Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

  • Detta ämne har 385 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-03 21:24 av .
Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 386 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #202856
    M.Broberg
    Deltagare

    en bra klämd koppling är starkare än en dåligt lödd.. och det är enklare att klämma bra än att löda bra.

    bara så ni vet.. är ni inte toksäkra med lödkolven så är det bäst att klämma.

    #202871
    saab putte
    Deltagare

    @Andreas Hermansson wrote:

    Oohhh!
    Very nice!!

    Tackar! 🙂

    @Janne Hagnell wrote:

    Löda kabelskor, det är seriöst, det! För visst ser klämda lite trista ut.

    Ja det blir läckert 🙂

    @M.Broberg wrote:

    en bra klämd koppling är starkare än en dåligt lödd.. och det är enklare att klämma bra än att löda bra.

    bara så ni vet.. är ni inte toksäkra med lödkolven så är det bäst att klämma.

    Kan nog stämma bra det, men tror jag är såpass haj med lödkolven så det ska duga, har aldrig haft nått fel än så länge med lödningar. Värsta jag vet annars är att felsöka elfel i nått hemkopplat kablage som är lite halvdant gjort, slutar oftast med att man finner felet i en kass kabelsko typ.

    Sen är det läckert med lödda 🙂 ser så ordentligt ut på nått vis. haha.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202876
    antonn
    Deltagare

    Löda är dessutom ganska kul! Det känns bra när det blir som man tänkt sig och lödningarna blir snygga och prydliga! Det tog ett tag innan man kom dit 🙄
    Tror den här bilen blir riktigt rolig, det är en intressant tråd att läsa!

    #202879
    saab putte
    Deltagare

    @antonn wrote:

    Löda är dessutom ganska kul! Det känns bra när det blir som man tänkt sig och lödningarna blir snygga och prydliga! Det tog ett tag innan man kom dit 🙄
    Tror den här bilen blir riktigt rolig, det är en intressant tråd att läsa!

    Precis!

    Tackar! Tror den kan bli lite fräsig när den blir klar. Kul du gillar projektet. 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202892
    saab putte
    Deltagare

    Hej å hå!

    Lite mixter igen då, :wrench nu är kablaget klart och inkopplat till dem tre extramätarna i stereokonsolen.
    Så när detta var klart byggde jag fästen till kylfläkten.

    Det blev en egen variant på dem som går att köpa, men dem är lite töliga för det brukar va sådana plåtklips som sitter som fan om man vill ta lös fläkten.Dessa är skruvade. Dessa är gjorda av en avklippt cykeleker som jag böjt samt använt muttern som hör till ekern, värmde på krymslang med för lite extra skavskydd, sedan tog jag en kabelgenomförning samt en bricka från fastsättningsskruvena till vindrutetorkarhållaren på 900an, då dem brickorna har en liten fläns typ. Blev riktigt bra faktiskt. 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202898
    morsole
    Deltagare

    Ja alla sätt är bra utom de dåliga! Jag brukar göra sånt man ”inte gör normalt” utan att blinka, så jag applåderar!

    Cykelekrar är bra till mycket!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #202911
    9k94
    Deltagare

    Angående lödning eller klämma stift.

    Har man en bra klämtång så behöver man inte vara orolig för att man har klämt dem för dåligt. =)
    Lödning är också bra om alla förutsättningar uppfylls.

    I detta läget så hade jag nog både klämt och lödit 😉 Både skärp och hängsle. hehe Men jag själv nöjer mig med att klämma stift.

    Det enda jag har råkat ut för när det gäller stift är att klämkraften i honstiftet är dålig ibland. Dvs inte i den änden där kabel och stift är klämd utan i andra änden där han-stiftet går in. =)

    Nu ska jag inte tjöta sönder tråden något mer utan önskar dig lycka till med bygget. =)

    #202947
    saab putte
    Deltagare

    @Morsole wrote:

    Ja alla sätt är bra utom de dåliga! Jag brukar göra sånt man ”inte gör normalt” utan att blinka, så jag applåderar!

    Cykelekrar är bra till mycket!

    Mvh Johannes

    Ja dem är bra 🙂

    @9k94 wrote:

    Angående lödning eller klämma stift.

    Har man en bra klämtång så behöver man inte vara orolig för att man har klämt dem för dåligt. =)
    Lödning är också bra om alla förutsättningar uppfylls.

