Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 GL-82 (15årsbilen)

  • Detta ämne har 385 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-03 21:24 av .
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 386 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #202565
    saab putte
    Deltagare

    Tja!

    Lite mer avgasmixter. Mittendelen på avgaset hade jag ett bagagnat som jag moddar lite lätt. Har byggt fästen på dämparen samt fästen ja skruvat i karossen.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202566
    b-motor
    Deltagare

    Hej

    Du får bjuda på en film när det är klart så vi får höra ljudet på denna skapelsen!

    Mvh Daniel

    #202588
    saab putte
    Deltagare

    @b-motor wrote:

    Hej

    Du får bjuda på en film när det är klart så vi får höra ljudet på denna skapelsen!

    Mvh Daniel

    Ja det ska jag försöka ordna 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202589
    saab putte
    Deltagare

    God morgon!

    Tänkte lägga upp lite bilder från gårdagen. Hittade tillslut en lämplig plats för magnetventilen, rakt nedanför turbon ungefär, bygger nog en liten värmesköld och sätter över den. Vatten röret fram till turbon är klart, fick bli lite slang och kopparrör som sitter i växellådan. Har även fått hem en 90 graders siliconslang till icn, så nu är alla rör å slangar klara med.
    Byggde även ett fäste mellan spjällhus och icrör, som det är på dem äldre saab turbosarna. Fick gänga upp hålet i spjällhuset då det ej var gjort samt borra och gänga i röret, själva gjutningen fanns.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #199975
    saab putte
    Deltagare

    Tja!

    Plockade fram en koppling idag, får bli en standard 215mm.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202748
    saab putte
    Deltagare

    God morgon!

    Igår fick jag dit kopplingen, passade på att byta tätningar i slaven samt satte dit ett nästan nytt urtrampningslager. Sen har jag dragit kablar till Check Engine lampan samt till en spikdiod.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202752
    morsole
    Deltagare

    Har du 5’ans primär kvar i lådan?

    OM du har får du en väldigt ax-snabb bil!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #202771
    saab putte
    Deltagare

    @Morsole wrote:

    Har du 5’ans primär kvar i lådan?

    OM du har får du en väldigt ax-snabb bil!

    Mvh Johannes

    Tja!

    Nej jag har bytt till 7ans primär, blir nog lite högvarvigt med 5ans 🙂 men skulle nog blitt kvick 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202773
    saab putte
    Deltagare

    God Morgon på er alla!

    Nu har jag mixtrat med lite småplock. Drog fram kablar till Check Enginelampan häromdagen, så nu var jag ju tvungen att fixa en fin plats för en lampa med.
    Så då gick funderingarna lite, hm, ett styck 900instrument plockades fram och plundrades på plastbiten som texten check engine står på.
    Placeringen hade jag klar i huvudet sen förut, den får bli i ett sånt täcklock för instrumentknapparna, till vänster om reostaten för instrumentbelysningen.

    Nu var det bara att komma på hur man skulle fixa fastsättning och dyligt för lampan. En lamphållare samt en nippel från ett insugningsrör plockades fram, detta funkade klockrent, efter lite borrning,sågning och filning så passade lamphållaren i nippeln,samt att nippeln fick en fin passform mot täcklocket,så det var bara att limma ihop delarna.

    Men innan jag limmade ihop allt så borrade jag och filade upp ett litet rektangulärt hål i täcklocket, sedan tejpade jag dit en transparent plastfilm på utsidan locket och på insidan den lilla plastbiten som det står check engine på.

    Sen limmade jag ihop allt, samt tejpade med lite svart eltejp på baksidan så det inte blev nått ljusläckage på baksidan.

    Mycke text för nått så litet men, sällan jag skriver mycket så måste få göra det i bland med 🙂 :TY

    Nu lite bilder på projekt CE lamphållare.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202774

    Detta gillar jag!
    Sofistikerade modifieringar som egentligen inte syns! Fräckt! :AP

    #199937
    krister k
    Deltagare

    Snyggt! Det är de små detaljerna som gör skillnad!

    #199807
    saab putte
    Deltagare

    @Andreas Hermansson wrote:

    Detta gillar jag!
    Sofistikerade modifieringar som egentligen inte syns! Fräckt! :AP

    Tackar! Det är kul att komma på lite nya ideer.

    @Krister K wrote:

    Snyggt! Det är de små detaljerna som gör skillnad!

    Tack! Ja visst är det så. 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202847
    saab putte
    Deltagare

    Tja!

    Nu har jag mixtrat lite mer. Gjorde en svetsmutter till vattentempgivaren idag,samt svetsade dit den, satte den i t-röret jag byggt sedan tidigare.
    Sen har jag börjat med kablaget till dem tre mätarna jag har i stereokonsolen, ena delen klar, det som syns här är klart, alla kabelskor är avisolerade och lödda i stället för klämda,sen lite krympslang på. All inkoppling jag gör blir på detta sättet, har lite svårt för klämda skor.. känns så bra när allt är lött.sen är det jäkla kul mixter med.

    Blir en skarvkontakt just bakom mätarna så det blir lätt att demontera. Kontakten stiftade jag ur och lödde stiftena på dem nya kablarna.

    Älskar att mixtra med gamla orginalkontakter 🙂

    Lite bilder på det hela.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #202850

    Oohhh!
    Very nice!!

    #202854
    Janne Hagnell
    Moderator

    Löda kabelskor, det är seriöst, det! För visst ser klämda lite trista ut.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 386 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng