Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 99 GL-82 (15årsbilen)
- Detta ämne har 385 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-03 21:24 av .
- FörfattareInlägg
- 8 april, 2015 kl. 00:18 #221532
saab putte
DeltagareI måndags blev det inte så mycke gjort, jag hade fram pinnsvetsen en sväng och punktade ihop alla rostfria delar som blir sittandes där bak. Ska få detta tigsvetsat nu är det tänkt.
Kika in den förra sidan längst ner, bilder från lördag och söndag.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
8 april, 2015 kl. 00:38 #221601saab putte
DeltagareIdag blev det mixter med ventilkåpan, har gjort den klar nu för att påbörja lack jobbet,men det får vänta till det blir lite varmare ute. Det jag gjort är att köra färgborttagning samt rengjort den ordentligt inv samt slipat upp texten samt ränderna.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
10 april, 2015 kl. 06:46 #227112saab putte
DeltagareFick hem en oljefilteradapter igår, men stötte på ett problem. Blev lite för trångt så jag fick inte dit filtret,det tog i skruvskallen till övre länkarmen. Men jag har testat nu att svarva av 3mm på längden på gängen som filtret skruvas på. Så jag hoppas det funkar nu, när filtret väl är påskruvat är det lugnt. Tog jag bort skruven så gick det med.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
11 april, 2015 kl. 07:36 #227945saab putte
DeltagareHej igen!
Nu är oljefiltret och adaptern på plats tillslut, blev lite trångt men det gick.
Slipade om en 13mm nyckel med, blev en liten specialare till att skruva fast stötfångaren fram. Funka bra.
När detta var klart var det bara att ge sig på att knåda ihop en värmesköld till katalysatorn.
Så nu kom takplåten till användning som jag kapade ur i taket när ja monterade luckan :). Byggde plåten så den hänger lite i luften om man säger, så det är en luftspalt mellan kaross och plåt. Byggde med distansrör från grenrörsskruvena 🙂
Plåten sitter skruvad med 4st M8 torx, som sitter i sin tur i 4st korgmuttrar som jag monterat, baktill fanns det två färdiga pluggade hål och framtill fick ja borra och fila. Men det blev bra.
Nu ska ja köra rent plåten från all färg, sedan blir det nån värmefärg på den.
Några bilder på gårdagens bravader 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
11 april, 2015 kl. 08:10 #228042Andreas Hermansson
DeltagareLäckert!!
11 april, 2015 kl. 10:41 #228322morsole
DeltagareSer bra ut det här; du kan väl i princip fästa avgaset stumt när du har flexrör fram; eller hur tänker du?
Har inte gjort så själv, men funderar på det, då det är så förb…… svårt få det att ligga rätt över bakaxeln I LÄNGDEN; det flyttar sig och man kör med last osv.
Våra bilar är lika mycket lastbilar som cruisingbilar, så därför.
Funderar även på att bygga med dubbla rör, för att få ner ljudet lite och slippa ha så stora dämpare när det inte riktigt finns plats.
Med en S är det lätt att det råkar gå undan också, fast med last av antingen hönsfoder, byggmaterial eller annat gott där bak!Jobba på!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
11 april, 2015 kl. 17:38 #228710saab putte
DeltagareLäckert!!
Tackar! 🙂
Ser bra ut det här; du kan väl i princip fästa avgaset stumt när du har flexrör fram; eller hur tänker du? Har inte gjort så själv, men funderar på det, då det är så förb…… svårt få det att ligga rätt över bakaxeln I LÄNGDEN; det flyttar sig och man kör med last osv. Våra bilar är lika mycket lastbilar som cruisingbilar, så därför. Funderar även på att bygga med dubbla rör, för att få ner ljudet lite och slippa ha så stora dämpare när det inte riktigt finns plats. Med en S är det lätt att det råkar gå undan också, fast med last av antingen hönsfoder, byggmaterial eller annat gott där bak!
Jobba på!Mvh JohannesTackar!
