Saab 99 GL-82 (15årsbilen)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GL-82 (15årsbilen)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 GL-82 (15årsbilen)
- Detta ämne har 385 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2018-06-03 21:24 av Lustgasen.
-
FörfattareInlägg
-
mars 21, 2015 at 07:10 #202565
Tja!
Lite mer avgasmixter. Mittendelen på avgaset hade jag ett bagagnat som jag moddar lite lätt. Har byggt fästen på dämparen samt fästen ja skruvat i karossen.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 22, 2015 at 06:21 #202589God morgon!
Tänkte lägga upp lite bilder från gårdagen. Hittade tillslut en lämplig plats för magnetventilen, rakt nedanför turbon ungefär, bygger nog en liten värmesköld och sätter över den. Vatten röret fram till turbon är klart, fick bli lite slang och kopparrör som sitter i växellådan. Har även fått hem en 90 graders siliconslang till icn, så nu är alla rör å slangar klara med.
Byggde även ett fäste mellan spjällhus och icrör, som det är på dem äldre saab turbosarna. Fick gänga upp hålet i spjällhuset då det ej var gjort samt borra och gänga i röret, själva gjutningen fanns.Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 22, 2015 at 16:19 #199975Tja!
Plockade fram en koppling idag, får bli en standard 215mm.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 27, 2015 at 05:29 #202748God morgon!
Igår fick jag dit kopplingen, passade på att byta tätningar i slaven samt satte dit ett nästan nytt urtrampningslager. Sen har jag dragit kablar till Check Engine lampan samt till en spikdiod.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 28, 2015 at 06:57 #202771@Morsole wrote:
Har du 5’ans primär kvar i lådan?
OM du har får du en väldigt ax-snabb bil!
Mvh Johannes
Tja!
Nej jag har bytt till 7ans primär, blir nog lite högvarvigt med 5ans 🙂 men skulle nog blitt kvick 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 28, 2015 at 07:23 #202773God Morgon på er alla!
Nu har jag mixtrat med lite småplock. Drog fram kablar till Check Enginelampan häromdagen, så nu var jag ju tvungen att fixa en fin plats för en lampa med.
Så då gick funderingarna lite, hm, ett styck 900instrument plockades fram och plundrades på plastbiten som texten check engine står på.
Placeringen hade jag klar i huvudet sen förut, den får bli i ett sånt täcklock för instrumentknapparna, till vänster om reostaten för instrumentbelysningen.Nu var det bara att komma på hur man skulle fixa fastsättning och dyligt för lampan. En lamphållare samt en nippel från ett insugningsrör plockades fram, detta funkade klockrent, efter lite borrning,sågning och filning så passade lamphållaren i nippeln,samt att nippeln fick en fin passform mot täcklocket,så det var bara att limma ihop delarna.
Men innan jag limmade ihop allt så borrade jag och filade upp ett litet rektangulärt hål i täcklocket, sedan tejpade jag dit en transparent plastfilm på utsidan locket och på insidan den lilla plastbiten som det står check engine på.
Sen limmade jag ihop allt, samt tejpade med lite svart eltejp på baksidan så det inte blev nått ljusläckage på baksidan.
Mycke text för nått så litet men, sällan jag skriver mycket så måste få göra det i bland med 🙂 :TY
Nu lite bilder på projekt CE lamphållare.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 28, 2015 at 08:06 #202774Detta gillar jag!
Sofistikerade modifieringar som egentligen inte syns! Fräckt! :APmars 28, 2015 at 18:17 #199807@Andreas Hermansson wrote:
Detta gillar jag!
Sofistikerade modifieringar som egentligen inte syns! Fräckt! :APTackar! Det är kul att komma på lite nya ideer.
@Krister K wrote:
Snyggt! Det är de små detaljerna som gör skillnad!
Tack! Ja visst är det så. 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 30, 2015 at 19:13 #202847Tja!
Nu har jag mixtrat lite mer. Gjorde en svetsmutter till vattentempgivaren idag,samt svetsade dit den, satte den i t-röret jag byggt sedan tidigare.
Sen har jag börjat med kablaget till dem tre mätarna jag har i stereokonsolen, ena delen klar, det som syns här är klart, alla kabelskor är avisolerade och lödda i stället för klämda,sen lite krympslang på. All inkoppling jag gör blir på detta sättet, har lite svårt för klämda skor.. känns så bra när allt är lött.sen är det jäkla kul mixter med.Blir en skarvkontakt just bakom mätarna så det blir lätt att demontera. Kontakten stiftade jag ur och lödde stiftena på dem nya kablarna.
Älskar att mixtra med gamla orginalkontakter 🙂
Lite bilder på det hela.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
mars 31, 2015 at 07:33 #202854Löda kabelskor, det är seriöst, det! För visst ser klämda lite trista ut.
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.