Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 386 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 31, 2015 at 08:33 #202856

      en bra klämd koppling är starkare än en dåligt lödd.. och det är enklare att klämma bra än att löda bra.

      bara så ni vet.. är ni inte toksäkra med lödkolven så är det bäst att klämma.

        mars 31, 2015 at 18:49 #202871

        @Andreas Hermansson wrote:

        Oohhh!
        Very nice!!

        Tackar! 🙂

        @Janne Hagnell wrote:

        Löda kabelskor, det är seriöst, det! För visst ser klämda lite trista ut.

        Ja det blir läckert 🙂

        @M.Broberg wrote:

        en bra klämd koppling är starkare än en dåligt lödd.. och det är enklare att klämma bra än att löda bra.

        bara så ni vet.. är ni inte toksäkra med lödkolven så är det bäst att klämma.

        Kan nog stämma bra det, men tror jag är såpass haj med lödkolven så det ska duga, har aldrig haft nått fel än så länge med lödningar. Värsta jag vet annars är att felsöka elfel i nått hemkopplat kablage som är lite halvdant gjort, slutar oftast med att man finner felet i en kass kabelsko typ.

        Sen är det läckert med lödda 🙂 ser så ordentligt ut på nått vis. haha.

        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          mars 31, 2015 at 21:05 #202876

          Löda är dessutom ganska kul! Det känns bra när det blir som man tänkt sig och lödningarna blir snygga och prydliga! Det tog ett tag innan man kom dit 🙄
          Tror den här bilen blir riktigt rolig, det är en intressant tråd att läsa!

            april 1, 2015 at 12:38 #202879

            @antonn wrote:

            Löda är dessutom ganska kul! Det känns bra när det blir som man tänkt sig och lödningarna blir snygga och prydliga! Det tog ett tag innan man kom dit 🙄
            Tror den här bilen blir riktigt rolig, det är en intressant tråd att läsa!

            Precis!

            Tackar! Tror den kan bli lite fräsig när den blir klar. Kul du gillar projektet. 🙂

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              april 1, 2015 at 18:18 #202892

              Hej å hå!

              Lite mixter igen då, :wrench nu är kablaget klart och inkopplat till dem tre extramätarna i stereokonsolen.
              Så när detta var klart byggde jag fästen till kylfläkten.

              Det blev en egen variant på dem som går att köpa, men dem är lite töliga för det brukar va sådana plåtklips som sitter som fan om man vill ta lös fläkten.Dessa är skruvade. Dessa är gjorda av en avklippt cykeleker som jag böjt samt använt muttern som hör till ekern, värmde på krymslang med för lite extra skavskydd, sedan tog jag en kabelgenomförning samt en bricka från fastsättningsskruvena till vindrutetorkarhållaren på 900an, då dem brickorna har en liten fläns typ. Blev riktigt bra faktiskt. 🙂

              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                april 1, 2015 at 20:04 #202898

                Ja alla sätt är bra utom de dåliga! Jag brukar göra sånt man “inte gör normalt” utan att blinka, så jag applåderar!

                Cykelekrar är bra till mycket!

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  april 2, 2015 at 07:06 #202911

                  Angående lödning eller klämma stift.

                  Har man en bra klämtång så behöver man inte vara orolig för att man har klämt dem för dåligt. =)
                  Lödning är också bra om alla förutsättningar uppfylls.

                  I detta läget så hade jag nog både klämt och lödit 😉 Både skärp och hängsle. hehe Men jag själv nöjer mig med att klämma stift.

                  Det enda jag har råkat ut för när det gäller stift är att klämkraften i honstiftet är dålig ibland. Dvs inte i den änden där kabel och stift är klämd utan i andra änden där han-stiftet går in. =)

                  Nu ska jag inte tjöta sönder tråden något mer utan önskar dig lycka till med bygget. =)

                    april 2, 2015 at 19:38 #202947

                    @Morsole wrote:

                    Ja alla sätt är bra utom de dåliga! Jag brukar göra sånt man “inte gör normalt” utan att blinka, så jag applåderar!

                    Cykelekrar är bra till mycket!

                    Mvh Johannes

                    Ja dem är bra 🙂

                    @9k94 wrote:

                    Angående lödning eller klämma stift.

                    Har man en bra klämtång så behöver man inte vara orolig för att man har klämt dem för dåligt. =)
                    Lödning är också bra om alla förutsättningar uppfylls.

                    I detta läget så hade jag nog både klämt och lödit 😉 Både skärp och hängsle. hehe Men jag själv nöjer mig med att klämma stift.