    I detta läget så hade jag nog både klämt och lödit 😉 Både skärp och hängsle. hehe Men jag själv nöjer mig med att klämma stift.

    Det enda jag har råkat ut för när det gäller stift är att klämkraften i honstiftet är dålig ibland. Dvs inte i den änden där kabel och stift är klämd utan i andra änden där han-stiftet går in. =)

    Nu ska jag inte tjöta sönder tråden något mer utan önskar dig lycka till med bygget. =)

    Tack!

    Jo det är lugnt, måste ju få yttra sig lite med 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202950
    saab putte
    Deltagare

    Hej!

    Idag fortsatte jag med avgasbygget, börjar likna nått, ett flexrör fick det bli med så det inte blir så stumt, samt en racekatt.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202970

    Sanslöst seriöst! Glöm inte strålningsskydd!! Det skulle jag behöva på min gls auto (utan kat) som blir väldigt varm på golvet vid långkörning å fullt lastad!

    #202980
    97sonett
    Deltagare

    tänk på att en racekatt behöver bli bra varm innan den gör sitt jobb, tänker på längden på avgaset mellan turbo och katt= kan vara svårt att få upp tempen på besiktningen.
    Jag hade problem med detta på min 99 t16.
    3″ sänker tempen kraftigt också= ännu svårare att få upp tempen längre bak.
    avgasbandage kanske kan funka.
    på min satte jag en 2,5″ sportkatt ist, den räcker ändå till mer effekt än knäckebrödslådan klarar :ROLF

    #202988
    saab putte
    Deltagare

    @Andreas Hermansson wrote:

    Sanslöst seriöst! Glöm inte strålningsskydd!! Det skulle jag behöva på min gls auto (utan kat) som blir väldigt varm på golvet vid långkörning å fullt lastad!

    Jo ja tänkte lägga nån brandfilt under mattan,likt den på 900an med kat, sen kommer jag nog bygga en värmesköld, som sitter endera på katten eller under på golvet. får se hur ja gör.

    @97sonett wrote:

    tänk på att en racekatt behöver bli bra varm innan den gör sitt jobb, tänker på längden på avgaset mellan turbo och katt= kan vara svårt att få upp tempen på besiktningen.
    Jag hade problem med detta på min 99 t16.
    3″ sänker tempen kraftigt också= ännu svårare att få upp tempen längre bak.
    avgasbandage kanske kan funka.
    på min satte jag en 2,5″ sportkatt ist, den räcker ändå till mer effekt än knäckebrödslådan klarar :ROLF

    Tja! ja kör 2,5″. Katten sitter så långt fram det går att ha den typ, så hoppas det går bra, det kommer bli bandage på downpipen så det skjuver ut mer värme med.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202989
    saab putte
    Deltagare

    Hej å hå.

    Blev lite mixter idag med, har börjat med avgaset över bakaxeln idag, inga bilder på det dock.
    Pysslade lite med oljestickan till växellådan, har kortat både stickan och röret en bit, samt gjort ett nytt fäste. Konade även röret i änden lika som det ser ut orginal.

    Har kortat oljesticken pga batterihyllan är i vägen så orginallängden funkade inte.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #221465
    saab putte
    Deltagare

    Tja!

    Äntligen är sidan igång igen 🙂
    Dags för lite uppdatering igen då. Detta var det jag mixtrade med i lördags det.

    Ställde iordning blästerskåpet i helgen, det var gött 🙂 Så jag blåste av ic röret en sväng samt målade båda ic rören samt icn. Även monterat dem. Fixade även till slangarna till magnetventilen så nu är det klart med.

    Tutan har jag flyttat också då den ej fick plats framför icn, så nu sitter den bakom istället.

    Jo den ena lyktkontakten var lite dålig med,den var i tre delar, så jag stiftade ur kablarna och rotade fram en kontakt från 900an som jag stiftade dit, blev kanon.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #221524
    saab putte
    Deltagare

    Fortsätter med söndagens pyssel i ett nytt inlägg.

    Gjorde ett ryck med avgasröret, röret över bakaxeln gjordes klart, samt lite av det rostfria efter bakaxeln. det som ska bak till dämparen.
    En ventilkåpa rotade jag fram och blaskade av lite, samt kladdade på lite färgborttagning,tänkte ja skulle piffa upp en vid sidan om, och sedan kastbyta. Täckkåpan målade jag så den är klar nu.

    Lite bilder från söndagen.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 386 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng