gör så det blir lite mer äkta emblemkänsla, istället för att bara klistra dekalerna rätt på huven.Tycker det blev ganska bra, ska tejpa dit dem härnäst.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.