                    Det enda jag har råkat ut för när det gäller stift är att klämkraften i honstiftet är dålig ibland. Dvs inte i den änden där kabel och stift är klämd utan i andra änden där han-stiftet går in. =)

                    Nu ska jag inte tjöta sönder tråden något mer utan önskar dig lycka till med bygget. =)

                    Tack!

                    Jo det är lugnt, måste ju få yttra sig lite med 🙂

                    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                      april 2, 2015 at 20:04 #202950

                      Hej!

                      Idag fortsatte jag med avgasbygget, börjar likna nått, ett flexrör fick det bli med så det inte blir så stumt, samt en racekatt.

                      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                        april 3, 2015 at 08:06 #202970

                        Sanslöst seriöst! Glöm inte strålningsskydd!! Det skulle jag behöva på min gls auto (utan kat) som blir väldigt varm på golvet vid långkörning å fullt lastad!

                          april 3, 2015 at 11:54 #202980

                          tänk på att en racekatt behöver bli bra varm innan den gör sitt jobb, tänker på längden på avgaset mellan turbo och katt= kan vara svårt att få upp tempen på besiktningen.
                          Jag hade problem med detta på min 99 t16.
                          3″ sänker tempen kraftigt också= ännu svårare att få upp tempen längre bak.
                          avgasbandage kanske kan funka.
                          på min satte jag en 2,5″ sportkatt ist, den räcker ändå till mer effekt än knäckebrödslådan klarar :ROLF

                            april 3, 2015 at 16:48 #202988

                            @Andreas Hermansson wrote:

                            Sanslöst seriöst! Glöm inte strålningsskydd!! Det skulle jag behöva på min gls auto (utan kat) som blir väldigt varm på golvet vid långkörning å fullt lastad!

                            Jo ja tänkte lägga nån brandfilt under mattan,likt den på 900an med kat, sen kommer jag nog bygga en värmesköld, som sitter endera på katten eller under på golvet. får se hur ja gör.

                            @97sonett wrote:

                            tänk på att en racekatt behöver bli bra varm innan den gör sitt jobb, tänker på längden på avgaset mellan turbo och katt= kan vara svårt att få upp tempen på besiktningen.
                            Jag hade problem med detta på min 99 t16.
                            3″ sänker tempen kraftigt också= ännu svårare att få upp tempen längre bak.
                            avgasbandage kanske kan funka.
                            på min satte jag en 2,5″ sportkatt ist, den räcker ändå till mer effekt än knäckebrödslådan klarar :ROLF

                            Tja! ja kör 2,5″. Katten sitter så långt fram det går att ha den typ, så hoppas det går bra, det kommer bli bandage på downpipen så det skjuver ut mer värme med.

                            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                              april 3, 2015 at 17:14 #202989

                              Hej å hå.

                              Blev lite mixter idag med, har börjat med avgaset över bakaxeln idag, inga bilder på det dock.
                              Pysslade lite med oljestickan till växellådan, har kortat både stickan och röret en bit, samt gjort ett nytt fäste. Konade även röret i änden lika som det ser ut orginal.

                              Har kortat oljesticken pga batterihyllan är i vägen så orginallängden funkade inte.

                              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                april 8, 2015 at 00:05 #221465

                                Tja!

                                Äntligen är sidan igång igen 🙂
                                Dags för lite uppdatering igen då. Detta var det jag mixtrade med i lördags det.

                                Ställde iordning blästerskåpet i helgen, det var gött 🙂 Så jag blåste av ic röret en sväng samt målade båda ic rören samt icn. Även monterat dem. Fixade även till slangarna till magnetventilen så nu är det klart med.

                                Tutan har jag flyttat också då den ej fick plats framför icn, så nu sitter den bakom istället.

                                Jo den ena lyktkontakten var lite dålig med,den var i tre delar, så jag stiftade ur kablarna och rotade fram en kontakt från 900an som jag stiftade dit, blev kanon.

                                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                  april 8, 2015 at 00:15 #221524

                                  Fortsätter med söndagens pyssel i ett nytt inlägg.

                                  Gjorde ett ryck med avgasröret, röret över bakaxeln gjordes klart, samt lite av det rostfria efter bakaxeln. det som ska bak till dämparen.
                                  En ventilkåpa rotade jag fram och blaskade av lite, samt kladdade på lite färgborttagning,tänkte ja skulle piffa upp en vid sidan om, och sedan kastbyta. Täckkåpan målade jag så den är klar nu.

                                  Lite bilder från söndagen.

                                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 386 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.