Jo det går ju ha det lite mer stumt nu, ja har orginalupphängning bak innan bakaxeln,sen sitter ju den bakersta dämparen med 3st upphängningar. Kommer förmodligen att göra nån upphängning just efter flexröret upp i golvet är det tänkt.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
11 april, 2015 kl. 22:31 #2291079k94
DeltagareEn sak jag tänkt på, varför monterade du dit Bosch LH och APC istället för Trionic5.5? =)
Men det du har gjort hittills ser grymt ut som vanligt! =)
12 april, 2015 kl. 08:04 #231035saab putte
DeltagareEn sak jag tänkt på, varför monterade du dit Bosch LH och APC istället för Trionic5.5? =)
Men det du har gjort hittills ser grymt ut som vanligt! =)Ja vill bygga med grejer jag har, måste få användning av lite bråte man har 🙂 Tanken med denna bilen är att det inte ska behöva va så märkvärdigt. Tanken är ju att den ska va standard i motorn, och därför klarar jag mig gott och väl med LH, men visst det är väl ingen raketforskning att montera T5 heller men jag har inte monterat det på någon bil än, ska bygga det på en og900 jag håller på med, så har man fått in det i en bil då är det nog kört sen skulle jag tro, då hamnar det nog i allt man äger sedan 🙂 haha
Sen vore det ju väldigt lämpligt att ha i just 99an med t16,tänker på platsen. Får ju bort fördelare med tillbehör och lmm så det vore ju nice. Annars kan man ju montera dit bara di tändning med, från 9000-88a. Om man jämt vill få bort fördelartändningen. Tror jag har grejer färdiga för det. Nackdelen är ju att man inte kan ändra tändningen kanske men man får en väldigt fin och jämn gång på motorn med detta vet jag.Jaja! man vet aldrig, en bil blir ju aldrig färdig så 🙂 kan bli vad som hellst. haha
Kul du gillar det jag gör 🙂 Tackar jag för.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
12 april, 2015 kl. 08:20 #231041saab putte
DeltagareGod Morgon på er alla!
Tänkte uppdatera er med gårdagens bravader .
Jag gjorde klart värmeskölden, slipade bort all gammal färg och sprutade sedan på lite värmetålig färg. Samt monterade den.Sedan gav jag mig på avgaset igen då, köpte mig en sådan V-bands skarv och brände dit mellan downpipe och det bakre röret. Dels för att det kommer bli riktigt lätt att demontera Dpn samt så tar inte klämman så stor plats, Det enda var skruven som blev lite lång men den gick att vinkla undan bra så den ligger högre än undersidan röret om man säger.
Efter det lindade jag den med bandage och satte dit lambdasonden, sen monterade jag det på bilen igen.Ja så här blev det.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
12 april, 2015 kl. 11:21 #231081morsole
DeltagareSnyggt snyggt, det blir jättebra!
Minns från den gamla tiden att på 99’ornas extraktorrör var det ett helt vanligt rör, med särdeles god passning, som man inte klämde så hårt att det deformerades, man satte det i princip med kopparpasta, klämde det lätt, och tack vare bra passform så flyttade det sig inte, vad jag såg, i alla fall.
Själv tillämpar jag metoden att använda de halvrunda ringarna som sitter på turbon, och sen knackar jag till rören så det blir tät. Billigt och bra. Men det gäller system som originalet, som hänger och slänger, det är ett otyg.
Nästan helt fast, och med flexrör fram; idealet hade varit upp hängning där röret svänger mot grenröret; det är även med i min planering. Gäller ju att få till det så man inte tar sig genom andra vitala delar för hålen!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
21 april, 2015 kl. 00:04 #252166saab putte
DeltagareHej!
Nu har jag fixat till en brandfilt på insidan,just ovanför där katten sitter. Blev även ett järn till bakre ljuddämparen,detta ska sitta inv i skuffen som bricka, endast för utjämnare av vikten på dämparen så det inte mattar ut plåten. Tror det ska bli bra.
Lekte lite plåtsmed idag med, gjorde ett litet löv till en ljuskrona. Blev helt ok, det vänstra på bild har jag gjort.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
21 april, 2015 kl. 08:24 #253267Christian Haugsöen
DeltagareSåhär 20 sidor in citerar jag ditt första inlägg i tråden!
Tycker det är trevligt å se alla roliga projekt som dyker upp så ja bjuder på ett litet sidoprojekt jag har. Inge superseriöst eller så men. Blev en räddning från döden iallafall.
Inget superseriöst var det ja 😀
Vilken sjuhelsikes bra jobb du lägger ner på denna bil! Kommer bli så brutalt häftigt!!!
22 april, 2015 kl. 09:54 #255259saab putte
DeltagareVilken sjuhelsikes bra jobb du lägger ner på denna bil! Kommer bli så brutalt häftigt!!!
Tackar!
Nja, inget har gjorts helt 100 procentigt, kunde gjort nästan allt lite mer noga tror ja, sen får man tänka på att man lackerat själv, men men. Blir skapligt när den blir klar, det tror jag 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
22 april, 2015 kl. 11:10 #255498M.Broberg
Deltagarenär vi vanliga dödliga säger ”inte superseriöst” menar vi att vi inte ska göra det lika seriöst som du gör nu..
känner du Peter i varberg? han med pearlen. ni ligger la ungefär på samma nivå om detta inte är superseriöst..
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.